خبرنگاران نبود مدیریت یکپارچه، مشکل محیط زیست است

به گزارش وبلاگ خوراکی، زنجان - خبرنگاران - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: نبود مدیریت یکپارچه، موجب بروز مسائل و معظلات زیست محیطی شده است.

خبرنگاران نبود مدیریت یکپارچه، مشکل محیط زیست است

حسین آبسالان روز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست در محل دشت سهرین زنجان برگزار گردید، اضافه نمود: اگر این موضوع حل گردد به حتم بسیاری از مسائل و چالش ها، رفع خواهد شد اما به رغم پیگیری های اجرا شده نه فقط نتیجه ای حاصل نشده بلکه مسائل زیست محیطی نیز بیشتر شده است.

وی، آمایش سرزمین در جهت حفظ و حراست از محیط زیست و رعایت آن را لازم دانست و گفت: انسان ها نباید با استفاده نامناسب و تغییر کاربری زمین ها، طبیعت و گونه های جانوری را مورد تهدید و خطر قرار دهند که در غیر این صورت ضرر و زیان آن در وهله نخست متوجه خود آنان خواهد شد.

آبسالان با تاکید بر اینکه نابودی پوشش گیاهی، موجب تخریب محیط زیست و تهدید حیات وحش می گردد، اضافه نمود: دنیا، چندین سال است که به سمت اقتصاد سبز گام بر می دارد، پس ضروری است زمین های تخریب شده، احیا شوند و اگر مردم محلی مشاهده نمایند که اقتصاد و درآمدشان وابسته به منطقه است در این صورت مراتع را از بین نبرده و به آن اهمیت خاصی قائل می شوند.

وی با بیان اینکه اکوسیستم نباید به هم بخورد چراکه احیا آن بسیار سخت است، توضیح داد: افزایش جمعیت انسانی، عامل نابودی طبیعت نیست بلکه استفاده نادرست از منابع طبیعی ازجمله آب و خاک به محیط زیست و حیات وحش آسیب وارد می نماید که برای پیشگیری از مسائل زیست محیطی و در جهت حفظ و حراست از محیط زیست و منابع طبیعی، ضروری است آموزش های لازم از سوی دستگاه های متولی به مردم ارائه گردد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، مردم محلی را جزو حافظان اصلی محیط زیست و حیات وحش خواند و گفت: محیط زیست همانند امنیت است و اگر مورد تخریب واقع گردد عموم مردم، در معرض تهدید و خطر قرار گرفته و آسیب خواهند دید پس بهتر است مردم محلی را آموزش داد تا از این طریق مانع از تخریب طبیعت و انقراض گونه های جانوری و گیاهی شد.

آبسالان در پاسخ به سوالات وبلاگ خوراکی رسانه های گروهی، اضافه نمود: پیشگیری از تخلف زیست محیطی و یاری به حفظ محیط زیست، رویکرد اصلی این اداره است و اگر در روبروه با تخریب طبیعت، تهدید حیات وحش و واحدهای آلاینده، برخوردی صورت می گیرد، به طور قطع و یقین هدف جریمه و یا تعطیلی واحدها نیست.

وی با بیان اینکه محیط زیست مخالف توسعه ناپایدار که موجب از بین رفتن آب و خاک می گردد است، گفت: اگر نظم طبیعت و زنجیره غذایی گونه های جانوری با تهدید و خطر روبرو گردد در این صورت نیز ضرر آن متوجه انسان خواهد شد.

آبسالان اضافه نمود: تخریب زیستگاه، 75 درصد، شکار 15 درصد و ورود گونه های جانوری غیربومی نیز 15 درصد در نابودی حیات وحش دخیل هستند و به همین علت محیط زیست کوشش وافر و جدی دارد تا از تخریب طبیعت و شکار و صید گونه های جانوری، جلوگیری به عمل آورد و در این راستا محدودیت هایی را در نظر گرفته است.

وی به مرگ ماهیان کپور در سد گلابر ایجرود اشاره نمود و گفت: نتیجه آزمایشات اجرا شده نشان می دهد که کپور ماهی های متوسط به نوعی انگل آلوده شده بودند که بر اثر آن تعداد زیادی از این نوع ماهیان تلف شدند.

آبسالان، مدیریت پسماندها را در جلوگیری از تخریب محیط زیست و آلودگی آب و خاک، لازم و ضروری خواند و اضافه نمود: امروز مدیریت پسمان در دنیا هشت مرحله شده اما در ایران سه مرحله ای است و باید این مراحل ارتقا یابد.

وی به پسماندهای روی دپو شده در قسمت جنوب شهر زنجان اشاره نمود و توضیح داد: این یک معضل چندین ساله است که باید از روز نخست، مدیریت می شد و حال برای انتقال آن از محل فعلی، منتظر تأیید نهایی هستیم اما اکنون راهکارهایی داریم که می توان اثرات آن را با ایزوله کردن و دیوار کشی، کاهش داد و اجازه نداد در معرض فرسایش آب و باد قرار گیرد.

آبسالان با تاکید بر اینکه در حال حاضر چالش مهم استان در حوزه محیط زیست مربوط به موضوع روی و فعالیت کارخانه های مرتبط با آن است، اضافه نمود: مجوز جدید برای کارخانه روی نمی دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان به برخورد با واحدهای صنعتی آلاینده اشاره نمود و گفت: پارسال 45 مورد واحد صنعتی آلاینده به منظور مشخص تکلیف و اعمال قانون به دادگاه معرفی شدند که از این تعداد قریب 15 واحد صنعتی آلاینده به علت نداشتن مجوز، پلمپ و واحدهای غیرمجاز نیز تعطیل شد و مابقی این واحدها نیز در انتظار ابلاغ حکم هستند.

آبسالان با بیان اینکه بحث سلامتی مردم به هیچ وجه قابل معامله نیست، اضافه نمود: این اداره کل با تمام توان در حفظ محیط زیست و حفظ گونه های جانوری و گیاهی، کوشش می نماید و با واحدهای آلاینده نیز بدون هیچ اغماضی برخورد می نماید تا سلامت مردم با تهدید و خطر روبرو نگردد.

6084/ 8068

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران نبود مدیریت یکپارچه، مشکل محیط زیست است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نبود مدیریت یکپارچه، مشکل محیط زیست است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید