حقوق کارگران در سال 99 چقدر خواهد بود؟

به گزارش وبلاگ خوراکی، میزان حقوق کارگران در سال آینده احتمالا یک میلیون و 600 هزار تومان افزایش یابد.

حقوق کارگران در سال 99 چقدر خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار ، همه ساله با نزدیک شدن به زمان عید نوروز و سرانجام سال و عیدی کارگران، بسته معیشتی و معین میزان حقوق آن ها برای سال جدید تبدیل به موضوعی داغ در صدر اخبار می گردد.

سبد معیشت مجموع هزینه های جاری یک خانواده 4 نفره شامل هزینه خوراک، پوشاک، درمان، آموزش و غیره را مد نظر قرار می دهد و از جمله ملاک های معین نماینده برای افزایش حقوق کارگران در سال آینده به حساب می آید.

برای سال آینده کمیته دستمزد ذیل شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارفرمایان، کارگران و دولت به منظور معین هزینه سبد معیشت کارگران در تاریخ 5 اسفند برگزار گردید و رقم سبد معیشت کارگران را معین کرد .

بر اساس تصمیم گیری ها مقرر شد که سبد معیشت به مبلغ 4 میلیون و 940 هزار تومان افزایش یابد که این میزان رقم به عنوان ورودی برای شروع جلسات مزدی قرار خواهد گرفت.

اما سال گذشته کمیته دستمزد ذیل شورای عالی کار میزان سبد معیشت کارگران را به میزان 3 میلیون و 759 هزار تومان معین و پس از آن شورای عالی کار حقوق کارگران در سال 98 را حداقل روزی 50 هزار تومان و ماهانه یک میلیون و 517 هزار تومان معین کرد.

تفاوت قیمت سبد معیشتی کارگران و حقوق ماهیانه آن ها در سال گذشته حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان بود، تفاوت قیمتی که به نظر می رسد سال جاری هم باید به همین میزان منظور گردد.

جلسه شورای عالی کار و کمیته دستمزد همه ساله با توجه به میزان تورم و افزایش قیمت ها، میزان حقوق و بسته معیشتی را معین می نمایند، تورمی که در تمام حیطه ها چه قیمت مواد غذایی، آشامیدنی، حمل و نقل، مسکن، ارتباطات، آموزش و بهداشت وجود دارد و بر اساس آن باید تصمیم گیری های لازم جهت معین حقوق اخذ گردد.

همان طور که گفته شد میزان حقوق و بسته معیشتی بر اساس تورم حساب می گردد و طبق محاسبات کمیته دستمزد سهم خوراکی ها در سبد معیشتی یک خانواده کارگری حدود 31 درصد است که دارای تورم 32 درصدی در دی ماه بود.

69 درصد مابقی سبد معیشتی خانواده کارگری شامل اقلام غیر خوراکی همانند مسکن، حمل و نقل، بهداشت و ارتباطات است که این اقلام هم در دی ماه سال جاری تورم 31 درصدی را پشت سر گذاشتند.

اگر بنا باشد کمیته دستمزد مانند سال گذشته حقوق کارگران در سال 99 را با توجه به بسته معیشتی آن ها معین کند، حقوق کارگران در سال آینده باید اختلاف قیمت 2 میلیون و 200 هزار تومانی با میزان بسته معیشتی معین شده را داشته باشد.

با توجه به آن که بسته معیشتی سال جاری به میزان 4 میلیون و 940 هزار تومان معین شده است، حقوق کارگران در سال 99 باید حدود 2 میلیون و 600 هزار تومان باشد.

البته با وجود آن که هنوز جلسه شورای عالی کار برای معین میزان حقوق کارگری سال آینده برگزار نشده نمی توان به طور دقیق بیان نمود که حقوق سال آینده 2 میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود، اما اگر بر اساس روندی که سال گذشته طی شده حقوق کارگری سال جاری هم معین گردد می توان شاهد افزایش یک میلیون و 180 هزار تومانی حقوق نسبت به سال گذشته بود.

باید منتظر ماند و دید که نهایتاً شورای عالی کار بر چه مبنایی حقوق سال آینده را معین می نماید و چه میزان به بسته معیشتی و تورم هایی که انسان با آن روبرو بوده ایم توجه می نماید و در نهایت حقوق سال آینده چقدر معین خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "حقوق کارگران در سال 99 چقدر خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقوق کارگران در سال 99 چقدر خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید