راسته دست دوم ها

به گزارش وبلاگ خوراکی، اجبار شاید بهترین کلمه ای باشد که بتوان برای کسی که پایش به خیابان کاظمی می رسد، به کار برد. برای تازه عروس ها این موقعیت سخت تری است. تازه عروس ها دوست دارند زندگی شان را با وسایل نو آغاز نمایند، اما گاهی اجبار باعث می گردد پاشنه کفششان را بالا بکشند، کیفشان را بیندازند بر دوششان و سر از خیابان کاظمی درآورند، خیابانی که پر از سمساری است، سمساری هایی که وسایل خانه، نو و کهنه می فروشند.

راسته دست دوم ها

شرایط مالی امروز باعث شده بعضی ها برای خرید جهیزیه سری به راسته وسایل دسته دوم بزنند. به گفته سمساری های این منطقه، روزی یکی دو تازه عروس برای نگاه کردن به اجناس مراجعه می نمایند.

از پل که می پیچیم، انگار اشتباه آمده باشیم صحنه به شکل عجیبی تغییر می نماید. اول از همه یخچال ها به استقبال می آیند و بدون لک، تمیز و نو ایستاده اند ابتدای خیابان. انگار آنها را برای خوشامدگویی آنجا گذاشته اند. بعضی یخچال ها هم کهنه، زخم خورده و کثیفند. دل و روده بعضی هایشان، کشو، سیم و حتی موتورشان جایی در کنارشان نشسته اند.

در میان یخچال ها، کمدها، جاکفشی ها و مبل ها بازدیدنماینده ها را تماشا می نمایند. آن طرف هم، فرش ها و گلیم ها دورهمی تشکیل داده اند.

اینجا خیابان کاظمی تهران است، جایی پر از وسایل دست دوم، نو و کهنه. جایی که به جای درخت، از زمین وسایل کهنه روییده است.

از تازه عروس به تازه عروس

مرد میانسال یک کت نازک رنگ روشن پوشیده و با دست هایی که بیش ازاندازه پژمرده و پیر است، سیگار روشنی را جلوی صورتش گرفته است.

سلام که می دهیم به خودش می آید و سیگار را می رساند به گوشه لبش و کامی از آن می گیرد. 20 سالی می گردد کارش خرید و فروش وسایل دست دوم است.

می گوید بیشتر از همه وسایل چوبی مانند جاکفشی، کمد و تختخواب می خرد و می فروشد. راست می گوید، چند جایگاه نو در سایه نشسته اند. وقتی از مشتری هایش می پرسیم، آهی می کشد و می گوید این روزها بازار خراب است و کمتر کسی وسایلش را می فروشد. می پرسیم آیا مشتری تازه عروس هم دارد پک محکمی به سیگارش می زند، دود را در سینه حبس می نماید و جواب می دهد: در شرایط مالی این روزها، اتفاقاً تعداد مشتری های تازه عروس بیشتر هم شده است. کسانی که وسایل کوچکی شبیه جاکفشی و کمد از او خریده اند.

او می گوید وسایلی به آنها می فروشد که نو باشند، وسایلی که خودش هم از تازه عروس ها خریده است. عروس هایی که عمر زیادی از زندگی مشترکشان نمی گذرد یا از وسایلشان خسته شده اند یا این که جدایی باعث شده چوب حراج به جهیزیه شان بزنند.

مرد به اینجای حرف هایش که می رسد، دود سیگار را بیرون می دهد و بعد چین می اندازد به چشم هایش و زل می زند به دودی که در حال بالا رفتن است.

وسایل چوبی پرطرفدارند

زن و دختر جوانی بین یخچال ها و مبل ها راه می فرایند. دختر نگاه دقیقی به کمد ویترینی می اندازد. رنگ قهوه ای روشن کمد در نور آفتاب می درخشد. دست می کشد روی تن کمد کوتاه و بعد به زن نگاه می نماید تا ببیند زن نظرش چیست.

زن از مرد جوان می پرسد: چنده؟ و مرد جواب می دهد: 350 هزار تومان. دختر جوان که انگار راضی است نگاه دقیق تری به کمد می اندازد تا ببیند جای ضربه ای در آن وجود دارد یا نه.

مرد جوان سمسار به فیش پرداخت کمدی که فروخته نگاه می نماید و بعد به وانت باری که کمد را می برد. می گوید کمتر پیش می آید تازه عروس ها از او وسایل برقی بخرند و تقریبا هیچ تازه عروسی از او یخچال یا اجاق گاز دست دوم نخریده است، اما وسایل چوبی نو، خریدارانی مثل همان تازه عروس چند دقیقه پیش دارد.

او می گوید: وسایل چوبی این روزها خیلی گران شده است، بنابراین عجیب نیست خانواده عروس برای خرید این وسایل اینجا پیدایشان گردد. نظر سمسار جوان این است که با عوض کردن پارچه مبل هم می توان آن را دوباره نو کرد. هزینه ای که البته زیاد هم نیست و در مقایسه با هزینه های زیاد خرید یک دست مبل، تقریباً هیچ است.

او می گوید این روزها تازه عروس های زیادی را در راسته خریدوفروش وسایل دست دوم می بیند.

خریداران لوازم برقی

داد می زند بر سرکارگرها: آرام...مراقب باش تا ضربه نخورد... چند مرد جوان در حال پیاده کردن یخچال فریزر ساید بای ساید نویی هستند. انگار یخچال خارجی را تازه از فروشگاه آورده باشند، بوی نویی هنوز به مشام می رسد.

می گوید یخچال را از یک تازه عروس و داماد که قصد مهاجرت دارند، خریده است. وسایل نوی دیگری در ماشین وانت بار، خودشان را نشان می دهند، مبل ها، فرش ها و حتی لباسشویی و آبمیوه گیری، تستر و قهوه جوشی که درون جعبه کارتنی شان پنهان شده اند.

مرد می گوید خرید خوبی داشته و حتماً فروش بهتری هم خواهد داشت. زن و مرد جوانی در حال نگاه کردن به وسایلی هستند که در خیابان آفتاب می خورند.

چشمشان که به یخچال ساید بای ساید می افتد، پا سست می نمایند به تماشا. زن و مرد پچ پچ می نمایند و دستی می کشند به سطح طوسی رنگ یخچال. می خواهند در یخچال را باز نمایند و نگاهی هم به درون آن بیندازند. مرد فروشنده به یاری می آید و با چرب زبانی از جنس باارزشش تعریف می نماید.

از این که یخچال فقط یک ماه کارکرده و برای جهیزیه یک تازه عروس مناسب است یا برای پر کردن ویلای شمال می تواند خوب باشد.

مرد جوان شرح می دهد یخچال ساید بای ساید را که این روزها بالای 70 میلیون تومان قیمتش است، فقط 60 میلیون تومان می فروشد. مرد و زن جوان، قیمت را که می شنوند، چشمانشان برقی می زند و شماره ای را می گیرند و از پشت تلفن پچ پچ می نمایند؛ کلمات 60 میلیون، خوب و جهیزیه اما به وضوح شنیده می گردد.

مرد جوان در حال چانه زدن است، قیمت ها با قسم و آیه تغییر می نماید. چند دقیقه بعد، عکس ها برای شخص پشت تلفن فرستاده می گردد و از فروشنده قول می گیرند یخچال را نفروشد تا به زودی پول را پرداخت نمایند. حالا نگاه رضایت بخش در چشمان هر سه نشسته است.

خورشید رسیده وسط آسمان و نورش روی تمام این وسایل نو و کهنه می تابد. خریدارها با فروشنده ها مشغول چک وچانه زدن هستند؛ خریدارهایی که این روزها قشر دیگری از جامعه را تشکیل می دهند.

ضمیمه چاردیواری روزنامه وبلاگ خوراکی

*عکس تزیینی است

منبع: جام جم آنلاین

به "راسته دست دوم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راسته دست دوم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید