سهم سوابق تحصیلی دانش آموزان در کنکور 60 درصد می گردد
به گزارش وبلاگ خوراکی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوب شد در کنکور سهم سوابق تحصیلی دانش آموزان حداقل به 60 درصد برسد و سهم آزمون تخصصی نیز 40 درصد باشد.
به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ خوراکی، منصور کبگانیان در حاشیه جلسه 139 شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: در دستور اول جلسه گزارش علمی طبق روال جلسات قبل از مطالب مربوط به حوزه علم در کشور و بین الملل ارائه شد همچنین شاخص های نوآوری که عمدتاً به بحث ساختارها، بنگاه ها و شرایط مالی حوزه علم و نوآوری می پردازد آنالیز شد.
وی اضافه کرد: در شاخص های نوآوری از قبل ضعف و اشکالاتی داشتیم که خوشبختانه با توجه به کوشش هایی که در چند سال اخیر در این زمینه شد، مقداری این شاخص ها بهبود یافته است ولی با اهداف نقشه جامع علمی کشور فاصله دارد.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سال97 در زمینه شاخص های نوآوری رتبه 65 و در سال 97 رتبه 61 را کسب کردیم که 4 رتبه در سال 98 ارتقا یافتیم ولی متأسفانه در سال 99 به رتبه 67 رسیدیم که با افت روبرو بودیم که وضع بودجه عمومی کشور و شیوع کرونا مسائل مربوط به آن در این افت بی تأثیر نبود.
دکتر کبگانیان اضافه کرد: دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور پیشنهاد داد به عنوان دستور اصلی جلسه این موضوع را در نوبت قرار دهیم تا گزارش مفصلی در خصوص آن ارائه دهند.
وی با اشاره به دستور دوم جلسه که به آنالیز ساماندهی نظام سنجش و پذیرش در دانشگاه ها اختصاص داشت، گفت: در تقسیم کاری که اجرا شده است مراجعی علاوه بر شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور ورود نموده اند، ولی تصمیمات کلان مربوط به حوزه سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده است و یک بند مصرح در نقشه جامع علمی کشور به این موضوع اختصاص دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابتدا به دنبال اجرایی کردن ساماندهی سنجش و پذیرش بود ولی به دلیل اطمینان پذیری از بعضی زیرساخت های کشور و مطالعات عمیق کارشناسی در این خصوص به تأخیر افتاده بود.
وی با تأکید بر اینکه موضوع تصمیم گیری در حوزه سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور برعهده نقشه جامع علمی کشور است، گفت: البته این به این معنی نیست که ما از قوای دیگر استفاده نکنیم. قطعاً در مجلس و سایر قوا و دستگاه ها هماهنگی لازم را انجام می دهیم و با آنها تعامل داشته و خواهیم داشت.
دکتر کبگانیان توضیح داد: داوطلبانی که در حال خواندن دروس و آماده سازی خود برای کنکور سال آینده هستند، بدانند اگر سیاستی و طرحی را تصویب کردیم زمان اجرای آن را هم اعلام می کنیم و زمان کافی خواهیم گذاشت تا این دوره انتقال به درستی انجام گردد.
قائم مقام ستاد علم و فناوری ادامه داد: مکانیزم ما این است که در این مقطع طبق وظایف ستاد نقشه جامع علمی کشور، سیاست اجرایی سنجش و پذیرش را تصویب و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کنیم و سپس طبق سند آمایش آموزش عالی از متولیان اصلی، طرح مفصل اجرایی در این خصوص خواهیم خواست که آن طرح باید با این سیاست ها هماهنگ باشد و کل طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: سیاست پیشنهادی در خصوص پذیرش و جدا شدن آن از سنجش بود که در این خصوص در جلسه بحث شد و بر استفاده از سابقه تحصیلی به مقدار کافی تاکید شد و عددی که برای سابقه تحصیلی پیشنهاد شد 60 درصد بود.
وی ادامه داد: ما اعتقاد داریم باید عمق یادگیری داوطلبان اندازه گیری گردد. در آزمون تستی ممکن است که این عمق یادگیری به درستی اندازه گیری نگردد و اینکه چرا تا کنون این کار انجام می شده است چند علت دارد. نکته اول امنیت امتحانات نهایی در استان ها و شهرستان های مختلف بود،گزارش هایی داشتیم و کنترل می کردیم و اطمینان لازم را نداشتیم ولی خوشبختانه در سال های اخیر با استفاده از تکنولوژی های جدید میزان افشای سوال به صفر رسیده است.
قائم مقام ستاد علم و فناوری تأکید کرد: همچنین ما می خواهیم سوالات استاندارد باشد. اگر سال جاری دانش آموزی رتبه و معدلی کسب کرد دو تا سه سال بتواند از آن استفاده کند.
دکتر کبگانیان اضافه کرد: ما اعتقاد نداریم دانش آموزی دو تا سه هفته جای خود را در دانشگاه پیدا کند و یا حتی مجبور گردد در رشته ای که علاقه ندارد تحصیل کند و این نتیجه باید تا یک مدتی قابل اتکا باشد، بنابراین سوالات باید استاندارد باشد که این قول داده شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: یکی از آسیب هایی که امتحانات نهایی را تهدید می کرد نظام ناعادلانه و ناهماهنگ تصحیح سوالات بود که استان به استان و معلم به معلم فرق می کرد که این مشکل هم با توزیع رندوم و توزیع سوال به سوال در کل کشور حل شد.
وی ادامه داد: در جلسه تصویب شد حداقل 60 درصد به سابقه تحصیلی و عمق یادگیری این امر تخصیص داده می گردد، آزمون تخصصی که همان آزمون سراسری کنکور است نیز 40 درصد نقش خواهد داشت. بخشی هم به ارزشیابی و اندازه گیری استعداد، هوش و شخصیت شناسی اختصاص داده شد.
دکتر کبگانیان توضیح داد: درمجموع سیاست دوم به این صورت جمع بندی شد که، ملاک پذیرش داوطلبان مشتمل بر نتایج سابقه تحصیلی یادگیری، مطالب دروس و عمق یادگیری، آزمون سنجش تکمیلی تخصصی (کنکور سابق) و آزمون هوش و استعداد با ویژگی های زیر خواهد بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سوابق تحصیلی سال آخر دانشآموزان به میزان حداقل 60 درصد از معیار پذیرش و آزمون تخصصی تکمیلی به میزان حداکثر 40 درصد معیار پذیرش خواهد بود.
قائم مقام ستاد علم و فناوری اضافه کرد: برای دروس عمومی نیز حد نصاب و کفی معین شد که در هر کد رشته متفاوت خواهد بود. دانشگاه ها برای هر کدرشته می توانند حد نصابی را قبل از آغاز مراحل کنکور اعلام نمایند که باید در شورای سنجش و پذیرش تصویب گردد.
دکتر کبگانیان با تأکید بر اینکه این سیاست ها مربوط به کنکور سال 1400 نمی گردد، توضیح داد: وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم و بهداشت موظف هستند که به تدریج زیرساخت های لازم را برای پیاده کردن سیاست های مذکور را فراهم نمایند.
منبع: خبرگزاری دانشجو