برترین زمان سفر به قشم

به گزارش وبلاگ خوراکی، قشم بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است که از مقاصد اصلی سفر به جنوب ایران در فصل بهار، پاییز و زمستان محسوب می گردد و هواداران بسیاری دارد.

برترین زمان سفر به قشم

قشم بزرگ ترین جزیره ایران است که در خلیج فارس واقع شده است. جاذبه های جهانگردی و طبیعی این جزیره در ایران همتا ندارد و هر جهانگردی را به سمت خود جذب می نماید. بهترین زمان سفر به قشم، یکی از بهترین مقاصد جهانگردی استان هرمزگان و جنوب ایران، بسته به برنامه و هدف شما از سفر به آن می تواند متفاوت باشد؛ اما معمولا زمستان و بهار فصل خوبی برای سفر به این جزیره است؛ البته این در این مقاله از وبلاگ خوراکی موضوع را در ادامه از جوانب مختلف آنالیز می کنیم.

قشم که به حق می توان آن را یکی از بهترین مقاصد جهانگردی استان هرمزگان نامید، جزیره شگفتی ها و عجایب طبیعی است و در چند نقطه از آن شاهد پدیده هایی هستیم که طبیعت با قدرت فرسایشی خود خالق آن ها محسوب می گردد. مجذوب کنندهیت های قشم تنها به جاذبه های طبیعی منحصر به فرد آن مثل تنگه چاه کوه، غار خربس، دره ستارگان، جزایر ناز و جنگل حرا ختم نمی گردد؛ بلکه جاذبه های فرهنگی آن همانند لباس های محلی و صنایع دستی این جزیره نیز باعث جذب جهانگردان زیادی به می گردد.

آنچه باید درباره سفر به قشم بدانید

  • بهترین زمان از نظر آب و هوا
  • شلوغ ترین و خلوت ترین زمان جزیره
  • بهترین زمان سفر به قشم برای شرکت در رویدادها
  • هتل های قشم

بهترین زمان از نظر آب و هوا

میانه دمای جزیره قشم در گرم ترین زمان سال یعنی از اوایل تیر تا اوایل مرداد، 34 درجه سانتی گراد است و تا 38 درجه سانتی گراد نیز افزایش پیدا می نماید. میانه دمای سردترین زمان سال که از اوایل دی ماه تا اوایل بهمن ادامه دارد، 18.5 درجه سانتی گراد، حداقل دما 13.5 درجه سانتی گراد و حداکثر دما 23 درجه ساتنی گراد است. در کل بهترین زمان سفر قشم از این نظر از اوایل آذر تا اوایل فروردین است.

در این ماه ها میانه دما تقریبا 20 درجه سانتگراد بوده و دما از 24.5 بیشتر نمی گردد. ضمناً اگر قصد چادرزنی در فضاهای باز را دارید، باید بگویید در اوایل دی تا بهمن احتمال کم بارش باران وجود دارد.

شلوغ ترین و خلوت ترین زمان جزیره

شلوغ ترین زمان قشم معمولا سه ماه زمستان و ایام نوروز و خلوت ترین زمان هم سه ماه تابستان است؛ چنانچه در ایام تعطیلی فصل زمستان یا ایام نوروز با خودروی شخصی خود به این جزیره سفر کنید، برای انتقال خودروی خود به جزیره با لاندی گراف باید مدت زیادی منتظر بمانید که ممکن است سه یا چهار ساعت یا حتی بیشتر هم طول می کشد.

البته اگر تنها برای خرید به این جزیره سفر می کنید و قصد بازدید از جاهای دیدنی قشم آن را ندارید، در تابستان هم می توانید راهی این جزیره شوید؛ زیرا به جز یکی دو بازار روباز این جزیره، همگی مراکز خرید قشم مجهز به سیستم های خنک کننده قدرتمند هستند و اصلا نباید نگران گرما و رطوبت آزاردهنده هوای تابستانی این جزیره باشید. برای آب تنی در دریا هم تابستان فصل بهتری است؛ زیرا در زمستان دمای آب به اندازه محسوسی کاهش پیدا می نماید.

بهترین زمان سفر به قشم برای شرکت در رویدادها

جشن نوروز صیاد

مهم ترین رویداد جزیره قشم، جشن نوروز صیاد است که طی یک روز در اواخر تیر ماه برگزار می گردد. در این روز صیادان به صید ماهی نمی فرایند و با پوشیدن لباس محلی نو و پایکوبی و موسیقی محلی این روز را از جشن می گیرند.

از برنامه های جشن نوروز صیاد می توان به پایکوبی های محلی گروهی همراه با موسیقی محلی، مراسم نمایشی شوشی با موسیقی و پایکوبی محلی که داستان مجذوب کنندهی هم دارد، رنگ کردن درها و نخل ها به عنوان نشانه ای برای شروع فصل نو صیادی، شنا و آب تنی و ورود به آب با لباس های نو، هوا کردن بادکنک های کاغذی، مسابقات مختلف از جمله شنا، طناب کشی، غواصی، قایق رانی با قایق های پارویی، بازی های محلی مسابقات غذایی ویژه بانوان و نمایشگاه های صنایع دستی اشاره نمود.

این مراسم با اهدای جوایز به گروه های برتر ادامه دارد و موسیقی محلی تا پاسی از شب نواخته می گردد. جشن نوروز صیاد در روستای سلخ به صورت ویژه برگزار می گردد و علاوه بر سلخ روستاهای رمچاه، لافت، جزیره هنگام، مسن و جزیره هرمز نیز میزبان برگزاری این مراسم آئینی هستند.

جشم سنتی نخل و خرما

جشن سنتی نخل و خرما یکی دیگر از رویدادهای مجذوب کننده قشم است که در دهه آخر شهریور و طی چند روز برگزار می شوند. در این رویداد انواع درخت خرما به فروش می رسد و دستگاه های تهیه فراورده هایی از این میوه همانند شیره، انواع شیرینی های تهیه شده از خرما و صنایع دستی تهیه شده از ساقه ها و برگ نخل در معرض نمایش قرار می گیرد.

پخش فیلم های مجذوب کننده از دیدنی های جزیره و فرآورده های خرما در شب های جشنواره، حرکت نمادین کاروان شتر با کجاوه، اجرای انواع موسیقی محلی، انجام بازی های محلی و مراسم مولودی خوانی از دیگر برنامه های این جشنواره است.

جشن میگو

جشن میگوی قشم مراسم دیگری است که نباید بازدید از آن را از دست بدهید. این جشن معمولا در روزهای 24 و 25 آبان همراه با نمایشگاه های تخصص صنایع دستی، برنامه های شاد هنری، مسابقه، موسیقی و دیگر برنامه های سرگرم کننده در پارک ساحلی منطقه آزاد قشم برگزار می گردد.

هتل های قشم

بسته به زمان سفر، قیمت هتل های قشم نیز فرق دارد و معمولا در بازه های زمانی کم جهانگرد مانند فصل تابستان، هتل ها تخفیف های قابل توجهی را ارائه می دهند. از جمله بهترین هتلهای قشم می توان به هتل ارم قشم، هتل سینگو، هتل خلیج فارس قشم، هتل ساحل طلایی قشم، هتل ژئو پارک قشم، بوتیک هتل فولتون قشم، بوتیک هتل ایرمان، هتل آتامان قشم، هتل آرتا قشم و هتل آرام قشم اشاره نمود. قیمت اقامت در این هتل ها با توجه به نوع ستاره و امکانات، در حال حاضر از شبی 400,000 تا 4,500,000 فرق دارد.

چنانچه قصد ماجراجویی یا برنامه ریزی مشخص خودتان برای سفر مهم است و شما تنها احتیاج به تهیهبلیط هواپیمابه قشم هستید؛ وبلاگ خوراکی برای تهیه بهترین و مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما به شما یاری می نماید تا با جستجوی آسان از میان ده ها فروشنده معتبر بهترین و مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما را در زمان مد نظر خود انتخاب کنید. شما می توانید با مشاهده و مقایسه آن ها بهترین انتخاب را برای سفرتان داشته باشید. نظر و تجربیات خود را در مورد سفر به جزیره قشم با وبلاگ خوراکی به اشتراک بگذارید.

عکاس تصویر کاور: امین رحمانی (خبرگزاری اندازه)

منبع: کجارو / en.climate-data.org / egardesh.com / خبرآنلاین / خبرگزاری ایسنا / خبرگزاری ایسنا / کارناوال / tourism.qeshm.ir

به "برترین زمان سفر به قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان سفر به قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید