کشف سنگ نگاره های تاریخی در لتحر کاشان

به گزارش وبلاگ خوراکی، خبرنگاران/اصفهانیک فعال حوزه میراث فرهنگی با هدایت یکی از کشاورزان محلی در منطقه لتحر کاشان، سنگ نگاره هایی پیدا نموده که مشخص قدمت آنها نیازمند آنالیز کارشناسان باستان شناسی است.

کشف سنگ نگاره های تاریخی در لتحر کاشان

مهدی عرشی در گفت وگو با وبلاگ خوراکی، اظهار کرد: سنگ نگاره های موجود شامل تصاویری از انسان، بزکوهی، گوزن، پلنگ، صحنه شکار و علائم انتزاعی است که به فاصله چند متری بر روی سنگ های چند تنی نقش بسته است.

وی اضافه نمود: سنگ نگاره ها (Petroglyph) دسته ای از آثار باستان شناسی است که در مجموعه بزرگتری به نام هنر صخره ای می گنجد و شامل هر اثری از انسان است که روی سنگ طبیعی پیاده شده باشد.

این کارشناس هنری توضیح داد: سنگ نگاره ها از نقاشی های پیش از تاریخ بر دیوار غارها گرفته تا آثاری کنده شده روی سنگ ها و صخره ها در طبیعت رها شده اند.

عرشی گفت: سنگ نگاره ها که به نقوش چوپانی هم شناخته می گردد، سندهای با ارزشی هستند که در بازه زمانی دوران پیش از تاریخ تا دوره اسلامی خلق شده اند.

یک پژوهشگر تاریخ و فرهنگ کاشان نیز گفت: نمونه ای از این سنگ نگاره ها در روستاهای نشلج، قه، قالهر، خرم دشت و در دشت های بالادست نوش آباد به طرف راوند و کاشان شناسایی شده است.

محمد مشهدی نوش آبادی اضافه نمود: سنگ نگاره ها یک پدیده تاریخی و فرهنگی قابل تامل است و به عنوان بخشی از تاریخ فرهنگ و هنر منطقه کاشان اهمیت دارد و آنالیز جزئیات آن مستلزم پژوهش های بیشتر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کشف سنگ نگاره های تاریخی در لتحر کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سنگ نگاره های تاریخی در لتحر کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید