آیا گوشی مبتنی بر سیستم عامل لینوکس وجود دارد؟

به گزارش وبلاگ خوراکی، کاربرانی که به استفاده از سیستم عامل ویندوز و macOS علاقه ندارند، معمولا به بهره گیری از سیستم عامل لینوکس روی می آورند که توزیع های مختلفی برای آن ارائه شده است. با این حال همانطور که می دانید، دنیای گوشی های هوشمند تقریبا به طور کامل در دستان گوگل و اپل واقع شده است. اما در این میان آیا گوشی های مبتنی بر سیستم عامل لینوکس هم ساخته شده اند؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

آیا گوشی مبتنی بر سیستم عامل لینوکس وجود دارد؟

اول از هرچیزی باید بگوییم که کدهای استفاده شده در آیفون ها و گوشی های اندرویدی با لینوکس مرتبط هستند. سیستم عامل اندروید در کل بر مبنای هسته لینوکس پیشرفته است. پروژه متن باز اندروید یا AOSP کاملا رایگان است و به همین دلیل همه می توانند آن را با توجه به نظرات و اولویت های خود تغییر دهند. با این حال آن نسخه اندرویدی که در گوشی شما وجود دارد، متن باز نیست. این یعنی تغییرات اجرا شده بر روی آن از طرف گوگل صورت گرفته و شرکت ها هم در زمینه اعمال تغییرات با محدودیت های زیادی روبرو هستند.

از طرف دیگر، iOS و macOS بر مبنای یونیکس پیشرفته اند که هسته لینوکس هم از معماری و ویژگی های یونیکس بهره می برد. بنابراین اگرچه اندروید و iOS تا حدی با لینوکس در ارتباط هستند، اما نمی توانیم آن ها را به عنوان گوشی های لینوکسی در نظر بگیریم.

گوشی های لینوکسی وجود دارند، اما انگشت شمار هستند

برای افرادی که در پی گوشی های لینوکسی هستند باید بگوییم که در حال حاضر چند شرکت شمار محدودی از گوشی های لینوکسی را راهی بازار می نمایند. این گوشی ها معمولا توجه ویژه ای به حریم خصوصی کاربران نشان می دهند و حتی بعضی از آن ها از دکمه فیزیکی برای غیرفعال کردن میکروفون و دوربین بهره می برند.

اما همانطور که گفتیم، شمار بسیار محدودی از این گوشی ها فراوری می گردد و به همین دلیل بسیاری از کاربران ساکن کشورهای مختلف به راحتی نمی توانند آن ها را خریداری نمایند. از طرف دیگر معمولا از نظر سخت افزاری هم نسبت به رقبا حرف چندانی برای گفتن ندارند. این گوشی ها عمدتا برای کاربران حرفه ای و افرادی که به شدت نگران حریم خصوصی خود هستند، ساخته شده اند. بنابراین مناسب کاربران معمولی نیستند.

تبدیل گوشی اندرویدی به گوشی لینوکسی

اگر از جمله کاربرانی هستید که دوست دارید تجربه استفاده از گوشی خود را به طور گسترده ای متحول کنید، می توانید سیستم عامل لینوکس را روی گوشی اندرویدی خود نصب کنید. البته باید خاطرنشان کنیم نصب کاستوم رام ها بر روی گوشی ها بدون ریسک نیست و به همین دلیل بهتر است چنین کاری را با گوشی اصلی خود انجام ندهید. انجام این کار در کل چندان ساده نیست و باید ابزارهایی مانند ADB بهره ببرید که بسیاری از کاربران با آن آشنایی ندارند.

در این زمینه می توانیم به سیستم عامل های Ubuntu Touch، GrapheneOS و postmarketOS اشاره کنیم که همگی برای موبایل بهینه سازی شده اند ولی در اصل توزیع های لینوکس محسوب می شوند. هرکدام از این سیستم عامل از شمار مشخصی از گوشی ها پشتیبانی می نمایند و با مراجعه به سایت های آن ها می توانید فهرست گوشی های سازگار را پیدا کنید.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا گوشی مبتنی بر سیستم عامل لینوکس وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا گوشی مبتنی بر سیستم عامل لینوکس وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید