کری: مسیرهای تدارکاتی داعش قطع شده است

به گزارش وبلاگ خوراکی، وزیر خارجه آمریکا در پایتخت ایتالیا با تاکید بر عقب نشینی داعش در سوریه بر توقف جنگ در این کشور تاکید نمود.

کری: مسیرهای تدارکاتی داعش قطع شده است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ خوراکی، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی در نشست مبارزه با تروریسم در رم تاکید نمود باید جنگ سوریه متوقف گردد. جان کری گفت: نیروهای دموکراتیک سوریه هزاران کیلومتر از اراضی اشغال شده به دست داعش را آزاد کردند. مسیرهای تدارکاتی داعش قطع شده است. جاهایی مثل کوبانی، حسکه و تکریت و سنجار آزاد شده است. یکصد هزار سنی توانسته اند به تکریت بازگردند و خانه ها و جامعه خود را دوباره بسازند.

کری اضافه نمود: تسلیحات سنگین داعش را منهدم می کنیم. اردوگاههای آموزشی داعش و همچنین میادین نفتی تحت کنترل این گروه و مسیرهای تدارکاتی و زیرساختهای آنها را از بین می بریم. وی ادعا کرد: ما داعش را از سرزمینهای بیشتری بیرون می کنیم به طوری که چهل درصد اراضی تحت کنترل آنها در عراق و سی درصد اراضی تحت کنترل آنها در سوریه آزاد شده است. کر گفت: ما باید به راهبردی که مطمئن هستیم کارساز است ادامه دهیم و نباید به داعش اجازه دهیم دوباره خود را سازماندهی کند ، یا بتواند فرار کند یا جای امنی داشته باشد تا در آنجا پنهان گردد.

کری در ادامه اضافه نمود: چالش پیش روی ما هم فیزیکی است و هم غیرفیزیکی یعنی به وسیله ارتباطات و دادن پیغام به گروه های مختلف جمعیتی در کشورهای مختلف است. ما کوشش زیادی می کنیم تا بتوانیم به شکلی موثرتر با شکل دوم این چالش مقابله کنیم. نمی گویم داعش مثل غده سرطانی است و به جاهای دیگر سرایت و تکثیر می نماید اما می توانم آن را به علف هرز تشبیه کنم که اگر قسمت های بیرونی و ظاهری آن را قطع کنید دوباره در جاهای دیگر سبز می گردد مگر اینکه آن را از ریشه بیرون بیاورید و خشک کنید. بنابراین ضروری است پیشرفت بیشتری در این خصوص داشته باشیم. ما معتقدیم برنامه ای داریم که می تواند این کار را انجام دهد. بر اساس این برنامه تک تک منابع این گروه از بین برده می گردد، تک تک راه ها و روشهای انتشار شیوه های تروریستی این گروه از بین برده می گردد. ما تضمین می کنیم نه فقط کاری را که اکنون انجام می دهیم، ادامه خواهیم داد بلکه رئیس جمهور اوباما به روشنی گفته است ما حتی بیشتر از این کوشش خواهیم کرد. امروز ما باید روشن کنیم که ضروری است یاری های اقتصادی خود را به این نبرد مشترک افزایش دهیم تا تسهیلات لازم برای ثبات در عراق فراهم گردد. آزاد کردن رمادی یک چیز است اما حفظ و کنترل و برقراری امنیت و بازگرداندن آن به شرایط عادی مسئله ای دیگر است که احتیاج به امکانات و منابع اقتصادی دارد. ثبات و خدمات و رفاه عمومی باید برقرار گردد. در واقع باید شرایطی فراهم گردد که مردم بتوانند دوباره زندگی خود را بسازند و به این باور برسند که نبرد علیه داعش ضروری بوده است. با بیش از پنجاه میلیون دلاری که اعضای این ائتلاف یاری نموده اند ، بیش از 90 درصد از مردم تکریت به شهرشان بازگشته اند. اگر شرایط شش ماه پیش تکریت را با شرایط فعلی مقایسه کنید می بینید ما چه قدر پیشرفت نموده ایم. تکریت می تواند الگویی برای دیگر مناطقی باشد که به تازگی آزاد شده اند. فراتر از حمایت اقتصادی از نبرد علیه داعش، ما چالش دیگری هم داریم.

وی ادامه داد: ما باید به دولت عراق یاری کنیم تا هزاران وسیله انفجاری مرگبار را که تروریست ها در مناطق آزاد شده به جا گذاشته اند، از بین ببرد و خنثی کند. در واقع وقتی داعش عقب نشینی می نماید، در خانه ها و دیگر ساختمان ها تله های انفجاری کار می گذارد به این امید که وقتی خانواده ها باز می گردند یا کسی در را باز می نماید و وارد خانه می گردد، منفجر گردد. کشورهایی که در این نشست شرکت نموده اند، دانش فنی و تجهیزات لازم را برای خنثی سازی مهمات دارند و ضروری است به این کار یاری کنیم.

جان کری گفت: ضروری است از کوششهای دیپلماتیک برای کاهش جنگ در سوریه و رسیدن به انتقالی سیاسی در این کشور حمایت کنیم. ما هم اکنون فرصتی بزرگ برای حل بحران سوریه داریم که تا چند ماه پیش وجود نداشت. ما از همه کشورهایی که در این مذاکرات شرکت داشتند و به این مذاکرات یاری کردند تشکر می کنیم. در لیبی ، ما در آستانه تشکیل دولت وحدت ملی قرار داریم. این اتفاق نمی گذارد داعش، لیبی را به قبضه خود درآورد و آینده آن را کنترل کند. همه می دانند که لیبی منابع فراوانی دارد و بدترین اتفاق ممکن این است که داعش در لیبی خلافت ایجاد کند و بر میلیاردها دلار درآمد نفتی این کشور سلطه پیدا کند. بنابراین ضروری است با حداکثر سرعت به آموزش نیروهای امنیتی لیبی بپردازیم و اطمینان حاصل کنیم توان نظامی این کشور به اندازه ای شده است که نه تنها می تواند اراضی مختلف را از وجود تروریست ها پاکسازی کند، بلکه می تواند فضایی امن برای فعالیت دولت جدید فراهم کند. این وظیفه ای اصلی برای آن کشورهایی است که سال ها قبل از مردم لیبی در برابر دیکتاتور سابق دفاع کردند و نگذاشتند دهها هزار نفر قتل عام شوند. کلام آخر این که ائتلاف ما مسئولیتی عمیق و اساسی در برابر مردم جنگ زده داخل سوریه دارد و این مسئولیتی است که بر اساس قوانین بین المللی و اخلاق انسانی وظیفه محسوب می گردد. از زمان جنگ دنیای دوم، ما تا کنون فاجعه ای با این ابعاد ندیده ایم و این فاجعه جلوی چشمان ما اتفاق می افتد. مردم در منطقه مدایای سوریه از روی ناچاری و گرسنگی برگ و علف و حیواناتی را که پیدا می نمایند می خورند. ماه هاست که به آنها یاری های غذایی نرسیده است. سازمان ملل متحد یکصد و سیزده درخواست برای امدادرسانی ارسال نموده است اما رژیم اسد فقط در سیزده مورد اجازه امدادرسانی داده است. گرسنگی دادن به عنوان تاکتیکی جنگی بر خلاف قوانین جنگ است و رژیم اسد هر روز از آن به عنوان تاکتیک استفاده می نماید. بنابراین ضروری است ما با قدرت و صلابت علیه این مسئله صحبت کنیم و تاکید کنیم که گفتگوهای ژنو باید به آتش بس منجر گردد و امدادهای بشردوستانه انجام گردد و بمباران هر روزه غیرنظامیان متوقف گردد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: بنابراین من امیدوارم همه در اینجا یکصدا خواهان توقف فوری استفاده بی هدف از تسلیحات و مهمات و حملات به غیرنظامیان شوند و خواهان انتها دادن به محاصره شهرها و شهرک ها و مراکز جمعیتی شوند و خواهان تحویل بدون مانع یاری های بشردوستانه به همه مناطقی که سازمان ملل متحد به عنوان مناطق تحت محاصره اعلام نموده است ، شوند. رژیم سوریه و در واقع همه طرف های دیگر در این جنگ وظیفه دارند دسترسی مردم سوریه را به یاری های بشردوستانه فراهم نمایند. این دسترسی نباید برای مدتی محدود باشد بلکه باید همواره وجود داشته باشد. این مسئله نباید به عنوان ابزاری برای باجخواهی و اهرم فشار استفاده گردد و نباید فقط در چند روز اول برقرار باشد. با یاریهای این مجموعه، من کاملا مطمئن هستم که می توانیم داعش را تضعیف و نابود کنیم. ما این کار را می کنیم نه فقط به این سبب که با کارهای داعش مخالفیم، کارهایی از قبیل کشتار مردم، نابودی فرهنگ ها و تاریخ و ترویج این باور که تجاوز به زنان خواست خداست و اقدامی کاملا درست است ، بلکه ما می خواهیم داعش را نابود کنیم زیرا تمام ارزشهایی که ما از آنها دفاع می کنیم از جمله انسانیت و تمدن و فرهنگ و حکومت نظم و قانون در خطر است و ما برای این ارزش ها می جنگیم. بنابراین نشست ما بسیار مهم است.

کری اضافه نمود: ما اینجا جمع شده ایم تا معین کنیم چگونه می توانیم این کار را بهتر و سریعتر انجام دهیم. تاثیر این بحران بر اردن، لبنان ، ترکیه و منطقه و شاخ آفریقا و کل شبه جزیره عربستان و جنوب آسیا و آسیای مرکزی و کل دنیا بسیار گسترده بوده است. ما اینجا جمع شده ایم تا به شکلی بهتر با دیدگاه غلطی که داعش درباره اسلام، مشروعیت و حکومت تبلیغ می نماید، مبارزه کنیم و برای این منظور ضروری است همه ما با حداکثر سرعت ممکن اقدام کنیم.

منبع: تسنیم

به "کری: مسیرهای تدارکاتی داعش قطع شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کری: مسیرهای تدارکاتی داعش قطع شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید