ملایر دومین فراوری کننده فروسیلیس در خاورمیانه

به گزارش وبلاگ خوراکی، با فراوری سالانه 23 هزار تُن فروسیلیس درشرکت آهن و سیلیس آذرخش ملایر این شهرستان دومین فراوری کننده این محصول معدنی در خاورمیانه است.

ملایر دومین فراوری کننده فروسیلیس در خاورمیانه

به گزارش خبرنگار از ،مدیرعامل شرکت آهن و سیلیس آذرخش ملایر گفت: این مجموعه با راه اندازی طرح توسعه و افزایش ظرفیت فراوری در سال به اندازه 23 هزار تُن فروسیلیس، در حال حاضر دومین فراورینماینده فروسیلیس در خاورمیانه است.

محسن طوبائی گفت: مرحله نخست مجموعه آذرخش سال 96 با ظرفیت فراوری 12 هزار تُن در سال و اندازه اشتغالزایی 130 نفر در شهرک صنعتی امام رضا(ع) شروع به کار کرد.

او اضافه کرد: طرح توسعه این مجموعه صنعتی ماه گذشته به صورت آزمایشی و رسمی با ظرفیت 20 هزار تُن شروع به فراوری کرد که با شروع به کار این طرح، برای 130 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شد.

مدیرعامل شرکت آهن و سیلیس آذرخش ملایر ادامه داد: در مجموع با افتتاح 2 طرح فراوریی شرکت آذرخش، ظرفیت فراوری 2 کوره به 23 هزار تُن فروسیلیس در سال رسید که با افزایش ظرفیت فراوری، از این نظر دومین فراورینماینده فروسیلیس در خاورمیانه است.

طوبائی ظرفیت اشتغال در هر 2 طرح مجموعه آذرخش را به صورت مستقیم 260 نفر و 600 نفر به صورت غیرمستقیم اسم و بیان نمود: برای طرح نخست آذرخش حدود 70 میلیارد تومان و برای طرح توسعه این شرکت، چهار میلیون دلار به اضافه 250 میلیارد تومان سرمایه گذاری شد.

او درباره طرح فروآلیاژ لوتوس آدلی هم گفت: این طرح عظیم صنعتی در سه مرحله اجرا می گردد که مرحله نخست آن در زمینه فراوری فروسیلیکو منگنز با ظرفیت 30 هزار تُن در سال است.

مدیرعامل شرکت آهن و سیلیس آذرخش ادامه داد: عملیات اجرایی طرح توسعه لوتوس آدلی هم به تازگی شروع شده، اما به علت مسائل برق در حال حاضر متوقف شده و تا حل شدن مشکل برق، با مشاور در حال عقدقرارداد هستیم و استعلام خرید تجهیزات را از شرکت های چینی گرفته ایم.

طوبائی با بیان اینکه مرحله نخست فروآلیاژ لوتوس آدلی تا انتها سال جاری به بهره برداری می رسد و 130 نفر اشتغالزایی در پی دارد گفت: 3.5 میلیون دلار سرمایه گذاری به اضافه 300 میلیارد تومان برای مرحله نخست این طرح هزینه شده و برای طرح توسعه آن هم سرمایه گذاری حدود پنج میلیون دلار به اضافه 500 میلیارد تومان به وسیله مشاور برآورد شده است.

وی گفت: مرحله سوم لوتوس آدلی هم در زمینه فراوری شمش مهمیم با ظرفیت 6 هزار تُن است که هم اکنون در حال خرید زمین هستیم و پس از بهره برداری و شروع به کار مرحله نخست لوتوس آدلی، عملیات اجرایی مرحله سوم هم شروع خواهد شد و با توجه به اینکه فروسیلیس ماده اولیه شمش مهمیم است، مجموعه های لوتوس آدلی زنجیره فراوری را تکمیل می نمایند.

مدیرعامل شرکت آهن و سیلیس آذرخش نبود معدن و تامین برق را 2 مشکل اصلی مجموعه های فرآوری فروسیلیس در شهرک صنعتی جوکار برشمرد و بیان نمود: کوره اول شرکت آذرخش را استارت زدیم، اما به علت مسائل برق کوره دوم ما خاموش است و از 37 مگاوات، از ساعت 9 صبح تا 18 عصر 13 فقط مگاوات می گیریم که حتی کمتر از ظرفیت طرح نخست شرکت است.

طوبائی تاکید نمود: در بازدیدی که استاندار همدان در روزهای گذشته از طرح های فرآوری فروسیلیس در این شهرک و پیگیری های برای تامین مشکل برق این واحدها انجام داد، امیدواریم طبق قول شرکت منطقه ای برق باختر مبنی بر تامین برق مورد احتیاج این واحدها تا نیمه نخست سال جاری، مشکل برق ما هر چه سریعتر برطرف گردد.

وی با بیان اینکه چند کارخانه عظیم با ظرفیت فراوری بالا داریم، هنوز یک معدن نداریم، اضافه کرد: سالانه حدود 60 تا 70 هزار تُن فقط سنگ سلیس احتیاج داریم و با وجود اینکه استان همدان از نظر معدن سیلیس غنی است، اما سنگ سیلیس مورد احتیاجمان را از استان های مرکزی، یزد، زنجان و اندازه کمی هم از منطقه تهیه می کنیم.

طوبائی با اشاره به اینکه شرکت آذرخش فقط یک معدن دارد، گفت: در این راستا سال گذشته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قول داده که به شرکت آهن و سیلیس آذرخش و لوتوس آدلی یک معدن بدهد که هنوز عملیاتی نشده است.

شهرستان ملایر قطب فرآوری فروسیلیس در کشور است که با اجرای شهرک صنعتی امام رضا(ع) در بخش جوکار، تا به امروز برای ایجاد طرح های فرآوری فروسیلیس سه هزار میلیارد تومان در این شهرک هزینه شده است.

منبع:ایرنا

غ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ملایر دومین فراوری کننده فروسیلیس در خاورمیانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملایر دومین فراوری کننده فروسیلیس در خاورمیانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید