طوفان شدید مریخی حیات کاوشگر این سایت ناسا را تهدید می نماید

به گزارش وبلاگ خوراکی، مدتی است که فعالیت کاوشگر این سایت ناسا روی مریخ سخت تر و سخت تر می گردد و از اواخر ماه سپتامبر (اوایل مهر) هم یک طوفان گرد و غبار مریخی با گستره ای به میزان یک قاره، فشار بیشتری را بر منبع تغذیه این سطح نشین وارد می نماید و حیات آن را در معرض خطر قرار داده است.

طوفان شدید مریخی حیات کاوشگر این سایت ناسا را تهدید می نماید

در اوایل اکتبر (اواسط مهر) بود که ناسا متوجه کاهش شدید انرژی دریافتی به وسیله پنل های خورشیدی کاوشگر این سایت (InSight) شد. این آژانس فضایی در بیانیه ای خاطرنشان کرد: تا دوشنبه 3 اکتبر (11 مهر) طوفان بسیار رشد نموده و گرد و غبار زیادی به راه انداخته بود به طوری که غلظت غبار در جو مریخ تقریبا 40 درصد در اطراف این سایت افزایش یافت.

بدین ترتیب با شروع طوفان، کاوشگر دیگر قادر به شارژ کامل باتری های خود نبود. آرایه های خورشیدی فرودگر قبلا به وسیله گرد و غبار پوشیده شده بودند که باعث می گردد با نزدیک شدن به انتها مأموریت، انرژی آن کم گردد. تیم این سایت بسیاری از ابزارهای سطح نشین را خاموش نموده و تنها لرزه سنج را روشن نگه داشته است تا برای ثبت مریخ لرزه ها تا جای ممکن کوشش کند.

ناسا برای خداحافظی با این سایت به اواخر سال 2022 یا اوایل سال 2023 چشم دوخته بود، اما این جدول زمانی نامشخص است. به گفته این آژانس فضایی با سرعت تخلیه فعلی باتری ها، فرودگر تنها برای چند هفته قادر به فعالیت خواهد بود. بدین ترتیب برای صرفه جویی در مصرف انرژی، لرزه نگار این سایت برای دو هفته آینده خاموش خواهد بود.

اما خبر خوب این است که این طوفان منطقه ای، ممکن است به اوج خود رسیده باشد و فعالیت آن به زودی کاهش یابد. مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) ناسا هم اکنون در حال رصد این طوفان از بالاست و نشانه هایی از کند شدن رشد آن را مشاهده است.

این سایت از زمان فرود روی مریخ در سال 2018، موفقیت ها و چالش هایی داشته است و اطلاعات تازه ای در خصوص فضای داخلی سیاره سرخ و فعالیت های لرزه ای آن، از جمله مریخ لرزه قدرتمند اوایل امسال، آشکار نموده است.

شرایط دشواری که این سایت در آن گرفتار شده است، ناگزیر خاطرات مریخ نورد فرصت (Opportunity) ناسا را زنده می نماید که قربانی یک طوفان سراسری گرد و غبار شد و انتها در سال 2019 به انتها رسید. اما مریخ نوردهای جدیدتر ناسا، کنجکاوی (Curiosity) و پشتکار (Perseverance)، از انرژی هسته ای استفاده می نمایند و هوای غبارآلود مریخ تهدید برای تأمین انرژی آن ها محسوب نمی گردد.

اکنون شرایط روزهای انتهای این سایت نامشخص است. چاک اسکات (Chuck Scott) مدیر پروژه کاوشگر در این رابطه گفت: اگر از مشکل به سلامت گذر کنیم، می توانیم تا زمستان به فعالیت خود ادامه دهیم اما من نگران طوفان بعدی هستم که در راه است.

عکس کاور: سلفی کاوشگر این سایت در مریخ

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: CNet

منبع: دیجیکالا مگ

به "طوفان شدید مریخی حیات کاوشگر این سایت ناسا را تهدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طوفان شدید مریخی حیات کاوشگر این سایت ناسا را تهدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید