12 اثر تاریخی کردستان در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید

به گزارش وبلاگ خوراکی، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، 12 اثر تاریخی کردستان در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

12 اثر تاریخی کردستان در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید

یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اظهار کرد: در جلسه شورای ثبت آثار غیرمنقول کشور، 9 باب خانه تاریخی کردستان شامل خانه خان احمدی، کسوت آرا، برنجی، معتمد وزیری، نصرت نوری، شهناز خالدی، سبحانی، بهمن سلطانی و منصوب عباسی در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه اولین اقدامی که منجر به حفظ آثار، بناها و محوطه های تاریخی استان می گردد، ثبت آنها در لیست آثار ملی است، اضافه کرد: در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور نیز پس از طرح پرونده، آنالیز و تایید شورای داوران، سه اثر از کردستان در لیست آثار میراث منقول تاریخی کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: این آثار ارزشمند شامل مجسمه مستوره اردلان، سنگ قبر محمد امین خان گروس و شمشیر مانایی است.

وی گفت: در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور بعلاوه مصوب شد اعتبارات لازم برای بازسازی و حفاظت سنگ قبر محمدامین خان گروس از سوی دفتر ثبت تامین گردد.

گویلیان یادآور شد: باید در راستای حفظ و حراست از این آثار ارزشمند ثبت شده که به نوعی نمادی از سابقه تاریخی استان هستند، برنامه ریزی ها و اقدامات لازم انجام گردد.

میراث فرهنگی منقول شامل آثاری همانند سکه ها، نقاشی ها و اسناد است که قابل انتقال هستند و میتوان جابجایشان کرد و میراث فرهنگی نامنقول هم شامل آثاری مانند بناها و مکان های تاریخی است که قابلیت انتقال و جابجایی ندارند.

در مجموع تا به امروز 2 هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول (بناها، محوطه و تپه ها)، قنات و مکانهای طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد 930 اثر آن به ثبت ملی رسید.

منبع: همگردی

به "12 اثر تاریخی کردستان در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 اثر تاریخی کردستان در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید