بایدن برای ملاقات با رهبر کره شمالی شرط گذاشت

به گزارش وبلاگ خوراکی، رئیس جمهور آمریکا در ملاقات با همتای خود در کره جنوبی گفت، در صورتی با رهبر کره شمالی پای میز مذاکره می نشیند که او با خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره موافقت کند.

بایدن برای ملاقات با رهبر کره شمالی شرط گذاشت

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ خوراکی، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بامداد شنبه پس از ملاقات با مون جائه این همتای او در کره جنوبی، شرط خود را برای ملاقات با رهبر کره شمالی اظهار داشت.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، بایدن در نشست خبری با مون گفت دو کشور رویکرد مشترکی در قبال کره شمالی داشته و او مشتاق است که هم زمان با حرکت به سمت خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره، گام هایی عمل گرایانه در راستای کاهش تنش بردارد.

رئیس جمهور آمریکابا اشاره به اینکه هر آنچه کره شمالی بخواهد به دست نخواهد آورد گفت، در صورتی قبول می نماید با کیم جونگ اون رهبر این کشور پای میز مذاکره بنشیند که او پیش تر با خلع سلاح شبه جزیره کره موافقت کند.

بایدن ضمن ابراز نگرانی عمیق درخصوص شرایط پیرامون کره شمالی گفت، سانگ کیم را به عنوان نماینده دولت آمریکا در امور این کشور منصوب می نماید که نشانه تعهد کامل آمریکا برای دیپلماسی و آمادگی برای گفت وگو با مقامات کره شمالی است.

رئیس جمهور کره جنوبی نیز در این نشست خبری گفت، انتظار دریافت پاسخ مثبتی از سوی کره شمالی دارد و سئول در کنار واشنگتن وظیفه فوری و مهم خلع سلاح اتمی کامل و برقراری صلح پایدار در شبه جزیره کره را در دستورکار دارند.

مون با اشاره به اینکه دو کشور همکاری درخصوص تضمین امنیت تایوان را افزایش خواهند داد گفت، آمریکایی ها از این پس با استقرار موشک های بالستیک با برد بیش از 497 مایل در کره جنوبی مخالفتی نخواهد کرد.

رئیس دولت کره جنوبی که از منتقدان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا محسوب می گردد، بار دیگر جدایی آمریکا از جامعه دنیای در دوران ریاست جمهوری او را مورد انتقاد قرار داد و گفت: دنیا از بازگشت آمریکا استقبال می نماید.

مون پیش تر نیز در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز، با اشاره به بی ثمر ماندن مذاکرات ترامپ و کیم گفت: او مسئله را به حاشیه کشاند و در پیشبرد آن ناموفق ماند.

رئیس جمهور کره جنوبی در این مصاحبه گفت: امیدوارم نام [جو] بایدن به عنوان رئیس جمهوری تاریخی ثبت گردد که پیشرفتی واقعی و غیرقابل بازگشت را برای خلع سلاح کامل و ایجاد صلح در شبه جزیره کره موجب شد.

مون بامداد امروز (شنبه) علاوه بر بایدن، با کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور نیز ملاقات و گفت وگو کرد.

بایدن میخواهد از سفر مون به واشنگتن برای تنظیم بیانیه مشترک شدیداللحنی علیه چین استفاده کند اما با توجه به حجم بالای تبادلات تجاری سئول و پکن، ممکن است چنین تلاشی بی ثمر بماند.

با این حال ماه گذشته، یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن به عنوان اولین مهمان خارجی دولت بایدن، در بیانیه ای مشترک چین را به نقض حقوق بشر و اقدامات تحریک آمیز در دریای جنوبی و شرقی چین متهم کرد.

وزارت امور خارجه چین در پاسخ به این بیانیه اظهار داشت: ژاپن و ایالات متحده به مردم چین و مردم دنیا بدهکار هستند. جنگی که ژاپن در دهه 1930 میلادی به راه انداخت فجایعی جدی برای کشورهای آسیایی به خصوص چین، به بار آورد.

پکن بارها تصریح نموده، مسائل مربوط به هنگ کنگ و استان سین کیانگ، جزو مسائل داخلی چین محسوب می شوند و دیگر کشورها حق دخالت در آن را ندارند.

از سوی دیگر، چین تایوان را بخشی از خاک خود می داند و فروش سلاح به تایوانی ها از سوی آمریکا و عبور ناوهای آمریکایی از تنگه تایوان را تحریک آمیز می داند.

م

منبع: خبرگزاری فارس

به "بایدن برای ملاقات با رهبر کره شمالی شرط گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن برای ملاقات با رهبر کره شمالی شرط گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید