حقایقی شگفت انگیز و حیرت آور در خصوص کشور ترکیه ، بخش دوم

به گزارش وبلاگ خوراکی، حقایق کشور ترکیه و شگفتی های آن

کشور ترکیه در غرب آسیا قرار گرفته و بخش کوچکی از آن در شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی قاره اروپا قرار گرفته است. بخش شرقی توسط دریای مرمره، تنگه بسفر و داردانل از آناتولی جدا شده اند. کشور ترکیه در در شمال غربی با یونان و بلغارستان، در شمال شرقی با گرجستان، در شرق با ارمنستان، آذربایجان، نخجوان و ایران و در جنوب با عراق و سوریه هم مرز می باشد. شهر آنکارا پایتخت سیاسی این کشور اما استانبول بزرگترین شهر آن می باشد. بین 70 تا 80 درصد شهروندان ترک به شمار رفته و بزرگترین اقلیت را کردها تشکیل می دهند. با خبرنگاران همراه باشید تا در این مطلب بعضی از حقایق کشور ترکیه را با هم بخوانیم.

حقایقی شگفت انگیز و حیرت آور در خصوص کشور ترکیه ، بخش دوم

حقایق کشور ترکیه در مورد گسترش سنت ها رومی

  1. آخرین وعده غذایی که بر روی کشتی نوح استفاده شده است، یک پودینگ ترش و شیرین به نام آشور (ashure) بوده که همچنان در کشور ترکیه به عنوان یک دسر وجود دارد. این وعده غذایی ظاهرا دارای 40 ترکیب مختلف بوده که از باقی مانده منابع موجود در کشتی تشکیل شده بودند.
  2. در طول حملات عثمانی ها به اروپای شرقی و مرکزی در قرن شانزدهم میلادی، ترک ها قهوه را به اروپایی ها معرفی نموده اند.
  3. بر اساس سنت های ترکیه تمام حوادث اصلی زندگی با خوردن شیرینی شروع می شود. یک نوزاد زمانی که متولد می شود با حلوا از ورودش به این دنیا استقبال نموده و مجددا زمانی که شخصی فوت می کند در مراسم او از حلوا استفاده می نمایند. زمانی که یک زن زایمان انجام می دهد به او نوشیدنی های میوه ای شیرین می دهند.
  4. جولیوس سزار اصطلاحات مشهوری داشته است. Veni, Vidi, Vici به معنی من آمدم، دیدم، فتح کردم. او این جملات را زمانی اعلام کرد که پونتوس (Pontus) پادشاه دریای سیاه در ترکیه را شکست داده بود.

حقایق کشور ترکیه در مورد مکان های تاریخی آن

  1. درخت گیلاس ابتدا در روم معرفی شده و سپس به اروپا منتقل شد. این درخت ابتدا در گیرسون (Giresun) در شمال ترکیه در سال 69 میلادی شناخته شد. تصور می شود این جزء اولین گیاهان اهلی می باشد که در حدود 10 هزار سال پیش به وجود آمده است.
  2. قدیمی ترین کشتی غرق شده در دنیا در منطقه اولوبورون (Uluburun) در منطقه مدیترانه ای ترکیه می باشد. این کشتی در 6 مایلی جنوب شرقی کاس (Kaş) واقع شده و به نظر می رسد قدمتی در حدود 3300 سال داشته باشد.
  3. علیرغم محبوبیت کشتی شترها و محبوبیت آن ها در تفریگاه ها، شترها بومی ترکیه به حساب نمی آیند. شترها تنها در طول ماه های نوامبر تا مارس به مبارزه پرداخته و یک شتر ماده را میان دو شتر نر قرار می دهند تا موجب تحریک آن ها و انجام مبارزه شوند.
  4. استانبول محل ایستگاه قطار سیرکسی (Sirkeci) بوده که آخرین توقف قطار سریع السیر Orient Express در شرق می می باشد. این قطار در بین سال های 1883 تا 1977 بین پاریس و استانبول حرکت می نموده است. نویسنده مرموز انگلیسی به نام آگاتا کریستی یکی از مسافران معروف این قطار بوده است.

حقایق کشور ترکیه در مورد شهرهای توریستی

  1. اولین سکه های تاریخ در دنیا از الکتروم ساخته شده و به دستور پادشاه لیدیان آلیاتس (Lydian King Alyattes) در ساردیس و در منطقه دریای اژه ترکیه در سال 640 پیش از میلاد ضرب شده است.
  2. دیلایت ترکی یا لوکوم یکی از قدیمی ترین شیرینی های تاریخ در دنیا بوده که قدمت آن به 500 سال پیش باز می شود. ناپلئون و وینستون چرچیل از جمله کسانی بودند که این شیرینی ها را به خصوص زمانی که با پسته پر شده بودند مصرف می کردند. از سوی دیگر پیکاسو هر روز در هنگام نقاشی کشیدن این شیرینی ها را می خورده است.
  3. حمام ترکی (hammam) در قرن هفتم میلادی از امپراتوری روم به ترکیه منتقل شده بود. این نوع از حمام کردن از سنت های یونانی، رومی و بیزانس مشتق شده است. کسانی که در حمام های ترکی خدمت رسانی می نمایند را اصطلاحا تلاکز (tellaks) یا اسکرابرز (scrubbers) می گویند.
  4. شهر توریستی و مدیترانه ای آنتالیا در کشور ترکیه دارای رکوردی دنیای برای داشتن بیشترین ساحل با پرچم آبی در دنیا می باشد. این گواهی به دلیل داشتن بالاترین کیفیت اب، تمیزی ساحل و همچنین داشتن بالاترین استانداردهای زیست محیطی می باشد.

حقایق کشور ترکیه در مورد ریشه های ترکی

  1. باارزش ترین فرش ابریشم دنیا با 144 گره در هر سانتی متر مربع در موزه مولانا (Mevlâna) در شهر قونیا (Konya) ترکیه واقع شده است.
  2. حضارفن احمد سلبی (Hezârfen Ahmet Çelebi) اولین مردی بود که با استفاده از بال های مصنوعی توانست در قرن هفدهم میلادی از روی تنگه بوسفور فاصله قابل توجهی را پرواز نماید. بنابراین اولین پرواز بین قاره ای دنیا در حدود 270 سال پیش از برادران رایت اجرا شده است.
  3. اکثر ترک ها روزانه 10 عدد یا بیشتر چای می نوشند. این کشور دارای بالاترین میزان مصرف چای در دنیا بوده و هر فرد در طول یک سال حدود 7 پوند چای استفاده می کند. نود و شش درصد مردم چای می نوشند. ترکیه جزء 5 فراوری نماینده اصلی چای در دنیا بوده و در زبان ترکی به آن çay گفته می شود.
  4. کلمه فیروزه ای (turquoise) از کلمه turc در زبان ترکی گرفته شده است که به رنگ های زیبا در دریای مدیترانه و همچنین سواحل جنوبی کشور ترکیه اشاره دارد.
  5. ترکیه اولین مکانی است که در آن مسابقه زیبایی اجرا شده است. پاریس از تروی به عنوان داور و آتنا، هرا و آفرودیت به عنوان شرکت نمایندگان این مسابقه بوده اند. پاریس آفرودیت را به عنوان برنده انتخاب کرد. هلن نیز که قبلا ازدواج نموده بود و منجر به جنگ تروا شد.

حقایق کشور ترکیه در مورد گونه های گیاهی و جانوری

  1. ترکیه برابری زنان را بر اساس تمدن هیتیت ها در هزاره قبل از خود در نظر گرفت. این کشور حق رای دادن زنان را قبل از بسیاری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده در سال 1930 برای انتخابات محلی و در سال 1934 برای انتخابات ملی قرار داد.
  2. اصطلاح چرخش درویشان (Whirling Dervish) در واقع به نوعی فعالیت مذهبی در ترکیه اشاره داشته که از عرفان های رومی پیروی می کند. آن ها در این مراسم گرد هم آمده و مراسمی مذهبی به نام سما را انجام می دهند که نمادی از صعود روحانی انسانی به وسیله چرخش می باشد.
  3. بوقلمون در کشور ترکیه به نام هیندی (hindi) شناخته می شود زیرا آن ها معتقدند که این پرنده اولین بار در هند به وجود آمده است.
  4. قازیانتپ (Gaziantep) در کشور ترکیه یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا بوده که افراد به طور دائمی در آن ساکن شده اند.
  5. یک سوم از 9 هزار گونه گیاهی که در کشور ترکیه وجود دارند اندمیک (endemic) می باشند. این بدین معنی است که آن ها فقط در ترکیه رشد نموده و در هیچ جای دیگر آن را نمی توانید پیدا کنید. علاوه بر این ترکیه دارای 5 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده و 52 گونه ماهی آب شیرین بوده که در هیچ جای دیگری بر روی کره زمین یافت نمی شوند.

حقایق کشور ترکیه در مورد معماری های تاریخی

  1. جالب است بدانید که یک چهارم گل رزی که در دنیا رشد می کند در کشور ترکیه وجود دارد.
  2. کشور ترکیه چهارمین فراوری نماینده بزرگ گوجه فرنگی در دنیا می باشد. در سال 2011 کشاورزان ترکیه ای بیش از 11 میلیون تن گوجه فرنگی را برداشت نموده اند.
  3. حاجیا صوفیا (Hagia Sofia) که در زبان ترکی به آن ایاصوفیا (Ayasofya) می گویند به نام کلیسای Holy Wisdom نیز شناخته می شود. این کلیسای جامع در استانبول بزرگترین کلیسای دنیا برای مدت هزار سال بوده است. پس از آنکه امپراتوری عثمانی در سال 1453 شهر کونستانتینوپول (قسطنطنیه) را فتح کرد، آن را به مسجد تبدیل نموده و از سال 1935 نیز این مکان به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. ترکیه یکی از معدود کشورهای دنیا بوده که در قانون اساسی خود به طور مستقیم به ورزش اشاره می کند. در ماده 59 این قانون آمده است که دولت اقدامات لازم را جهت توسعه سلامت جسمی و روانی شهروندان ترکیه در تمام سنین انجام می دهد و گسترش ورزش را در میان توده های مردم تشویق می کند. علاوه بر این دولت از ورزشکاران پیروز حمایت می کند.
  5. ترکیه بیش از 25 زمین لرزه بزرگ را تجربه نموده است. بزرگترین آن ها که ثبت شده است 7.8 ریشتر بوده که در سال 1939 روی داده است.
  1. بازی تخته یا تاولا (tavla) در فرهنگ ترکیه ریشه ای عمیق دارد. این یکی از قدیمی ترین بازی هایی است که روی یک صفحه اجرا شده و قدمت آن به 3 هزار سال قبل باز می شود. ترک ها این بازی را به صورت بسیار جدی انجام می دهند.
  2. ایمام باییلدی (İmam bayıldı) یک غذای ترکی ساخته شده از بادمجان پخته با روغن زیتون و پر شده با پیاز و سیر و گوجه فرنگی است که بسیار خوشمزه بوده و طعم و ظاهر آن هوش از سر انسان می برد.
  3. میمیر سینان (Mimar Sinan) معروفترین معمار ترکیه است. او در سال 1497 متولد شده و یک مسیحی بود که به دین اسلام گرایش پیدا کرد. او به عنوان رییس معماران امپراتوری تحت نظر سلیمان برگزیده شد. او در طول دوران زندگی اش 321 ساختمان را طراحی نموده که 85 عدد از آن ها هنوز پابرجا می باشند. شناخته شده ترین کار او مسجد سلیمانیه می باشد.

منبع: www.factretriever.com

منبع: الی گشت

به "حقایقی شگفت انگیز و حیرت آور در خصوص کشور ترکیه ، بخش دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی شگفت انگیز و حیرت آور در خصوص کشور ترکیه ، بخش دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید