فرصت ها و چالشهای یادگیری آنلاین در سال تحصیلی کرونایی

به گزارش وبلاگ خوراکی، تعطیلی بی سابقه مدارس کشور به علت شیوع کرونا یک ساله شده؛ یک سال تحصیلی پر افت و خیز که روزهای اندکی شاهد حضور دانش آموزان در مدرسه بود و یکی از متفاوت ترین و البته سخت ترین سال های نظام آموزشی کشور و همینطور خانواده ها را رقم زد.

فرصت ها و چالشهای یادگیری آنلاین در سال تحصیلی کرونایی

به گزارش وبلاگ خوراکی، طی یک سال گذشته با وجود تاکید و کوشش مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس ولو به صورت محدود به علت مزیت ها و کارنمودهایی که آموزش حضوری و چهره به چهره در یادگیری و تربیت به ویژه در مقطع ابتدایی دارد، بسیاری از خانواده ها آموزش های غیرحضوری را به علت حفظ سلامت و امنیت خانواده خود بر حضور مداوم در مدرسه ترجیح دادند و امر آموزش دانش آموزان همچنان به وسیله فضای مجازی و به صورت غیرحضوری در جریان است.

در این میان از مهمترین و شاخص ترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای تداوم آموزش، راه اندازی شبکه شاد بود که نمی توان به سادگی از این اقدام عبور کرد؛ ظرفیت گسترده ای که با وجود تمام کاستی هایش، قطعا در دوران پساکرونا نیز یاری حال نظام آموزش کشور خواهد بود.

تعطیلی مدارس و آموزش حضوری، اولین اقدام در راستای پیشگیری از اپیدمی کرونا

زهرا علی اکبری، معلم و کارشناس آموزش و پرورش در گفت وگو با وبلاگ خوراکی، درباره عملکرد وزارت آموزش و پرورش در یک سال گذشته اظهار کرد: یک سال از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس به معنای عدم حضور دانش آموزان در فضای آموزشی می گذرد. اسفندماه سال گذشته در راستای پیشگیری از اپیدمی کرونا و حفظ سلامتی جامعه تصمیماتی اتخاذ شد که یکی از آنها تعطیلی مدارس بود.

وی اضافه کرد: به دنبال این تصمیم نظام آموزشی تمهیداتی را فراهم کرد تا آموزش دانش آموزان تداوم پیدا کند و از این حیث آسیبی نبیند. در همان روزهای ابتدایی اسفندماه آموزش تلویزیونی به همراه آموزش مجازی در پیغام رسان های خارجی، توانست تا حدودی تعطیلی مدارس را جبران کند اما جبرانی که کافی نبود و به دلیل عدم پوشش حداکثری فرکانس های تلویزیونی و اینترنت و گاهی عدم برخورداری معلمان از سواد رسانه ای در تمامی مناطق کشور نمی توانست جوابگوی برقراری عدالت آموزشی باشد.

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه بنابراین آموزش و پرورش به دنبال آموزش مهارتی معلمان و روش های جایگزین بهتر رفت و نسبت به تهیه و تدوین بسته های آموزشی و طراحی و راه اندازی شبکه آموزشی دانش آموزان اقدام کرد گفت: البته در این میان پس از دوره ای کوتاه بعضی معلمان با رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه در مناطق عشایری و روستایی کلاس های درس خود را دایر کردند تا دانش آموزان آسیب بیشتری نبینند.

رونمایی از شبکه آموزشی دانش آموزی شاد در فروردین 99

فاصله شاد با رجحاننهای فناوری آموزشی

علی اکبری ادامه داد: خاتمه با سیاستگذاری نظام آموزشی پیرو تداوم فرایند آموزش، در فروردین ماه از شبکه آموزشی دانش آموز با نام اختصاریشاد رونمایی شد. شبکه ای که می توان از آن به عنوان یک پیغام رسان داخلی نام برد. هرچند با گذشت زمان و رونمایی از نسخه های بعدی با قابلیت های جدید، شاد توانست تا حدودی مسائل و مسائل خود را حل نماید و به یک اپلیکیشن آموزشی تبدیل گردد اما هنوز تا دست یابی به رجحان های فناوری آموزشی فاصله دارد.

وی با تاکید بر اینکه لازم است شاد، فرایند رو به پیشرفت خود را ادامه دهد زیرا با توجه به احتیاجهای آموزش نوین، بستر آموزش مجازی برای نظام آموزشی کشور حتی پس از کرونا لازم و لازم است گفت: اما آنچه باید مورد آنالیز قرار بگیرد ارزیابی فعالیت ها و اقدامات نظام آموزشی در یک سال اخیر است که آیا توانسته با شرایط جدید جهانی سازگار گردد و در کنار آن وظایف و تعهدات آموزشی و پرورشی خود را نسبت به جامعه انجام دهد یا خیر؟.

آموزش مجازی جایگزین خوبی برای آموزش حضوری نیست

این کارشناس آموزش و پرورش اضافه کرد: بدون تردید آموزش مجازی نمی تواند جایگزین خوبی برای آموزش حضوری باشد هرچند می تواند در کنار و مکمل آن استفاده گردد اما نمی تواند به طور کامل و جامع کارنمودهای تعلیم و تربیتی مدرسه را در موارد مختلفی همچون یادگیری، مهارت آموزی، نوآوری، پرسشگری و...پوشش دهد. البته برای کسانی که به تجهیزات فناوری مناسب دسترسی دارند، شواهدی وجود دارد که یادگیری آنلاین را می توان به روش های مختلفی موثرتر دانست.

دانش آموزان هنگام یادگیری آنلاین 25 تا 60 درصد بیشتر حفظ می نمایند/ این مقدار در کلاس 8تا10 درصد است

علی اکبری با اشاره به اینکه بعضی تحقیقات نشان می دهد دانش آموزان هنگام یادگیری آنلاین به طور متوسط 25 تا 60 درصد بیشتر حفظ می نمایند در حالی که این مقدار در کلاس فقط هشت تا 10 درصد است گفت: در یادگیری الکترونیکی به 40 تا 60 درصد زمان کمتری برای یادگیری احتیاج است تا در یک کلاس سنتی زیرا دانش آموزان می توانند با سرعت خود یاد بگیرند، محتوا انتخاب نمایند، به عقب برگردند و دوباره بخوانند، عبور نمایند یا به وسیله پردازش مفاهیم، یادگیری را تسریع نمایند. با این وجود، اثر بخشی یادگیری آنلاین در گروه های سنی متفاوت است.

سختی آموزش خردسالان با روش آنلاین

وی ادامه داد: اتفاق نظر کلی در خصوص بچه ها، به ویژه خردسالان این است که در یادگیری الکترونیکی به محیط ساختاریافته احتیاج است، زیرا بچه ها به راحتی حواسشان پرت می گردد و تمرکز کمتری دارند. برای بهره مندی کامل از یادگیری آنلاین، باید کوششی هماهنگ برای تهیه این ساختار و فراتر از تکرار یک کلاس فیزیکی- سخنرانی به وسیله قابلیت های ویدئویی با استفاده از طیف وسیعی از ابزارهای آموزشی و روش های تعامل صورت گیرد.

نمود شاخص عدم دسترسی به آموزش برابر و عدالت آموزشی در دوران کرونا

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه در یک سال گذشته در بحث فرایند آموزش مجازی، معلمان مدارس دولتی کوشش کردند کاستی های شاد را با برنامه های و اپلیکیشن های دیگر رفع نمایند مطرح کرد: در مدارس غیر دولتی نیز با فراهم آوری رجحانن بسترهای آموزش مجازی فرایندیاددهی - یادگیری در حال اجرا و اجراست که البته همین جا شکاف های به وجود آمده از آموزش مجازی و عدم دسترسی برابر به آموزش در یک سال گذشته نمود پیدا می نماید. البته معلمان با وجود سختی های زیادی که این آموزش به همراه دارد و با مسائلی همچونصدا نداریم ، تصویر نداریم، فایل بارگذاری نمی گردد،اینترنت قطع شد و... دست و پنجه نرم می نمایند، همچنان با انگیزه و متعهدانه کار خود را به خوبی پیش می برند.

نگرانی از آسیبهای آموزش مجازی برای سه پایه اول ابتدایی

علی اکبری اضافه کرد: شاید بتوان از کاستی های آموزش و احتیاجهای مهارتی در متوسطه دوره اول و دوم چشم پوشی کرد که نباید هم اغماضی گردد و متاسفانه در این دوره نیز مسائلی گریبانگیر آموزش دانش آموزان بوده، اما آسیب های آموزش مجازی در دوره ابتدایی و به ویژه پایه های اول، دوم و سوم که در ابتدای راستا آموزشی و پرورشی هستند، بسیار نگران نماینده است.

و اما تشکر از والدین

وی با بیان اینکه صاحبنظران بر این باورند که بستر مجازی و اپلیکیشن شاد آنطور که باید نمی تواند در دوران ابتدایی پیروز عمل کند و در سنینی که حساسیت های خودش را برای تعلیم و تربیت می طلبد، همراه باشد گفت: در یک سال گذشته باید از حضور و مشارکت والدین در امر آموزش به نیکی یاد کرد چرا که خانواده ها در این دوران بخشی از فرایند آموزش، بازخورد و ارزشیابی را متحمل شدند و در کنار معلمان به دلیل دغدغه هایی که داشتند راستا تحصیل فرزند خود را هموارتر کردند.

نمایان شدن نقش وزارت ارتباطات و سازمان برنامه در آموزش مجازی دانش آموزان

این کارشناس آموزش و پرورش تاکید نمود: در هر صورت برای نظام آموزشی ما که پیش از دوران شیوع کرونا به دلیل ضعف های عملکردی و محتوایی که داشت مورد نقد متخصصان و صاحبنظران بوده، نمی توان انتظار داشت در آموزش مجازی که بستری تازه و جدید است عملکردی عالی ارائه نموده باشد. البته آموزش مجازی بستری می خواهد که به جز آموزش و پرورش باید نهادهای مختلف دولتی همچون وزارت ارتباطات در موضوع فراهم آوری فناوری و اینترنت و سازمان برنامه و بودجه در موضوع حمایت های اقتصادی نقش های خود را به خوبی ایفا نمایند.

کمرنگ شدن پیشنهاد بازگشایی مدارس در پی بی اعتماد خانواده ها به رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس

علی اکبری با تصریح این مطلب که باید پذیرفت به دلیل بعضی ضعف های ساختاری و سیستمی که از گذشته تا کنون با آموزش و پرورش همراه بوده و برای آن برنامه ریزی نشده، نظام آموزشی ما در سالی که گذشت در بخش هایی نتوانسته با قدرت و توان فراگیر و جامع ورود پیدا کند گفت: همچنین در برهه ای از زمان هم که بازگشایی مدارس پیشنهاد شد، به دلیل عدم اعتماد جامعه و والدین به تجهیزات و امکانات مدارس برای رعایت پروتکل های بهداشتی، این پیشنهاد کمرنگ و در نهایت بدون بازخورد باقی ماند.

لزوم آینده نگری برای تبدیل تهدیدها به فرصتهای آموزشی

وی در خاتمه اظهار کرد: در حال حاضر با وجود حمایت های کمی که در بحث های مختلف اقتصادی و مدیریتی از نظام آموزشی می گردد، متولیان امر تعلیم و تربیت کوشش می نمایند تا نقاط ضعف را به قوت ها و از تهدیدها فرصت بسازند و یقینا در این راستا با مسائل و سختی هایی روبرو هستند که باید از پیش برای آنها آینده نگری و برنامه ریزی نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فرصت ها و چالشهای یادگیری آنلاین در سال تحصیلی کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت ها و چالشهای یادگیری آنلاین در سال تحصیلی کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید