هنر چگونه انسان را درمان می نماید؟

به گزارش وبلاگ خوراکی، هنر و آثار هنری می توانند بر کاهش افسردگی اضطراب و نیز توسعه تفکر خلاق در انسان تاثیرگذار باشند.

هنر چگونه انسان را درمان می نماید؟

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، معمولا تصور می گردد که مهمترین فایده آثار هنری تفریح است. هدف اصلی یک نقاشی زیبا و یک فیلم چه کلاسیک و چه اکشن، تفریح مخاطب در نظر گرفته می گردد، اما نمی توان تفریح را مهمترین و یا تنها فایده فراوری آثار هنری دانست بلکه فایده و هدفی بزرگتر که پشت خلق اثر هنری وجود دارد، برجای گذاشتن تاثیر مثبت بر شخصیت مخاطب است.

در یک مجله آمریکایی، تحقیقی درباره تاثیر هنر بر مغز منتشر شده که نشان می دهد برخلاف تصور، افسردگی و احسسات منفی را تماشا یک فیلم کمدی کاهش نمی دهد بلکه، تماشا یک درام که در انتها آن حق و عدالت پیروز می گردد، می تواند تاثیر مثبتی بر افسردگی داشته باشد.

در خصوص شعر، کتاب و تابلو های نقاشی هم همین طور است. هرچند که یک اثر هنری خنده دار و کمدی می تواند تاثیر مثبتی بر بیننده و خواننده بگذارد اما، این تاثیر کوتاه مدت خواهد بود. در حالی که تاثیر آثار فلسفی و آثاری که معانی عمیقی در خود دارند، طولانی مدت خواهد بود.

هنر و توسعه تفکر خلاق

استعداد تفکر خلاق به خودی خود محدود به سن و سال نیست بلکه الگویی از تفکر است که در زندگی روزمره فرد جریان دارد. این نوع از تفکر باید از کودکی در وجود انسان ریشه دوانده باشد. هنر نیز می تواند تفکر خلاق را توسعه دهد. به گفته یک منتقد هنری، غوطه ور شدن در درک و تحلیل یک اثر هنری، نه تنها به فرد یاری می نماید تا توانایی های فکر خود را برای درک محتوا تقویت کند بلکه از نظر روحی نیز تا حد زیادی بر او تاثیر می گذارد.

تاثیر هنر بر کاهش استرس و افسردگی

به گفته یک روانشناس، فعالیت هنری بر کاهش افسردگی و استرس نیز تاثیر می گذارد. نتایج یک تحقیق نشان می دهد که 45 دقیقه فعالیت هنری و خلاقانه می تواند سبب کاهش استرس و احساس یأس و سرخوردگی در انسان گردد. حتی اگر استعداد هنری نداشته باشید و اثری که خلق می کنید خیلی خوب به نظر نیاید، این تاثیر قابل مشاهده است.

چگونه با هنر درمان شویم؟

کتاب های سیاه و سفیدی برای رنگ آمیزی بچه ها فراوری می گردد که برای بزرگسالان نیز می توانید مفید باشد. رنگ آمیزی و نقاشی یاری می نمایند که انسان آنچه در سینه دارد را بیرون بریزد، حتی اگر طرح ها و رنگ هایی بی معنا و مفهوم باشد.

سعی کنید یک دفترچه و یک اتوماتیک کنار تخت خود نگه دارید و به محض بیدار شدن از خواب هر چیزی را که به فکرتان می رسد بکشید. این کار یاری می نماید که خودتان را بیشتر درک کنید، زیرا از این طریق احساساتی را بیان می کنید که به وسیله کلمات نمی توان اعلام کرد.

از قلم نیاندازید که چهره اشخاصی که دوست می دارید و مکان هایی که در آن ها احساس آرامش دارید را ترسیم کنید. پس از مدتی خواهید دید که راهنمای جامعی دارید که طبیعت شما را شرح می دهد و چیز هایی که از آن ها بیزارید و چیز هایی که دوستشان دارید را تعیین می نماید. در نهایت نیز ممکن است به این نتیجه برسید که چه کاری را باید در زندگی انجام دهید.

منبع: فرارو

به "هنر چگونه انسان را درمان می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر چگونه انسان را درمان می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید