جدال دوباره بر سر تعطیلات آخر هفته

به گزارش وبلاگ خوراکی، بحث 2 روزه شدن تعطیلات آخر هفته دوباره اوج گرفته موافقان و مخالفان چه می گویند؟

جدال دوباره بر سر تعطیلات آخر هفته

به گزارش، به تازگی تصویری از تعداد روز های تعطیل عید قربان در کشور های مسلمان در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد که نشان می داد کشور عربستان به مناسبت این عید 16 روز، ترکیه و قطر 10 روز، امارات و سودان 9 روز و مابقی کشور های مسلمان هم بیش از یک روز تعطیلی داشتند و فقط ایران بود که با یک روز تعطیلی در انتهای جدول بود.

از سال 89 تاکنون طرح های مختلفی برای سامان دهی تعطیلات از سوی مرکز پژوهش های مجلس و کارشناسان به منظور کاهش یا افزایش تعطیلات رسمی کشور مطرح شده که البته تاکنون هیچ کدام به نتیجه نرسیده است و دوباره نیز قرار است طرح دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس آنالیز گردد. این طرح موافقان و مخالفانی دارد که سعی داریم در این ستون نظر های آن ها را منعکس و تعطیلات کشورمان را با کشور های دیگر دنیا مقایسه کنیم.

مخالفان این طرح تعدادشان نسبت به موافقان به مراتب کمتر است. آنالیز ها نشان می دهد اثر سوء تعطیلات بر فراوری ناخالص داخلی به عنوان یکی از مهم ترین دغدغه های مخالفان افزایش تعداد روز های تعطیل در کشور، مطرح است. تعدادی از مخالفان هم بر این باورند که برخلاف آمارها، ایران کشوری با تعطیلات زیاد است. آن ها تعطیلات کشور را با احتساب تعطیلات نیمه پنهان 110 روز اعلام می نمایند، دلیل این محاسبه افزودن تعطیلات 13 روزه نوروز و اضافه کردن بین التعطیلین به تعطیلات رسمی کشور است.

موافقان با در نظر دریافت تجربیات دنیای بر این باورند که با افزودن یک روز تعطیلی به تعطیلات آخر هفته می توان به رشد گردشگری داخلی یاری کرد. از مهم ترین دلایل موافقان برای افزایش تعطیلات بستر سازی برای تجدید قوا و فراغت نیروی کار است. آنالیز های علمی نشان می دهد که اثرمحرک تعطیلات چند روزه پس از 72 ساعت از بین خواهد رفت و این در حالی است که این اثر در تعطیلات یک روزه بر بهروه وری در همان روز نخست مراجعه به محیط کار از بین خواهد رفت، تفاوتی که یکی از مهم ترین منطق های پشتیبان دو روزه شدن تعطیلات در کشور های مختلف نیز بوده است.

موافقان همچنین افزایش تعطیلات را مانع رشد مالی نمی دانند آن ها معتقدند بسیاری از بخش ها مانند کشاورزی، ارتباطات و حمل نقل از این تغییر اثر چندانی نخواهند پذیرفت از سوی دیگر بعضی از بخش ها مانند گردشگری، رستوران ها و هتلداری با دو روزه شدن تعطیلات با جهشی عظیم روبرو خواهند شد. بخش های صنعتی نیز علاوه بر انتفاع از تحریک بهره وری می توانند با تنظیم و به روزرسانی تقویم کاری خود بخش قابل توجهی از اثر تعطیلی را پوشش دهند.

آمار ها نشان می دهد تعداد تعطیلات آخر هفته و مناسبتی در اکثر کشور های دنیا بین 110 تا 129 روز، اما در ایران با احتساب 26 روز تعطیلی رسمی و 52 روز تعطیلی آدینه تعداد آن تنها به 78 روز می رسد.

به غیر از ایران فقط کشور های افغانستان، جیبوتی، کره شمالی، هند، مکزیک و 8 کشور دیگر یک روز تعطیلی خاتمه هفته دارند.

منبع: روزنامه خراسان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "جدال دوباره بر سر تعطیلات آخر هفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال دوباره بر سر تعطیلات آخر هفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید