بیش از 6 هزار نفر در فراوری و برداشت گردو در آذربایجان غربی اشتغال دارند

به گزارش وبلاگ خوراکی، سرپرست معاونت بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان اینکه بیش از 6 هزار نفر در زمینه فراوری و برداشت گردو اشتغال دارند، گفت: سال جاری نزدیک به 12 هزار تُن گردو از باغات برداشت می گردد.

بیش از 6 هزار نفر در فراوری و برداشت گردو در آذربایجان غربی اشتغال دارند

جعفر وحدت با اشاره پیش بینی افزایش 10 درصدی برداشت گردو در آذربایجان غربی، اظهار کرد: این استان در فراوری گردو رتبه ششم کشوری را دارد.

به گفته وی، شش هزار و 670 هکتار از باغات استان، باغ گردو است که پنج هزار و 320 هکتار باغات بارور و مابقی به صورت نهال هستند.

وی میانگین عملکرد باغات گردو در هر هکتار را بیش از 2 هزار کیلوگرم محصول خشک خاطرنشان کرد و اضافه نمود: شهرستان ارومیه و سردشت بیشترین اندازه فراوری گردو در استان را به خود اختصاص داده اند و بر اساس برآورد های صورت گرفته اندازه فراوری این محصولات سال جاری 10 درصد نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت.

سرپرست معاونت بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ارقام گردوی کشت شده عموما بذری و از ژنوتیپ های مختلف است البته در سال های اخیر ارقام خارجی و درختان نخبه کشت بافتی و پیوندی نیز در سطح وسیع کشت و در حال توسعه است بطوریکه می توان به رقم چندلر، فرنور، پدرو، فرنت و فرانکت و ارقام بومی و کاغذی اشاره نمود.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر کشت ارقام تازه خارجی دیربرگ و پربازده گردو در استان آغاز شده است، ادامه داد: سال جاری هم به منظور افزایش فراوری و بهبود کیفیت و کاهش هزینه های فراوری، با همکاری کارشناسان باغبانی در سطح شهرستان ها و کشاورزان، اقدام به تعویض تاج درختان گردو با عمل پیوند سرشاخه کاری به صورت الگویی با استفاده از ارقام تازه به تعداد حدود 6 هزار شاخه در سطح استان شده است.

وحدت افزود: این استان از نظر فراوری گردوی با کیفیت و مجهز بودن به تکنیک های تازه فراوری از جمله دستگاه های برداشت، فراوری نهال گردوی پیوندی، سرشاخه کاری درختان و وجود کارشناسان صاحب نظر رتبه اول کشور را دارد.

وبلاگ خوراکی آذربایجان غربی ارومیه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بیش از 6 هزار نفر در فراوری و برداشت گردو در آذربایجان غربی اشتغال دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 6 هزار نفر در فراوری و برداشت گردو در آذربایجان غربی اشتغال دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید