آشنایی با روش های یادگیری چند زبان همزمان

به گزارش وبلاگ خوراکی، فراگیری یک زبان جدید، به غیر از زبان مادری برای بسیاری از افراد کاری سخت بوده و گاهی اوقات حتی غیرممکن به نظر می رسد. این افراد علیرغم علاقه ای که به فراگیری زبان جدید دارند، اغلب در همان ابتدای راه باز می مانند و نمی توانند این جهت را تا سرانجام دنبال کنند. این افراد فکر می کنند که یادگیری زبان نیاز به توانایی های خاص یا استعداد ذاتی دارد که آن ها از آن بی بهره اند. پس، دور این کار را خط می کشند و هرگز سمت آن نمی فرایند. اگر شما نیز از جمله این افراد هستید، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب چگونه چند زبان مختلف یاد بگیریم را دنبال نمایید. ما در این بخش نکاتی را بیان کرده ایم که به شما یاری می دهند تا توانایی های خود را شناسایی کرده و متناسب با آن از روش های یادگیری چند زبان همزمان بهره ببرید.

آشنایی با روش های یادگیری چند زبان همزمان

شناسایی توانایی ها و برنامه ریزی

بسکمک از افراد بر این باورند که فراگیری زبان جدید نیازمند یک استعداد ذاتی است و چون این استعداد را در خود نمی بینند، از آموختن سرباز زده و آن را به زمان دیگری موکول می نمایند. اما باید بدانید که متخصصان و افراد چندزبانه اعتقادی به استعداد ندارند و انگیزه را مهمترین عامل فراگیری زبان می دانند. آن ها معتقدند، یک فرد توانایی های متفاوتی دارد که می تواند متناسب با آن برای خود برنامه ریزی کرده و زبان جدید را به راحتی یاد بگیرد. جودیت مایِر (Judith Meyer) مدیر سایت learnlangs.com و یک چند زبانه است. وی در حال حاضر به 9 زبان متفاوت تسلط داشته و در حال آموختن 5 زبان دیگر نیز است. براساس نظر مایر، زبان جنبه های مختلفی دارد و هر شخص می تواند در یکی از آن جنبه ها پیروز تر عمل کند. به عنوان مثال، ممکن است فردی توانایی بالایی در گوش دادن داشته باشد. در این صورت می تواند صداها را به خوبی تشخیص داده و کلمات را به درستی تلفظ نماید. برخی افراد حافظه خوبی دارند و لغات را با سرعت بالاتری به خاطر دارند. افرادی هم هستند که به خوبی لهجه ها را تقلید می نمایند. جولیا ساپریا (Julia Saperia) به 5 زبان زنده دنیا مسلط است. وی اولین قدم در چگونه چند زبان مختلف یاد بگیریم را شناسایی توانایی های فرد می داند و می گوید اگر فکر می کنید با قرار دریافت در محیط بهتر یاد می گیرید، این کار را انجام دهید. بهتر است یادگیری را به بخش های متنوعی تقسیم کنید و هر کدام از آن ها را به صورت جداگانه دنبال نمایید. لازم نیست حتما طبق قوانین صحبت کنید یا لهجه درستی داشته باشید. شما با تمرین همه این موارد را یاد خواهید گرفت.

ایجاد انگیزه با ثبت زمان مطالعه

مایر به علاقمندان پیشنهاد می کند تا زمان هایی را که به یادگیری اختصاص می دهند، یادداشت نمایند. از نظر مایر فراگیری زبان یک پروژه بلند مدت است که نیاز به زمانی طولانی و تمرین های مکرر دارد. برای خود معیار و میزان معین کنید. مثلا، روزی نیم ساعت وقت گذاشته و حتما این زمان را به یادگیری بگذرانید. پس از انجام تمرینات حتما آن را در دفترچه خود یادداشت کنید. پس از چند ماه خواهید دید که ساعت های زیادی را صرف یادگیری زبان کرده اید. آنگاه می توانید برای این تلاشی که کرده اید، جشن گرفته و خود را تشویق نمایید. این کار باعث می شود تا بتوانید با انگیزه فراوانی به راه خویش ادامه داده و حتی ساعت های بیشتری را به تمرین اختصاص دهید.

قابلیت بالای مغز در یادگیری زبان های مختلف

یک نظریه قدیمی وجود دارد که می گوید زبان ها در بخش های مختلفی از مغز جای می گیرند و اگر بخش مربوطه پر شود، بخش های دیگر را دچار اختلال می کند. براساس این نظریه بسکمک از افراد فکر می نمایند وقتی یک زبان را یاد دریافتد، دیگر توانایی یادگیری زبان جدید را ندارند. اما این نظریه درست نیست و مدت ها پیش منسوخ شده است. اگر نگاهی به افراد چندزبانه بیندازیم، خواهیم دید که مغز انسان قابلیت های نامحدودی برای یادگیری چند زبان دارد و می تواند همه آن ها را در خود جای دهد. بائک (Baek) که به چند زبان تسلط دارد، تجربیات خود را در مورد چندزبانه بودن در اختیار علاقمندان قرار می دهد. او می گوید زبانی که بیشتر با آن سخن می گوییم، به راحتی قابل استفاده است. اما زبان های دیگر نیاز به فعال شدن دارند. مایر نیز این نظر را تایید کرده و می گوید اگر می خواهید چند زبان را به صورت هم زمان به ذهن بسپارید، باید دائما مطالعه کنید تا آن ها را نیز فعال نگه دارید.

انتخاب زبان و اهمیت به آن

انگلیسی اولین زبانی است که معمولا اقدام به یادگیری آن کرده و این کار را از همان دوران کودکی شروع می کنیم. انتخاب یک زبان دلیل های دیگری نیز دارد. ممکن است قصد رفتن به کشور دیگری را داشته باشید که در آن صورت باید تا حدی به زبان مردم آن کشور واقف باشید. گاهی اوقات نیز به دلیل علاقه به فرهنگ مردم دیگر کشورها اقدام به یادگیری زبان مادریشان می کنیم. هر دلیلی که برای انتخاب زبان مورد نظر خود دارید، در مورد آن خوب فکر کنید و اگر تصمیم گرفتید آن را تا خاتمه ادامه دهید. اگر در بین راه خسته شدید، الویتتان را رها نکنید و به سراغ زبان دیگری نروید. به انتخابتان اهمیت دهید و تمام تلاش هایتان را در آن راستا تنظیم کنید. به جای تغییر زبان، روش یادگیریتان را تغییر دهید و از ابزارهای متفاوتی برای آموزش استفاده نمایید. کیون بیک (Kiyeun Baek) رئیس توسعه کسب و کار انتشارات DK است و توانایی صحبت به 5 زبان کره ای، ژاپنی، اسپانیایی، فرانسوی و انگلیسی را دارد. وی تجربیات خود در مورد یادگیری یک زبان جدید را در اختیار علاقمندان قرار داده و روش های یادگیری چند زبان همزمان را معرفی می کند. از نظر کیون بیک به جای رها کردن زبان انتخابی اول و تغییر آن، بهتر است روش یادگیری خود را تغییر دهید. از ابزارهای و متدهای متفاوتی استفاده کرده و دوره خود را عوض کنید. می توانید موقتا کار آموزش را رها کرده و به کارهای سرگرم نماینده ای چون تماشای فیلم، خواندن کتاب یا وبگردی بپردازید. مایر نیز در مورد انتخاب یک زبان می گوید: بهتر است از زبان های ساده تر شروع کنید و یادگیری زبان های سخت تر و پیچیده تر را در مراحل بعدی قرار دهید. وی به انگلیسی زبان ها سفارش می دهد که یادگیری خود را از اروپا شروع نمایند.

طبقه بندی زبان ها

اگر به چند زبان مسلط هستید و از آن ها به طور همزمان استفاده می کنید، باید بتوانید آن ها را طبقه بندی کرده تا در هنگام صحبت کردن دچار مشکل نشوید. برای انجام این کار می توانید برای هر زبان یک شخصیت در نظر بگیرید و سعی کنید آهنگ گفتار، تن صدا و حتی رفتارهای وی در هنگام صحبت کردن را به خاطر بسپارید. این کار به شما کمک می کند تا زبان ها را در ذهن خود دسته بندی کرده و از آن ها به راحتی استفاده نمایید. به عنوان مثال، می توانید برای زبان آلمانی یک دانشمند یا بازیگر آلمانی را در ذهن خود آورده و نوع گفتار و تن صدای وی را به خاطر بسپارید. این کار خصوصا زمانی که زبان ها باهم تشابه دارند، بسیار مفید است. ناتاشا اَصغر (Natasha Asghar) یکی از مجریان زی تی وی (Zee TV) به 6 زبان هندی، اردو، پنجابی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی مسلط بوده و به طور روزانه از 4 زبان استفاده می کند. وی شخصیت پردازی زبان ها را بهترین راه برای طبقه بندی می داند و خودش نیز از همین بخش از روش های یادگیری چند زبان همزمان استفاده می کند.

استفاده از قانون 70 - 30

شاید دوست داشته باشید دو زبان یا بیشتر را در کنار هم یاد بگیرید، اما پیشنهاد می کنیم برای شروع این کار را انجام ندهید. با توجه به اینکه قوانین و قواعد زبان ها باهم متفاوت هستند، فراگیری دو زبان یا بیشتر به صورت هم زمان، بسیار پیچیده بوده و شما را سردرگم و ناامید خواهد کرد. لورا گرین (Lora Green) درباره اینکه چگونه چند زبان مختلف یاد بگیریم، می گوید هیچگاه دو زبان جدید را باهم شروع نکنید. زمانی یادگیری زبان دوم را شروع کرده که زبان اول را در حد متوسط یاد گرفته باشید. از نظر لورا زمانیکه قواعد یک زبان را بشناسید، بتوانید یک فیلم را ببینید و بفهمید و نظر خود را در مورد یک مسئله بیان کنید، یعنی آن زبان را یاد گرفته اید و می توانید یادگیری زبان جدید را شروع کنید. لورا در حال حاضر به 4 زبان تسلط دارد و برای یادگیری زبان ها از قانون 70 - 30 استفاده کرد، به این معنی که 70 درصد زمان خود را برای یادگیری زبان جدید و 30 درصد وقت خود را برای تکمیل و تمرین زبان قبلی مختص کند. مایر نیز از همین روش برای دسته بندی زبان ها و تسلط بر آن ها استفاده می کند. او بیشتر زمان خود را به زبان جدید می پردازد و بخشی از آن را نیز به تکمیل زبان قبلی اختصاص می دهد.

یادگیری زبان، زمانبر است

اغلب افراد فکر می نمایند یادگیری یک زبان جدید کاری سخت و ناممکن است. به همین دلیل همان اول راه از ادامه راستا ناامید شده و یادگیری را رها می نمایند. اما باید بدانید که فراگیری یک زبان جدید سخت نیست، بلکه تنها نیاز به انگیزه، زمان و تمرین دارد. اگر انگیزه کافی برای فراگیری دارید و وقت بگذارید، می توانید حتی چند زبان را نیز یاد بگیرید. البته، باید به یاد داشته باشید که تمرین شما باید متمرکز و ادامه دار باشد تا بتوانید تسلط کافی را بر روی زبان پیدا کنید. تسلط بر روی یک زبان حداقل به 600 ساعت مطالعه نیاز دارد. پس، امید خود را از دست ندهید و همواره یادگیری را دنبال کنید. شانون دل (Shannon Del Vecchio) مهمترین اصل در مورد یادگیری زبان را تمرکز بر روی آن می داند. وی به 5 زبان انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی و ژاپنی صحبت می کند.

منبع: همگردی

به "آشنایی با روش های یادگیری چند زبان همزمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روش های یادگیری چند زبان همزمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید