تدارک برنامه های مشترک ایران و ترکمنستان برای آیین نوروز

به گزارش وبلاگ خوراکی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تدارک برنامه های مشترک ایران و ترکمنستان برای آیین نوروز صورت پذیرفت.

تدارک برنامه های مشترک ایران و ترکمنستان برای آیین نوروز

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه روزهای فرهنگی ایران در ترکمنستان که با اجرای برنامه های فرهنگی مشترک در عشق آباد، مرکز این کشور برگزار گردید، گفت: تعامل با بعضی کشورها به علت تفاوت های فرهنگی سختی هایی دارد اما درباره دولت و مردم ترکمنستان به علت سابقه وسیع و مشترک تمدنی، فرهنگی و تاریخی هیچ مانعی وجود ندارد.

او در ادامه گفت: آداب و سنن مشترک در کنار وجود شخصیت های بزرگ فرهنگی شرایط مناسبی را برای توسعه روابط دو کشور فراهم نموده است؛ لذا با توجه به ظرفیت های موجود توسعه ارتباط فرهنگی و هنری می بایست در اولویت قرار گیرد.

اسماعیلی در ادامه به برنامه های مشترک دو کشور درخصوص آیین نوروز اشاره نمود و گفت: نوروز به عنوان عید باستانی مورد علاقه هر دو ملت است که برنامه های خوبی برای برپایی برنامه های مشترک تدارک دیده شده است.

وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه هفته فرهنگی ایران در عشق آباد ترکمنستان گفت: مردم فرهنگ دوست ترکمنستان را خویشاوند و از اعضای خانواده خودمان می دانیم و روسای جمهور دو کشور در برقراری روابط فرهنگی دو ملت بیش از گذشته اهتمام دارند.

او در خاتمه گفت: در ملاقات با وزرا و مقامات کشور ترکمنستان، توافق های خوبی در راستای ارتقای سطح تعاملات فرهنگی و هنری دو کشور انجام شده که در آینده ای نزدیک بخش قابل توجهی از این برنامه ها اجرایی خواهد شد.

بعلاوه شاهمرادف، وزیر فرهنگ ترکمنستان در این مراسم گفت: روابط ترکمنستان و ایران در تمام عرصه ها بطور روزافزون در حال افزایش است و در روابط محبت آمیز و برادرانه مردم ترکمنستان و ایران همکاری های فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شاهمرادف ادامه داد: اساتید حوزه فرهنگ و هنر دو کشور در رویدادهای فرهنگی مشترک حضوری پررنگ دارند که این مسئله به توسعه روابط محبت آمیز و تکامل همکاری های فرهنگی یاری بسیاری خواهد نمود.

محمد مهدی اسماعیلی در این سفر علاوه بر افتتاح روزهای فرهنگی و نمایشگاه صنایع دستی ایران در ترکمنستان و بازدید از بعضی مراکز فرهنگی این کشور، با مقامات عالی ترکمنستان درباره توسعه روابط ملاقات و از اولین فرهنگ لغات فارسی ترکمنی نیز رونمایی کرد و بعلاوه در مراسم رسمی ضیافت وزیر فرهنگ ترکمنستان شرکت کرد.

منبع: همگردی

به "تدارک برنامه های مشترک ایران و ترکمنستان برای آیین نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدارک برنامه های مشترک ایران و ترکمنستان برای آیین نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید