فروش با واسطه نفت ایران در بازار آسیا

به گزارش وبلاگ خوراکی، خبرنگاران: فایننشال تایمز طی گزارشی در خصوص فروش با واسطه نفت ایران نوشت: نفت ایران را می شد ابتدا به کشورهای آسیایی نظیر مالزی حمل کرد و در آنجا یا تانکر محموله را تعویض کرد و یا قبل از فروش به عنوان نفت یک کشور دیگر مدتی در آنجا ذخیره کرد.

فروش با واسطه نفت ایران در بازار آسیا

به گزارش وبلاگ خوراکی، فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: پیشنهادی که مقامات دولت ایران در مقابل وی قرار دادند بسیار وسوسه انگیز بود. در حالی که تحریم های بانکی آمریکا، دسترسی ایران به درآمدهای نفتی اش را محدود نموده بود و چشم اندازی از بهبود اوضاع نیز مشاهده نمی شد، وی به عنوان یک واردکننده، شاهد کاهش رونق کسب و کار خود بود. اما مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران پیشنهادی به وی ارائه داده بودند که می توانست همه چیز را تغییر دهد.

شکل کار بسیار ساده بود: نفت را از دولت می خری، آن را به صورت خصوصی می فروشی و کمیسیون دریافت می کنی. سپس از دلارهای نفتی برای واردات کالاهای مورد احتیاج کشور استفاده می کنی. نقشه خوبی بود. هم برای شخص او سود داشت و هم برای کشورش.

اتحادیه اروپا تنها چند ماه قبل از آن در جولای 2012، تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع نموده بود و درآمدهای نفتی دولت را تقریبا به نصف رسانده بود. مابقی درآمد حاصل از فروش نفت نیز در حساب های بانکی خارج از کشور به دلیل تحریم های بانکی آمریکا بلوکه شده بود.

این واردکننده ایرانی که تابعیتی دوگانه داشت از خودش پرسید، چرا که نه؟ فروش نفت می تواند درآمد زیادی را نصیبم نماید.

وی به دوبی سفر کرد تا مقدمات آغاز کار را فراهم کند. ابتدا، به مشتریانی احتیاج داشت که نفت را از وی بخرند. یکی از مشتریان احتمالی یک مرد عمانی بود سی و چند ساله بود.

وی همچنین با یک تاجر نفتی آلمانی تماس گرفت، اما در نهایت به دلیل ریسک بالا و به خطر افتادن گذرنامه اش از همکاری منصرف شد.

اما به گفته تجار و مقامات سابق، دولت ایران ایرانی های دیگری برای پیشبرد طرح خود پیدا کرد.

در طرح پیش بینی شده برای فروش نفت، دولت نفت را با تخفیف به افرادی می داد. آنها در قبال آوردن ارز یا کالاهای اساسی به کشور، کمیسیون دریافت می کردند.

این تاجران، به لطف گمنامی شان، با اطلاعاتی که از کانال های غیررسمی به دست می آوردند، به وسیله تغییر مسیرهای حمل و نقل، می توانستند نفت را به مشتریان جدید و یا حتی مشتریان سابق نفت از ایران بفروشند.

نفت ایران را می شد ابتدا به کشورهای آسیایی نظیر مالزی حمل کرد و در آنجا یا تانکر محموله را تعویض کرد و یا قبل از فروش به عنوان نفت یک کشور دیگر مدتی در آنجا ذخیره کرد. نفت را همچنین می شد به صورت مستقیم به عراق یا عمان انتقال داد و از آنجا به نام نفت این کشورها به فروش رساند.

روش دیگر، فروش نفت داخل تانکرها با ارائه تخفیف بر روی دریا بود. خریداران که به گفته منابع مطلع شامل ارتش ها یا نیروی دریایی کشورهای آسیایی بودند، اجباری برای حساب پس دادن به دولت هایشان در مورد هزینه هایشان نداشتند. آنها پول نفت را نقدا پرداخت می کردند.

اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهوری ایران گفت، بابک زنجانی یکی از مهمترین فروشندگان نفت ایران در این دوره بود. وی اضافه کرد: اما احتمالا افرادی بیشتری مثل او وجود داشته اند. من نمی دانم تعداد آنها چند نفر بوده است و آنها چه مقدار از پول نفت را باید به خزانه بازگردانند.

10

منبع: تسنیم

به "فروش با واسطه نفت ایران در بازار آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش با واسطه نفت ایران در بازار آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید