ترفندهای تمیز کردن قابلمه سوخته روحی، استیل و نچسب

به گزارش وبلاگ خوراکی، اگر شما هم با این نظر موافق باشید که سخت ترین کار جهان تمیز کردن ظروفی است که سوخته و سیاه شده است، در این مطلب می خواهیم راهکارهای ساده خانگی را برای شما آموزش دهیم که به سادگی و بدون فشار بر روی ظروف و دستان خود آن ها را به شکل روز اول پاک کنید؛ پس همراه ما باشید با تمیز کردن قابلمه سوخته و سیاه!

ترفندهای تمیز کردن قابلمه سوخته روحی، استیل و نچسب

نحوه تمیز کردن قابلمه سوخته روحی

تمیز کردن قابلمه روحی سیاه شده، کاری بسیار سخت محسوب می گردد. این فرایند می تواند برای شما بسیار خسته کننده باشد، علاوه بر این مواد ساینده ای که برای تمیز کردن ظروف روحی به کار می برید، می تواند خط و خش روی آن ها بیاندازد.

در اینجا برترین روش برای تمیز کردن قابلمه روحی سیاه شده، استفاده از جوش شیرین است. زیرا جوش شیرین خاصیت سایندگی ندارد، اما می تواند شدید ترین و سخت ترین لکه ها را پاک کند. در اینجا به وسایلی که برای تمیز کردن قابلمه روحی سیاه شده، نیاز دارید اشاره می کنیم.

  • جوش شیرین
  • سرکه
  • برس یا یک مسواک

لکه های کوچک و بزرگ سیاه رنگی را داخل قابلمه روحی می بینید، که حتی با ساینده ترین و قوی ترین مواد نیز نتوانسته اید آن ها را پاک کنید؟ در اینجا روش سفید کردن داخل قابلمه روحی را به شما می گوییم.

4 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک دوم فنجان آب مخلوط کنید و درون قابلمه بریزید. شعله قابلمه را روشن نموده و بگذارید، این محلول درون ظرف به جوش بیاید. سپس اجاق را خاموش نموده و بگذارید محلول خنک گردد. برس را برداشته و بعد از خنک شدن محلول، بدون آن که آن را دور بریزید، با دقت درون قابلمه را تمیز کنید.

تمیز کردن قابلمه سوخته

روش تمیز کردن قابلمه سوخته آلومینیومی

قابلمه روحی باشد یا آلومینیومی فرقی نمی نماید، به هر حال امکان سوختن غذا و ماندن لکه های ناشی از سوختگی وجود دارد. لکه هایی که با قوی ترین مواد شوینده نیز پاک نمی گردد.

برای تمیز کردن ظروف آلومینیومی که غذا درون آن سوخته است، نیاز به جوش شیرین دارید. سخاوتمندانه روی ظرف آلومینیومی، جوش شیرین بپاشید، تمام سطح آن را با این ماده پاک کننده قوی بپوشانید. اجازه دهید جوش شیرین برای دقایقی روی ظرف بماند، در این فاصله شما باید محلول جادویی را درست کنید.

یک فنجان آب گرم را با یک سوم فنجان سرکه سفید مخلوط نموده و آن را درون ظرف آلومینیومی سوخته بریزید. در اینجا شاهد واکنش جوش شیرین و سرکه خواهید بود. اجازه دهید محلول درون ظرف آلومینیومی باقی ماند، بعد از گذشت دقایقی با یک برس به خوبی سطح ظرف را تمیز کنید. این فرایند برای تمیز کردن قابلمه روحی سیاه شده نیز اثر می نماید.

سفید کردن داخل قابلمه روحی یا آلومینیومی

اگر این سوال برای شما پیش آمده است که چگونه داخل قابلمه روحی را سفید کنیم؟ باید بگوییم روش سفید کردن داخل قابلمه روحی و تمیز کردن ظروف آلومینیومی باهم یکسان است، برای انجام این فرایند باید داخل ظروف را از آب گرم پر کنید. سپس مقداری مایع ظرفشویی درون آن بریزید و آن دو را خوب باهم ترکیب کنید.

بگذارید این مواد شوینده به مدت 5 دقیقه درون ظروف باقی بمانند، سپس با یک اسفنج آغاز به شستشو و تمیزکاری کنید. اگر قابلمه شما روحی است می توانید از سیم ظرفشویی نیز برای تمیز کردن قابلمه روحی یاری بگیرید.

طریقه تمیز کردن قابلمه سوخته تفلون، چدن، سرامیک

  • اول از همه اجازه دهید تا ماهیتابه خنک گردد، با استفاده از یک وسیله چوبی یا پلاستیکی محتویات درونش را خالی کنید اگر همچنان گرم بود، از دستگیره ها و حوله های آشپزخانه برای نگه داشتن آن بهره ببرید و اطمینان حاصل کنید که از ابزار غیرفلزی استفاده می کنید، که ابزار فلزی باعث خراشیده شدن سطح تفلون می گردد و گاهی اوقات حتی کامل باعث از بین رفتن و پاک شدنش می گردد.
  • زمانی که ماهیتابه خنک شد و محتویات درونش را خالی کردید، آن را داخل سینک بگذارید. و اجازه دهید تا بماند. اما اگر سینک کوچک باشد، ممکن است کمی چسبنده باشد ولی این مشکل بزرگی نیست به این علت که شما می توانید ظرف را به هر سمتی بچرخانید تا آن را بشویید.
  • شیر آب داغ را باز کنید و اجازه دهید که آب داغ به داخل آن بریزد. اجازه دهید ماهیتابه در حالی که از آب داغ پر شده است ،برای مدت 5 تا 10 دقیقه بماند.
  • حالا از اسفنج، حوله کاغذی یا برس پلاستیکی بهره ببرید، تا ماهیتابه را بشویید.

تمیز کردن قابلمه سوخته

  • چند قطره از مایع ظرف شویی را برای شستن سطح ماهیتابه بر روی آن بچکانید. مطمئن شوید که تمام نواحی ماهیتابه که شامل داخل و خارج و هم چنین دسته ها و لولاهای ماهیتابه می شوند را تمیز می کنید. حالا صابون و مایع ظرف شویی به جای مانده را درست آبکشی کنید. هرگز از پدهای سابنده برای ماهیتابه های تفلون استفاده نکنید، به این علت که مواد ساینده پوشش نچسب ماهیتابه را از بین می برد یا به آن آسیب می رساند.
  • زمانی که ماهیتابه به حد ممکن تمیز شد، مقداری سرکه و آب را داخل آن بریزید؛ معمولا ماهیتابه را تا نصفه با آب پر می کنید و سپس نصف پیمانه سرکه را به آن اضافه می کنید.
  • حالا ماهیتابه را روی گاز بگذارید و ترکیب آب و سرکه را بجوشانید. اجازه دهید برای مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشد. با داغ شدن این ترکیب، ذرات غذا و روغن به جای مانده در ماهیتابه به سطح آب می آیند.
  • حالا حرارت را خاموش کنید و یک دستمال حوله ای نمدار را داخل روغن جمع شده بکنید تا آن را جمع کند. به خاطر اینکه این ترکیب و ماهیتابه خیلی داغ خواهند شد، مطمئن شوید که به طور مستقیم با پوستتان ،آن را لمس نکنید.
  • حوله کاغذی را خارج کنید و از یک قاشق پلاستیکی بهره ببرید تا ذرات به جای مانده غذا را که روی سطح آب شناور هستند، جمع آوری کنید.
  • وقتی تمام خورده ریز های به جای مانده را جدا کردید، به جای مانده ترکیب را کم کم خالی کنید.
  • در آخر از اسفنج ، حوله کاغذی ، دستمال شستشو یا یک برس پلاستیکی نرم بهره ببرید تا خیلی آرام ماهیتابه را از طریق مایع ظرفَشویی بشورید. حالا آن را با آب تمیز آب بکشید و اجازه دهید خشک گردد. ماهیتابه تفلون شما آماده است، تا دوباره از آن استفاده گردد.

راه تمیز کردن قابلمه سوخته استیل

داخل قابلمه تا جایی که سوختگی دارد یا حتی بیشتر، آب بریزید و روی شعله گاز، در حرارت میانه قرار دهید تا آب به جوش آید. بعد از یک دقیقه جوشیدن زیر گاز را خاموش کنید و یک استکان سرکه در آب جوش بریزید؛ 10 دقیقه صبر کنید. بعد از 10 دقیقه می توانید با یک اسکاچ و مایع ظرف شویی راحت سوختگی های ماهیتابه یا قابلمه خود را پاک کنید.

تمیز کردن قابلمه سوخته

راه دوم:

تمیز کردن قابلمه سوخته استیل راه دیگری هم دارد؛ داخل قابلمه سوخته مقداری مایع ظرفشویی بریزید. بعد یک لیوان آب داخل قابلمه یا ماهیتابه استیل خود بریزید. یک عدد ورق خشک کن را درون قابلمه قرار دهید. و یک ساعت صبر کنید. بعد از یک ساعت می توانید به راحتی با یک اسکاچ تمام سوختگی ها را پاک کنید.

نکاتی برای جلوگیری از سیاه شدن قابلمه

  • هنگام پختن حبوبات داخل قابلمه چند قطره سرکه یا آبلیمو به آن اضافه می کنیم و با این عمل هم ظرف سفید می ماند و هم طعم حبوبات بهتر می گردد.
  • اگر ظروف روی دارید و به علت جوشیدن آب یا آبپز کردن مواد غذایی ظروف شما سیاه شده اند کافیست مقداری آب،نمک و آبلیمو داخل آنها بریزید و آنها را بجوشانید و بعد ظروف را با مایع بشویید تا دوباره سفید شوند.

سخن آخر

تجربیات و ترفندهای شما در زمینه تمیز کردن قابلمه سوخته چیست؟ نظرات خود را در پایین همین مطلب با ما در میان بگذارید. بعلاوه پیشنهاد می کنیم برای مشکل رایج دیگر، یعنی سوختن اتو، مطلب تمیز کردن اتو با سرکه، جوش شیرین، خمیر دندان و نکات مهم آن را نیز در وبلاگ خوراکی بخوانید.

منبع: مجله انگیزه

به "ترفندهای تمیز کردن قابلمه سوخته روحی، استیل و نچسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفندهای تمیز کردن قابلمه سوخته روحی، استیل و نچسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید