میکرونیدلینگ چیست و چه کاربردها و عوارضی دارد؟

به گزارش وبلاگ خوراکی، بدون شک، نمی توانید هیچ کسی را پیدا کنید که از ظاهر زیبای خود لذت نبرد. زیبایی به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از آن ها سلامت پوست و ویژگی های ظاهری آن است. از این رو، روزبه روز به تعداد کسانی که می خواهند با روش های مختلف مسائل پوستی خود را رفع نمایند و پوستی بی عیب و نقص و زیبا داشته باشند، افزوده می گردد. میکرونیدلینگ یکی از این روش ها است که توانسته توجه افراد زیادی را به سمت خود جلب کند.

میکرونیدلینگ چیست و چه کاربردها و عوارضی دارد؟

میکرونیدلینگ روشی است که از آن برای جوانسازی پوست و درمان مسائلی مثل چین و چروک، جای زخم، جای جوش، ترک های پوستی و ریزش مو استفاده می گردد. برای اینکه با میکرونیدلینگ، نحوه عملکرد و خطرات آن آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

میکرونیدلینگ چیست؟

میکرونیدلینگ یک روش کم تهاجمی است که با تحریک فراوری کلاژن باعث درمان مسائل پوستی می گردد. در این روش که به عنوان درمان القای کلاژن شناخته می گردد، با استفاده از سوزن های بسیار ریز و استریل، سوراخ هایی در لایه میانی پوست (درم) ایجاد می گردد که کمی خونریزی می نمایند. وجود این زخم های کوچک باعث می گردد که بدن کلاژن و الاستین بیشتری بسازد که این امر در نهایت به افزایش استحکام پوست و جوانسازی آن منجر می گردد.

به گفته انجمن پوست آمریکا (AAD)، پس از میکرونیدلینگ فرآیند ترمیم پوست می تواند به کاهش جای زخم ها و لکه های تیره و بعلاوه بهبود خاصیت ارتجاعی پوست یاری کند. بعلاوه برخی از تحقیقات نشان داده اند که این روش ممکن است باعث رشد مو در افراد مبتلا به آلوپسی (طاسی) گردد.

اگر از سلامت خوبی برخوردار هستید و مسائل پوستی خاصی دارید که به درمان های خانگی یا سایر روش ها مانند لایه برداری شیمیایی پاسخ نداده اند، ممکن است کاندیدای ایدئالی برای میکرونیدلینگ باشید. گاهی اوقات، میکرونیدلینگ آخرین راهکاری است که قبل از انجام روش های تهاجمی تر به افراد پیشنهاد می گردد.

متخصص پوست می تواند به شما در تصمیم گیری برای انجام میکرونیدلینگ یاری کند. با این حال، به یاد داشته باشید که ممکن است چند ماه طول بکشد که اثربخشی این روش را ببینید. به علاوه، احتمالاً برای دستیابی به نتیجه دلخواه به چند جلسه درمان احتیاج خواهید داشت.

آیا میکرونیدلینگ با میکرودرم ابریژن فرق دارد؟

میکرونیدلینگ و میکرودرم ابریژن هر دو ظاهر و بافت پوست را بهبود می بخشند. اما در میکرودرم ابریژن از سوزن استفاده نمی گردد، بلکه با استفاده از نوعی کریستال بسیار ظریف سطح پوست لایه برداری می گردد. عمق نفوذ میکرونیدلینگ بیشتر از میکرودرم ابریژن است، بنابراین برای برطرف جای جوش انتخاب مناسب تری محسوب می گردد.

از دستگاه میکرونیدلینگ برای کدام نواحی بدن استفاده می گردد؟

بیشتر افراد از میکرونیدلینگ برای لک صورت و سایر مسائل مرتبط با صورت استفاده می نمایند، اما با این روش می توان ترک های پوستی و جای زخم را در سایر نواحی بدن هم درمان کرد.

منظور از میکرونیدلینگ ابرو و مو چیست؟

برخی از پزشکان از میکرونیدلینگ برای پرپشت کردن ابروها استفاده می نمایند. در این روش، ایجاد حفره های ریز روی پوست باعث افزایش جریان خون در ناحیه مورد نظر شده و رشد ابروها را تحریک می نماید.

میکرونیدلینگ در درمان آلوپسی و ریزش مو هم کاربرد دارد. برخی از افراد معتقدند که این روش به طور مستقیم رشد مو را تحریک می نماید یا باعث آزاد شدن فاکتورهایی می گردد که روی رشد مو تأثیر دارند. بعلاوه به جذب موادی که برای درمان ریزش مو استفاده می شوند یاری می نماید، مانند ماینوکسیدیل، استروئید موضعی و پلاسمای غنی از پلاکت (PRP).

کاربردهای میکرونیدلینگ

این روزها، میکرونیدلینگ به علت مزایای بی شمار محبوبیت زیادی پیدا نموده است. گفته می گردد که میکرونیدلینگ در مدت زمانی کوتاهی پوست را جوانسازی می نماید و امکان تنظیم آن بر اساس احتیاجهای فردی وجود دارد. از مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • از بین بردن جای زخم و جای جوش
  • کاهش خطوط ریز و چین و چروک
  • کوچک کردن منافذ باز پوست
  • کاهش هیپرپیگمانتاسیون یا لکه های تیره
  • بهبود خاصیت ارتجاعی پوست
  • کاهش ترک های پوستی
  • تقویت رشد مو در افراد مبتلا به آلوپسی

خطرات و عوارض میکرونیدلینگ

مانند تمام روش هایی که برای زیبایی استفاده می شوند، میکرونیدلینگ هم خطرات خاص خود را دارد. شایع ترین عارضه جانبی این روش، تحریک جزئی پوست بلافاصله پس از اتمام کار است. بعلاوه ممکن است برای چند روز پوست تان قرمز باشد. با این حال در صورت مشاهده عوارض جانبی شدیدتر باید با پزشک تماس بگیرید. این عوارض عبارتند از:

  • خونریزی که بیش از 24 ساعت طول بکشد
  • تاول
  • عفونت
  • تورمی که بیش از یک هفته طول بکشد

افرادی که یکی از موارد زیر در خصوص آن ها صدق می نماید، کاندیدای مناسبی برای میکرونیدلینگ نیستند:

  • ابتلا به برخی از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما
  • ابتلا به اختلالات خونی یا مصرف داروهای ضدانعقاد خون (داروهایی که از لخته شدن خون جلوگیری می نمایند)
  • درمان سرطان با شیمی درمانی و پرتودرمانی
  • داشتن زخم های باز یا آکنه فعال
  • ابتلا به عفونت فعال پوستی
  • ابتلا به اسکار کلوئید (گوشت اضافه در جای زخم)

افراد باردار باید قبل از درمان با متخصص زنان مشورت نمایند.

نحوه ی آماده شدن برای میکرونیدلینگ

قبل از میکرونیدلینگ باید با متخصص پوست مشورت کنید. پزشک پوست را معاینه نموده و تاریخچه سلامتی شما را آنالیز می نماید. بعلاوه ممکن است از ناحیه مورد نظر عکس بگیرد تا بتوانید پوست خود را قبل و بعد از میکرونیدلینگ با هم مقایسه کنید. این زمان فرصت خوبی است که سؤالات خود را از پزشک بپرسید، از جمله:

  • آیا این روش خطرات یا عوارض خاصی دارد؟
  • آیا باعث درد می گردد؟
  • چقدر طول می کشد که نتیجه این روش را ببینم؟
  • آیا به بیش از یک جلسه درمان احتیاج دارم؟

حدود یک ماه قبل از درمان، ممکن است پزشک از شما بخواهد که کرم ویتامین A یا C را روی پوست خود بمالید. این کرم ها می توانند به آغاز فرآیند فراوری کلاژن یاری نمایند.

علاوه بر این، ممکن است لازم باشد استفاده از برخی داروها مثل ایبوپروفن، داروهای درمان آکنه (مانند آکوتان) و لایه بردارها را مدت ها قبل از انجام میکرونیدلینگ متوقف کنید. بعلاوه توصیه می گردد از موادی که می توانند حساسیت پوست را افزایش دهند، استفاده نکنید.

نحوه انجام میکرونیدلینگ

پس از تمیز کردن پوست، پزشک برای کاهش درد از کرم یا پماد بی حس نماینده مانند ژل لیدوکائین استفاده می نماید. معمولاً این کار 30 تا 45 دقیقه قبل از میکرونیدلینگ انجام می گردد تا ماده بی حس نماینده اثر کند.

در مرحله بعد، پزشک از یک غلتک دستی یا یک ابزار الکتریکی به شکل قلم برای ایجاد زخم در پوست استفاده می نماید. برای این کار غلتکی که دارای سوزن های ریز است، به آرامی روی پوست چرخانده می گردد. اگر از دستگاه الکتریکی استفاده گردد، سوزن ها برای سوراخ کردن پوست به سمت بالا و پایین حرکت می نمایند. پزشک می تواند طول سوزن های دستگاه الکتریکی را تغییر دهد. سوزن های بلندتر به عمق پوست می روند و به درمان زخم های عمیق یاری می نمایند. طول سوزن می تواند از 0/5 تا 2 میلی متر متغیر باشد.

پس از آغاز میکرونیدلینگ ممکن است در صورت خود احساس گرما داشته باشید. اگر سوزن ها در نزدیکی نواحی استخوانی مانند استخوان گونه قرار بگیرند، برخی از افراد احساس ناراحتی می نمایند. بعلاوه محتمل است میکرونیدلینگ عمیق به کمی خونریزی منجر گردد.

روش میکرونیدلینگ بسته به وسعت ناحیه تحت درمان می تواند از 15 دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

مراقبت های بعد از میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ به میزان جراحی پلاستیک تهاجمی نیست و به زمان کمی برای بهبودی احتیاج دارد. ممکن است در چند روز اول متوجه سوزش و قرمزی پوست خود شوید که این امر واکنش طبیعی به اثرگذاری سوزن ها روی پوست است.

اگر با قرمز بودن پوست تان مسئله ای ندارید، می توانید پس از میکرونیدلینگ به دانشگاه یا محل کار خود برگردید. بیشتر افراد می توانند یک روز پس از میکرونیدلینگ از محصولات آرایشی برای پنهان کردن قرمزی پوست استفاده نمایند. با این حال باید تا زمانی که پوست تان بهبود پیدا کند، حتماً از ضدآفتاب بهره ببرید.

پس از میکرونیدلینگ، پوست شما به سرعت برای جوانسازی بافت نو آغاز به کار می نماید. از نظر تئوری، شما باید در عرض چند هفته نتیجه این روش را ببینید. برای حفظ نتیجه درمان ممکن است به جلسات متعدد و شاید درمان های تکمیلی دیگری احتیاج داشته باشید.

قیمت میکرونیدلینگ صورت و سایر نواحی بدن

هزینه میکرونیدلینگ به عوامل مختلفی مثل تجربه پزشک، وسعت ناحیه تحت درمان و تعداد جلسات مورد احتیاج بستگی دارد. گاهی اوقات، پزشکان این روش را با سایر روش های درمانی ترکیب می نمایند که این امر باعث افزایش هزینه ها می گردد.

هزینه میکرونیدلینگ نسبت به لیزردرمانی بسیار کمتر است و این روش ممکن است برای برخی از افراد گزینه بهتری باشد. لیزردرمانی به علت استفاده از گرما می تواند روی رنگدانه پوست تأثیر بگذارد. به همین علت معمولاً افرادی که پوست تیره تری دارند، میکرونیدلینگ را به لیزردرمانی ترجیح می دهند.

کلام پایانی

به طور کلی، میکرونیدلینگ یک روش کم تهاجمی، ایمن و مؤثر است که می تواند ظاهر پوست را بهبود ببخشد، چین و چروک ها را کاهش دهد، جای زخم و ترک های پوستی را از بین ببرد و به جوانسازی پوست یاری کند. اگر از ظاهر پوست خود ناراضی هستید، در خصوص اثربخش بودن این روش برای برطرف مسائل پوستی خود با پزشک مشورت کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ خوراکی مگ را بخوانید.

منابع: medicalnewstoday, healthline, my.clevelandclinic

منبع: دیجیکالا مگ

به "میکرونیدلینگ چیست و چه کاربردها و عوارضی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میکرونیدلینگ چیست و چه کاربردها و عوارضی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید