آشنایی با ژانر مستندنما

به گزارش وبلاگ خوراکی، اصطلاح مستندنما (mockumentary) که در دهه 1960 ابداع شد، در اواسط دهه 1980 زمانی که راب راینر کارگردان فیلم این اسپینال تپ است در مصاحبه هایش برای توصیف این فیلم استفاده کرد، رایج شد.

آشنایی با ژانر مستندنما

وبلاگ خوراکی - مهدی تهرانی: مستندنما نوعی از فیلم یا نمایش تلویزیونی است که رویدادهای تخیلی را به تصویر می کشد اما به صورت مستند ارائه می گردد. در اولین قدم باید مرز بین مستندنما و شبه مستند را دریابید. در شبه مستند رویدادها به صورت ساختگی اما در قالب مستند و غیرداستانی ارائه می گردد.

اما در مستندنما اغلب برای تحلیل یا اظهار نظر در خصوص رویدادها و مسائل جاری با استفاده از یک فضای روایی یا تقلید از خود فرم مستند استفاده می گردد. در نظر داشته باشید که فیلم های مستندنما معمولا کمدی هستند، نیمه مستند معادل های دراماتیک آن ها هستند. با این حال، مستندنما را نباید با درام مستند، که در آن تکنیک های نمایشی با عناصر مستند ترکیب می شوند تا رویدادهای واقعی را به تصویر بکشند، اشتباه گرفت. در یک جمله درام مستند ژانری است که در آن مستند با عناصر داستانی آمیخته شده است.

  • آشنایی با ژانر مستند

اصطلاح مستندنما (mockumentary) که در دهه 1960 ابداع شد، در اواسط دهه 1980 زمانی که راب راینر کارگردان فیلم این اسپینال تپ است در مصاحبه هایش برای توصیف این فیلم استفاده کرد، رایج شد.

پیشینه و آثار اولیه

آثار اولیه، از جمله سرزمین بی نان محصول 1933 ساخته لوئیس بونوئل، پخش رادیویی برنامه جنگ دنیاها ساخته اورسن ولز در سال 1938، گزارش های خبری مختلف در باره دروغ اول آوریل، و فیلم ها و آثار تلویزیونی واقع گرایانه در دهه های 1960 و 1970 مانند بازی جنگ محصول 1965، امتیاز محصول1967 و پارک مجازات محصول 1971 هر سه ساخته پیتر واتکینز، درباره ژانر مستندنما بسیار گویا و برای مخاطب قابل همذات پنداری است.

نمونه های دیگر عبارتند از: اتصال (1961) ساخته شرلی کلارک، شب زنده داری با بزن و بکوب (1964) ساخته ریچارد لستر، خاطرات دیوید هولتزمن (1967) ساخته جیم مک براید، پت پاولسن برای رئیس جمهوری (1968) ساخته پت پاولسن، پول را بردار و فرار کن (1969) ساخته وودی آلن، دلقک ها (1970) ساخته فدریکو فلینی و لبخند (1975) ساخته مایکل ریچی.

اورسن ولز در 23 سالگی در نمایی از درام رادیویی جنگ دنیاها / 1938

مستندنما به طور گسترده به وسیله دیگران در دهه 80 نیزمورد استفاده نهاده شد و حتی وودی آلن پس از پول را بردار و فرار کن دوباره در فیلم های مردان بحران: سرگذشت هاروی والینجر(1971)، زلیگ (1983) و رذل و دوست داشتنی(1999) این سبک فیلم سازی را تجربه کرد.

توضیح تصویر مقاله: وودی آلن در نمایی از فیلم پول را بردار و فرار کن محصول 1969

منبع: همشهری آنلاین

به "آشنایی با ژانر مستندنما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با ژانر مستندنما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید