هرآنچه که باید راجع به جراحی رباط صلیبی بدانیم

به گزارش وبلاگ خوراکی، یکی از مهم ترین رباط های مفصل زانو، رباط صلیبی می باشد.زمانی که آسیب دیدگی رباط صلیبی زانو به درمان طبی جواب ندهد و در واقع علامت دار گردد، جراحی رباط صلیبی زانو ضرورت پیدا می نماید.

هرآنچه که باید راجع به جراحی رباط صلیبی بدانیم

عمل جراحی رباط صلیبی قدامی یا ACL

آسیب دیدگی ACL در ورزشکاران شایع است. ACL (رباط صلیبی قدامی) نواری بافتی داخل زانو است و زمانی که کشیده یا پاره شود، آسیب می بیند. این اتفاق زمانی روی می دهد که همزمان با دویدن یا پریدن، چرخش سریع یا حرکت ناگهانی رخ دهد.

ACL سالم به همبستگی استخوان های زانو و ثبات زانو یاری می نماید. آسیب این رباط ممکن است با مشکلاتی در اعمال فشار به زانو، راه رفتن یا ورزش کردن همراه باشد.

در صورتی که ACL دچار کشیدگی یا پارگی خفیف شده باشد ممکن است با یاری پزشک و فیزیوتراپی به مرور زمان بهبود یابد. اما در صورت پارگی کامل، بخصوص در مواردی که فرد جوان است یا میخواهد به فعالیت های ورزشی خود ادامه دهد، ممکن است لازم باشد جایگزین شود. در صورتی که شخص مسن تر است یا فعالیت کمتری دارد، ممکن است پزشک درمان هایی را توصیه کند که مستلزم جراحی نیستند.1

علائم پارگی ACL

در موقع پارگی یک صدای ناگهانی مثل پاره شدن چیزی در زانو احساس می شود و شخص ممکن است احساس کند زانویش از زیر تنه اش در میرود و ناپایدار شده است. بعد از آن درد شدید همراه با ایجاد تورم در 24 ساعت اول بعد از پارگی و کاهش دامنه حرکت زانو ایجاد میشود. در بسیاری اوقات بدنبال پاره شدن رباط، خون زیادی در داخل مفصل زانو جمع می شود که به آن همارتروز Hemarthrosis میگویند.

در صورتیکه بیمار درمان مناسبی را انجام ندهد معمولا درد و تورم و محدودیت حرکتی بعد از چند هفته یا چند ماه خودبخود خوب میشود ولی به دلیل پاره ماندن رباط، زانو ناپایدار خواهد شد و بیمار هر چند وقت یکبار دچار پیچ خوردگی زانو شده و بدنبال آن زانو متورم و دردناک میشود.

اگر بیمار به این علائم بی توجه باشد و همچنان به ورزش ادامه دهد به دلیل ناپایداری زانو، دیگر بافت های زانو بخصوص منیسک ها در معرض جدی آسیب قرار می گیرند.1

راه های تشخیص آسیب ACL

مهمترین راه های تشخیص این آسیب به وسیله پزشک اطلاعاتی است که وی از علائم بیمار و نحوه ایجاد آسیب میگیرد و معاینه ایست که وی از زانوی بیمار بعمل میاورد. با این حال روش های تصویربرداری مانند رادیوگرافی ساده و ام آر آی MRI هم میتواند به تشخیص این آسیب یاری کند.1

فرایند جراحی ACL

پس از اینکه پزشک ACL پاره شده را برداشت، تاندون را در جای آن قرار می دهد. (تاندون ها عضله را به استخوان متصل می نمایند.) پزشک ممکن است تاندون را حین جراحی از بخش دیگری از بدن (مانند زانو، همسترینگ یا ران) بردارد. یا ممکن است از تاندون اهدا نمایندگان متوفی استفاده کند. هر دو نوع عملکرد خوبی دارند. قرار گرفتن تاندون درون زانو به عنوان پیوند شناخته می شود.

پزشک پیوند را در نقطه مناسب قرار داده و دو سوراخ به نام تونل ایجاد می نماید. یکی از آن ها در استخوان بالای زانو، و دیگری در استخوان زیر آن ایجاد خواهد شد. سپس پزشک پیچ هایی را در تونل ها قرار داده و پیوند را در جای خود ثابت نگه می دارد. این مانند نوعی پل عمل می نماید که لیگامان نو با فرایند بهبودی روی آن رشد می نماید. رشد کامل ACL نو ممکن است ماه ها بطول بیانجامد.

پس از جراحی، پزشک از شما می خواهد از راه رفتن امتناع نموده و به زانوی خود استراحت دهید و برای محافظت از مفصل از بریس بهره ببرید.

پزشکان مشغول تحقیقات پیوسته ای هستند تا دریابند آیا روش نو جراحی ACL بهتر است یا مراقبت های استاندارد. این رویکرد نوین ترمیم رباط صلیبی زانو به روش Bridge-Enhanced (BEAR) نامیده می شود.

روش BEAR برخلاف جراحی استاندارد ACL، به بهبودی خودبخودی ACL پاره شده، به گونه ای که احتیاجی به تعویض نباشد، یاری می نماید. پزشکان یک اسفنج ظریف ویژه را در زانو بین دو انتهای ACL پاره شده قرار می دهند. آن ها اسفنج را با خون خود فرد تزریق می نمایند و انتهای سست و پاره شده ACL را به اسفنج حاوی خون بخیه می نمایند. این اسفنج حمایتی برای ACL فراهم می نماید. با گذشت زمان، دو انتهای پاره شده بهبود می یابند و به یک بافت ACL نو و سالم تبدیل می شوند.2

زمان مورد احتیاج برای جراحی ACL

برترین زمان برای انجام جراحی بازسازی رباط صلیبی تعیین نیست. در صورتی که جراحی بلافاصله بعد از پارگی رباط صلیبی انجام گیرد می تواند احتمال ایجاد بافت فیبروز بعد از جراحی را بالا ببرد و بعلاوه باعث محدودیت حرکتی شود.

بعضی از جراحان پیشنهاد می نمایند که تورم کاملاً از بین برود، فرد توانایی حرکتی خود را تا حدودی باز یابد و قابلیت منقبض کردن ماهیچه های چهار سر ران برشود، سپس برای جراحی اقدام شود. بسیاری از متخصصان پیشنهاد می نمایند که بعد از آسیب، بیمار ورزش کند تا قابلیت حرکتی و قدرت ماهیچه ها باز شود. پس از آن با توصیه پزشک می تواند جراحی انجام گیرد.2

مراقبت های بعد از عمل رباط صلیبی زانو

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند منجر به بهبودی سریع تر و گرفتن نتیجه مطلوب بعد از عمل رباط صلیبی زانو شود پیروی کردن از دستورالعمل های جراح است. هر چند این دستورالعمل ها با توجه به شرایط بیمار می تواند تغییر کند اما در حالت کلی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پای جراحی شده باید بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد.

کیسه یخ بر روی محل جراحی گذاشته شود. این کار باعث کاهش درد و تورم پس از عمل جراحی می شود.

هر چند ساعت یک بار به وسیله پرستار محل جراحی شده از نظر جریان خون کنترل شود.

فیزیوتراپی بعد از روز دوم جراحی باید انجام بگیرد. در ابتدا بیمار در تخت به تعداد تعیین زانوی خود را خم می نماید و سپس بیمار به وسیله واکر با قرار دادن وزن کم بر روی پای جراحی شده آغاز به حرکت می نماید.

دو هفته بعد از عمل بخیه های محل جراحی شده به وسیله پزشک کشیده می شود.

مسکن های تجویز شده به وسیله پزشک برای کاهش درد مصرف شود.

پانسمان محل جراحی شده روزانه باید تعویض شود.

در صورت مشاهده هر گونه خروج ترشحات ویا تورم و عفونت در محل جراحی شده هر چه زودتر به پزشک مراجعه شود.

بعد از عمل جراحی از غذاهای پر کالری و پر کلسیم وبعلاوه مایعات و سبزیجات بیشتراستفاده شود.

ﺑﯿﻤﺎر در ﭘﺎﯾﺎن ﻣﺎه اول دو ﻋﺼﺎ را ﮐﻨﺎر ﺑﮕﺬارد و ﻫﻤﻪ وزن ﺧﻮد را روی ﭘﺎی ﻋﻤﻞ ﺷﺪه ﻗﺮار دﻫﺪ.

دوﯾﺪن در ﭘﺎﯾﺎن ﻣﺎه ﭼﻬﺎرم ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽ ﺷود.3

عوارض بعد از عمل رباط صلیبی

اگر در حین جراحی تکنیک مناسبی استفاده نشود و یا بیمار بعد از جراحی نرمش های طبی را انجام ندهد ممکن است بیمار با علائم هشدار دهنده ای مانند تب، لرز، ورم شدید زانو، درد رو به افزایش در ساق پا بعد از عمل رباط صلیبی روبرو شود.

هرچند این اتفاق به ندرت رخ می دهد اما نباید فراموش کرد که همچون تمام جراحی های دیگر، این جراحی نیز بدون ریسک نیست و ممکن است با بعضی عوارض همراه باشد. این عوارض عبارتند از:

عفونت در محل جراحی یا آرتربت سپتیک

لخته شدن خون در وریدهای عمقی ساق پا

محدودیت های حرکتی مفصل زانو

درد ناحیه قدامی زانو که با حرکات زانو قابل تشدید شدن است

پارگی رباط کشکک (کاسه زانو)

کاهش محدوده خم شدن زانو.3

پینوشتها

1.www.darmankade.com

2.www.drgharanizadeh.com

3.www.dr-shahrezaie.ir

منبع: راسخون

به "هرآنچه که باید راجع به جراحی رباط صلیبی بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرآنچه که باید راجع به جراحی رباط صلیبی بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید