معرفی کتاب چرا می خوابیم، قدرت خواب و رؤیا، نوشته متیو واکر

به گزارش وبلاگ خوراکی، فکر می کنید هفته گذشته خواب کافی داشته اید؟ آیا می توانید آخرین باری را به یاد آورید که بدون زنگ ساعت از خواب بیدار شدید و بدون احتیاج به کافئین احساس شادابی داشتید؟ اگر جوابتان به هر یک از این سؤالات نه است، شما تنها نیستید. دو سوم بزرگسالان در تمام کشورهای توسعه یافته نمی توانند 8 ساعت خواب شبانه توصیه شده را داشته باشند.

معرفی کتاب چرا می خوابیم، قدرت خواب و رؤیا، نوشته متیو واکر

شک دارم که از این واقعیت شگفت زده شده باشید، اما ممکن است از عواقب آن شگفت زده شوید. به طور معمول، خواب شبانه کمتر از شش یا هفت ساعت به سیستم ایمنی بدن شما آسیب می زند و خطر ابتلا به سرطان را بیش از دو برابر می نماید.

خواب ناکافی یکی از عوامل مهم در سبک زندگی است و معین می نماید که آیا شما به بیماری آلزایمر مبتلا خواهید شد یا خیر. خواب ناکافی (حتی کاهش اندک آن فقط به مدت یک هفته) سطح قند خون را به شدت مختل می نماید، تا جایی که در زمره پیش دیابتی ها طبقه بندی می شوید. خواب کوتاه احتمال انسداد و تنگ شدن رگ های قلب را افزایش می دهد و شما را در معرض بیماری های قلبی عروقی، سکته و نارسایی قلبی قرار می دهد.

شاید شما نیز متوجه شده اید که وقتی خسته اید تمایل بیشتری به غذا خوردن دارید. این تمایل تصادفی نیست. خواب خیلی کم موجب افزایش هورمون گرسنگی و کاهش هورمون سیری می گردد. با وجود اینکه معده تان پر شده، هنوز هم می خواهید بیشتر غذا بخورید. افزایش وزن در عظیمسالان و بچه هایی که دچار کمبود خواب هستند اثبات شده است. بدتر از آن، اگر بخواهید رژیم بگیرید اما هم زمان خواب کافی نداشته باشید، رژیمتان بی فایده است، زیرا بیشتر وزنی که از دست خواهید داد متعلق به توده عضلانی بدن است، نه چربی۔

با درنظرگرفتن مجموع پیغامدهای مربوط به سلامتی، که مطرح شد، پذیرفتن این رابطه اثبات شده آسان تر می گردد: هرچه خواب شما کوتاه تر باشد، طول عمرتان هم کوتاه تر خواهد بود.

خواب یکی از آخرین رازهای عظیم بیولوژی، باقی مانده است. افرادی که دقیق ترین ذهن ها را داشته اند، از جمله فرانسیس کریک، برنده جایزه نوبل، که به ساختار پیچ خورده و نردبانی DNA پی برده بود، کویتی لیان، استاد مشهور و سخندان رومی، و حتی زیگموند فروید، همگی توانایی خود را در گگرددن راز مبهم خواب امتحان کردند، اما هیچ کدام به نتیجه ای نرسیدند.

کتاب چرا می خوابیم، قدرت خواب و رؤیا، نوشته متیو واکر آشکار می نماید که خواب بی نهایت پیچیده تر و عمیقا جالب تر از چیزی است که تصورش را می کنیم.

به نظر نمی رسد یک عضو اصلی در بدن یا فرایندی در مغز وجود داشته باشد که به واسطه خواب بهینه نگردد و اگر به اندازه کافی نخوابیم، دچار اختلال نگردد. اینکه هر شب چنین وفوری از فواید مربوط به سلامتی را دریافت می کنیم نباید جای تعجب داشته باشد.

به وسیله رشد سریع اکتشافات در طی بیست سال گذشته متوجه شده ایم که تکامل در ایجاد خواب اشتباه چشمگیری مرتکب نشده است. خواب در رابطه با سلامتی مزایای بسیاری دارد، مزایایی که خودتان باید در هر بیست و چهار ساعت آن ها را به دست آورید.

در مغز، خوابیدن عملکردهای متنوع از جمله یادگیری، حفظ کردن، تصمیم گیری و انتخاب منطقی را تقویت می نماید. خواب، با خدمت خیرخواهانه به سلامت روان، مدارهای هیجانی مغز ما را مجددا تنظیم می نماید و به ما این امکان را می دهد که چالش های اجتماعی و روانی روز بعد را با خویشتن داری و خونسردی راهنمایی کنیم. ما حتی در مراحل آغازین درک غیرقابل نفوذ ترین و جنجالی ترین تجربه آگاهانه هستیم: رؤیا. رؤیا دیدن شامل مجموعه ای از مزایای منحصربه فرد برای همه گونه هایی، از جمله انسان، است که به اندازه کافی خوش شانس هستند که آن را تجربه نمایند. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود: یک وان از مواد شیمیایی مربوط به اعصاب که آرامش بخش است و شدت خاطرات دردناک را کاهش می دهد، و یک فضای واقعیت مجازی که در آن مغز دانش گذشته و حال را باهم می آمیزد و در ایجاد خلاقیت الهام بخش است.

پایین تر از مغز، در بدن، خواب باعث تجدید قوای سیستم ایمنی بدن می گردد و به مبارزه با غده های بدخیم، جلوگیری از عفونت و دفاع در برابر هرگونه بیماری یاری می نماید. خواب، با تنظیم دقیق تعادل انسولین و گردش گلوکز، وضع متابولیک بدن را اصلاح می نماید. خواب اشتهای ما را نیز تنظیم می نماید و به وسیله انتخاب مواد غذایی سالم، و نه تحرکات عجولانه، به کنترل وزن بدن یاری می نماید. خواب فراوان از میکروارگانیسم های رشد نماینده در روده، که می دانیم بیشتر سلامت غذایی ما از آنجا آغاز می گردد، محافظت می نماید. خواب کافی با سلامتی سیستم قلبی و عروقی ما پیوند نزدیک دارد، ضمن اینکه قلبمان را در وضع خوبی قرار می دهد و فشارخون را هم پایین می آورد.

خواب تنها کار اثربخشی است که می توانیم هر روز برای بازگرداندن سلامتی مغز و بدنمان انجام دهیم - بهترین کوشش مادر طبیعت علیه مرگ. متأسفانه، شواهد واقعی ای که کلیه خطرات ناشی از کمبود خواب در افراد و جوامع را روشن می نماید، به طور واضح در معرض دید عموم قرار نگرفته است. این چشمگیرترین غفلت در بحث های معاصر در حوزه سلامت است. در واکنش به این غفلت، این کتاب میخواهد به عنوان یک نوآوری علمی دقیق در جهت برطرف این نیازخدمت کند و من امیدوارم که سفری شگفت انگیز از اکتشافات باشد. هدف این کتاب این است که درک ما از خواب را آنالیز کند و غفلت ما را اصلاح کند.

بخش اول این کتاب از خواب رمزگشایی می نماید، چیستی اش را آنالیز می نماید، می گوید که چه کسانی می خوابند، چقدر می خوابند، انسان چگونه باید بخوابد(اما این طور نمی خوابد) و اینکه چگونه خواب در طول زندگی شما یا فرزندتان تغییر می نماید، به سمت بهتر شدن می رود یا بدتر شدن.

بخش دوم جزئیات خوبی ها، بدی ها و مرگ و میر ناشی از خواب و کمبود خواب را مطرح می نماید. ما تمام مزایای حیرت انگیز خواب برای مغز و بدن را آنالیز می کنیم و نشان می دهیم که ابزار همه کاره خواب برای سلامتی و تندرستی درواقع چیست. سپس به این موضوع می پردازیم که چگونه و به چه دلیل کمبود خواب به باتلاق ناخوشایندی از ناخوشی های مزاجی، بیماری و مرگ زودهنگام منجر می گردد - هشداری درمورد خواب.

بخش سوم از منظر علمی مطالبی را در خصوص گذرگاهی ایمن از خواب به دنیای خیالی رؤیاها بیان می نماید. همه موارد زیر روشن خواهند شد: از نگاه کردن به مغز افرادی که در حال رؤیا دیدن هستند و اینکه چگونه دقیقا خواب ها الهام بخش ایده های برنده جایزه نوبل می شوند، ایده هایی که دنیا را دگرگون می نمایند، تا این موضوع که آیا کنترل رؤیاها واقعا امکان پذیر است یا خیر و آیا چنین چیزی اصلا عاقلانه است یا خیر.

بخش چهارم ابتدا ما را در کنار تختخواب قرار می دهد و اختلالات بیشماری را درمورد خواب، از جمله بیخوابی شرح می دهد. دلایل بدیهی و نه چندان بدیهی را برای شما شرح می دهم؛ اینکه چرا برای بسیاری از ما داشتن یک خواب خوب در شب سخت است. در ادامه، بر اساس داده های علمی و بالینی و نه براساس شایعات یا پیغام های برند های تجاری، بحثی صریح در خصوص قرص های خواب مطرح می گردد. سپس به جزئیات روش های درمانی جدید و بدون دارو می پردازیم که برای داشتن خوابی بهتر، ایمن تر و مؤثرتر هستند. با گذار از رختخواب به سطح خواب در جامعه می پردازیم و متعاقبا از تأثیر تأمل برانگیز خواب ناکافی در آموزش، پزشکی و مراقبت های بهداشتی و کسب و کار آگاه خواهیم شد.

کتاب چرا می خوابیم، قدرت خواب و رؤیا

نوشته متیو واکر

مترجم : ناهید ملکی

نشر نوین

375 صفحه

منبع: یک پزشک

به "معرفی کتاب چرا می خوابیم، قدرت خواب و رؤیا، نوشته متیو واکر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کتاب چرا می خوابیم، قدرت خواب و رؤیا، نوشته متیو واکر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید