برگزاری 5 جشنواره گردشگری کشاورزی در ملایر

به گزارش وبلاگ خوراکی، مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر گفت: مهرماه پنج جشنواره گردشگری کشاورزی در شهرستان برگزار می گردد.

برگزاری 5 جشنواره گردشگری کشاورزی در ملایر

سیدمهدی میرباقری گفت: مهر ماه برگزاری جشنواره شیره پزی سنتی مانیزان، خوشه برتر انگور، جشن برداشت انگور، جشنواره شوریجات سامن و جشنواره گردو و بادام علی آباد دمق برگزار می کنیم.

او اضافه نمود: مشارکت مردم به ویژه در جوامع محلی و روستایی، برپایی غرفه های فروش محصولات کشاورزی، ایجاد نشاط و شادابی در روستاها، معرفی ظرفیت های روستایی در حوزه کشاورزی به عنوان روستا های هدف گردشگری و جذب و ماندگاری هر چه بیشتر گردشگران را از اهداف مهم برگزاری این جشنواره ها برشمرد.

میرباقری اضافه نمود: سال جاری دوازدهین دوره جشنواره شیره پزی سنتی هشتم مهر در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار می گردد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به برداشت انگور از تاکستان های این شهرستان از 20 شهریور، گفت: برداشت انگور در 11 هزار هکتار باغ این شهرستان دارای قدمت بسیار طولانی است که از دیرباز کار برداشت انگور، تبدیل آن به سبزه و تهیه دیگر مشتقات انگور، در روستا های ملایر با برپایی آئین هایی همراه است.

میرباقری ادامه داد: به علت تقارن ماه صفر با برپایی جشن برداشت انگور و خوشه برتر، برگزاری این جشنواره به هشتم مهر موکول شد که همزمان با آئین جشن برداشت انگور، جشنواره خوشه برتر نیز در روستای جوزان برگزار خواهد شد.

او بهبود کمی و کیفی فراوری محصولات، مدیریت بهتر باغ ها، مبارزه بهتر با آفات و بیماری، تغذیه مناسب، زمان بندی بهتر آبیاری باغ ها و تشویق باغداران برای افزایش فراوری و توسعه باغ ها را از جمله مزیت های برپایی جشنواره خوشه برتر برشمرد و اضافه نمود: سال جاری دهمین جشنواره ملی خوشه برتر در شهر جهانی انگور برگزار می گردد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با اشاره به برگزاری جشنواره شوریجات سامن و گردو و بادام روستای علی آباد دمق در 14 و 15 مهرماه، گفت: در حال حاضر 42 واحد ترشی و شوری با مقدار فراوری بیش از 19 هزار تُن و مقدار جذب 16 هزار و 228 تُن محصول کشاورزی در سامن فعال است.

میرباقری می گوید: به علت استقرار این تعداد واحد فراوری ترشی و شوری در سامن و فعالیت تنها شهرک صنعتی و تخصصی کشاورزی در زمینه فراوری ترشی و شوری و رب گوجه فرنگی در این بخش، سال جاری تصمیم گرفتیم جشنواره شوریجات را در سامن برگزار کنیم.

از سطح زیر کشت چهار هزار و 51 هکتار گردوی بارور با فراوری 11 هزار و 363 تُن سالانه در شهرستان ملایر، حدود 25 درصد از گردوی فراوریی این شهرستان در روستای علی آباد دمق فراوری می گردد.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر سطح زیر کشت بادام این شهرستان را سه هزار و 255 هکتار با مقدار فراوری پنج هزار و 602 تُن اعلام کرد و اضافه نمود: یک هزار و 961 هکتار با مقدار فراوری سه هزار و 199 تُن از این مقدار بادام دیم و یک هزار و 294 هکتار با مقدار فراوری 2 هزار و 248 تُن بادام آبی است که 110 هکتار با مقدار فراوری 60 تُن مربوط به روستای علی آباد دمق است.

میرباقری سطح زیر کشت گردوی بارور روستای علی آباد دمق را 334 هکتار با مقدار فراوری بیش از یک هزار تُن در سال عنوان و اعلام کرد: اهالی روستا ها و جوامع محلی به صورت خودجوش در برپایی این جشنواره ها مشارکت دارند و امیدواریم بتوانیم از این طریق مقدار عایدی کشاورزان را ارتقا دهیم.

به گفته وی گردشگری کشاورزی به عنوان راهکاری مهم برای رشد و توسعه روستاها، دارای اهمیت بالایی است و عاملی اثرگذار بر رشد مالی کشاورزی، ارتقای سطح عایدی و جذب گردشگران است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه توانمندی هر روستا و منطقه در حوزه گردشگری کشاورزی و متناسب با آن منطقه احصا و شناسایی شده است، گفت: گردشگری کشاورزی شکل جدیدی از گردشگری است که در کوشش هستیم متناسب با فصل فراوری محصول و ایجاد زیرساخت های مناسب، سفر را به تجربه ای شیرین و ماندگار برای گردشگران و مسافران تبدیل کنیم.

شهرستان ملایر به عنوان شهر جهانی انگور، دارای ظرفیت های بالایی در بخش کشاورزی است که جشنواره شیره پزی سنتی آن در روستای هدف گردشگری مانیزان سال 1391 در لیست آثار ناملموس میراث فرهنگی ایران ثبت ملی شد.

وبلاگ خوراکی همدان همدان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "برگزاری 5 جشنواره گردشگری کشاورزی در ملایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری 5 جشنواره گردشگری کشاورزی در ملایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید