شمس: دلهره و اضطراب ناشی از کرونا سبب کاهش تالیف شد

به گزارش وبلاگ خوراکی، محمدرضا شمس در گفت وگو با خبرنگاران ، درباره شرایط ادبیات کودک و نوجوان در سالی که گذشت، گفت: ادبیات کودک و نوجوان سالی خوبی را پشت سر نگذاشت. یکی از علت هایش هم شیوع بیماری کرونا بود که بر همه امور و فعالیت ها تاثیر گذاشت و سبب شد کار زیادی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فراوری نشود. اگر هم کتابی منتشر شد بیشتر مربوط به سال های گذشته بود.

شمس: دلهره و اضطراب ناشی از کرونا سبب کاهش تالیف شد

این نویسنده و پژوهشگر اضافه نمود: فکر می کنم در حرکت روبه رشدی که داشتیم دچار سکون شدیم. ما نویسندگان خیلی خوبی داریم که در طول سال گذشته کتاب جدیدی نداشتند و آثاری هم که از آن ها منتشر شد مربوط به تالیفات سال های قبل بود. بطورکلی در سال 99 کتاب شاخصی در حوزه کودک و نوجوان ندیدم در سال 99 چندتا کتاب شاخص مثل نیما نابغه اثر آتوسا صالحی و الینا اثر مژگان کلهر که مربوط به سال 98 بود.

دلهره و اضطراب ناشی از کرونا سبب کاهش تالیف شد

شمس اعلام کرد: باوجود اینکه کرونا مانع بزرگی در این راه بود اما فرصت خوبی برای نویسندگان بود تا در خانه بمانند و روی نوشتن تمرکز نمایند. اما کاهش تالیف مربوط به این بود که نویسندگان هم به دلیل شرایط ناپایدار و خطرناک موجود دلهره و اضطراب داشتند و نویسندگی هم چون ارتباط زیادی با احساس و روحیه دارد بیشتر از اعضای جامعه از نظر حسی با این بیماری درگیرند و باعث ناراحتی هنرمندان شده است و تمرکز برای نوشتن سخت شده و این اضطراب و استرس مانع از نوشتن نویسندگانی همچون من شده است. از سوی دیگر، کم شدن کارگاه ها و جلسات نویسندگی هم در کاهش تالیف موثر بود.

وی ادامه داد: البته این مساله فقط مربوط به ایران نیست و حدس می زنم این کم کاری در تالیف در سایر کشورها هم رخ داده و شاهر انتشار کارهای جدید زیادی نبودیم و تعداد کارهای ترجمه هم نسبت به سال های قبل، کم بود و اغلب ترجمه هایی که منتشر شد مربوط به سال های گذشته بود و این یک اپیدمی جهانی بود.

به گفته شمس، اینکه هنرمندی بخواهد خودش را با شرایط موجود در جامعه تطبیق دهد زمان می برد و امیدواریم نتیجه حاصل از فعالیت نویسندگان در سال گذشته را در سال 1400 ببینیم.

این نویسنده و منتقد ادبی، درباره فعالیتش در سال 99 نیز گفت: من در سال گذشته بیش از هرچیزی روی کلاس های نویسندگی تمرکز کردم و سعی کردم آن ها را به انتها برسانم و بیشتر از نویسندگی به آموزش روی آوردم. البته تعدادی کتاب در دست چاپ دارم که هنوز چاپ نشده و این کم کاری در انتشار کتاب، از سوی ناشران هم وجود داشته و فقط مربوط به نویسندگان نبوده است.

محمدرضا شمس، نویسنده کتاب های کودک و نوجوان، در سال 1336 در تهران به دنیا آمد. ازجمله آثارش می توان به خواب و پسرک، مراد شمر، دیوانه و چاه، عروسی، شیر، اسب و بشقاب چینی گلدار، بادکنک و اسب آبی، قصه بهار، قصه پلی که بود و دیگر نیست، خورشید مال کیه؟، کلوچه خانم، دختره خل و چل، دزدى که پروانه شد و صبحانه خیال اشاره نمود. شمس تا به امروز جوایزی همچون لوح تقدیر کتاب سال کانون پرورش فکرى بچه ها و نوجوانان، کتاب سال سلام، قصه سال مجله سروش کودک، لوح زرین جشنواره مطبوعات کانون پرورش فکرى بچه ها و نوجوانان، جشنواره مطبوعات، کتاب سال شوراى کتاب کودک و دیپلم افتخار ازIBBY، انجمن فرهنگی را از آن خود نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شمس: دلهره و اضطراب ناشی از کرونا سبب کاهش تالیف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمس: دلهره و اضطراب ناشی از کرونا سبب کاهش تالیف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید