اشرف غنی احمدزی به دنبال شریک پایدار در منطقه

به گزارش وبلاگ خوراکی، خبرنگاران: کارشناسان امنیتی و مالی معتقدند به دلیل اینکه چین از جمله قدرت های بزرگ در آسیا می باشد و آمریکا نیز به عنوان شریک دائم و پایداری برای افغانستان محسوب نمی گردد، اشرف غنی احمدزی به دنبال شریک قدرتمند و دائم در منطقه است.

اشرف غنی احمدزی به دنبال شریک پایدار در منطقه

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ خوراکی، دفتر ریاست جمهوری افغانستان بیان کرد: اشرف غنی احمدزی در اولین سفر رسمی خود هفته جاری از پکن بازدید خواهد نمود.

هوا چونگ ینگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین، سفر رئیس جمهور افغانستان را 28-31 اکتبر امسال میلادی بیان کرد.

فایق واحدی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، با ابزار امیدواری از سفر احمدزی به چین گفت: با توجه به سوابق درخشان کابل و پکن در همکاری های دوجانبه، روابط 2 کشور پس از سفر رئیس جمهور به چین تقویت خواهد شد.

معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان اضافه کرد: چین یکی از قدرت های بزرگ منطقه است و گسترش روابط کابل-پکن در زمینه های امنیتی، اقصادی و تجاری از مهم ترین موضوعات مورد بحث در این سفر است.

واحدی بیان کرد: رییس جمهور افغانستان در این سفر علاوه بر رییس جمهور چین، با صدراعظم و رییس مجلس آن کشور نیز ملاقات و مصاحبه خواهد نمود.

وی از امضای تفاهمنامه های همکاری دو جانبه توسط رهبران افغانستان و چین در این سفر اطلاع داد اما از اعلام جزئیات این تفاهمنامه ها خودداری کرد.

سخنگوی رئیس جمهور بیان کرد: اشرف غنی احمدزی در حاشیه سفرش به چین به منظور ایجاد بستر تجاری میان کابل و پکن، با تعدادی از تاجران افغانستانی در چین نیز ملاقات خواهد نمود.

چندی گذشته، سفیر چین در کابل از آمادگی و تعهد کشورش در یاری به افغانستان در عرصه های امنیتی و مالی بخصوص بازسازی، مبارزه علیه مواد مخدر و اعطای بورسیه های تحصیلی افغان ها اطلاع داده بود.

تاج اکبر یکی از کارشناسان افغانستان، ضمن تأکید بر اهمیت روابط مالی با چین گفت: روابط تجاری افغانستان-چین باید همواره متعادل باشد.

وی در درخواستی از رئیس جمهور افغانستان مبنی بر گسترش همکاری ها با چین در زمینه بهره برداری از پروژه های بزرگ کشور گفت: بیشتر نیازهای مردم افغانستان با بهره برداری پروژه های کلان مانند منابع معدنی، منابع آب، توسعه بخش کشاورزی و گسترش مناسبات تجاری با چین رفع خواهد شد.

چین از جمله کشورهایی است که نقش بسیار مهمی در منطقه و یاری رسانی به افغانستان دارد. سرمایه گذاری این کشور از سال 2010 میلادی با پیشرفت چشمگیری به بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون دلار در توسعه معادن مس افغانستان رسیده است.

کارشناسان معادن دنیا تخمین می زنند که منابع طبیعی افغانستان به بیش از یک هزار میلیارد دلار می رسد؛ به همین دلیل چین به طور جدی به دنبال بهره برداری از استخراج منابع نفت این کشور است.

کرستین له میر تحلیل گر مسایل امنیتی، در خصوص گسترش روابط افغانستان و چین بیان کرد: کابل میداند که آمریکا شریکی موقت و زودگذر است و به همین دلیل به دنبال شریک پایدار در منطقه است.

ع

منبع: تسنیم

به "اشرف غنی احمدزی به دنبال شریک پایدار در منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشرف غنی احمدزی به دنبال شریک پایدار در منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید