روستای رنسانس در همدان!

به گزارش وبلاگ خوراکی، آیا ایران هم دوران رنسانس را گذرانده؟

زمانی که کلمه رنسانس را می شنویم ناخداگاه دوره ای از تاریخ اروپا در فکرمان پدیدار می گردد. حال اینکه کلمه رنسانس در کنار یکی از شهر های ایران می آید کمی ماجرا عجیب می گردد. دلیل عجیب بودنش هم این است که آیا رنسانس در ایران هم رخ داده است؟ یا اینکه ایران هم جزئی از اروپا در آن موقع به حساب می آمده؟ در حقیقت سوال های زیادی می تواند با شنیدن این دو واژه در کنار هم به وجود آید. خبرنگاران در اینباره گزارشی را تهیه نموده تا پاسخی باشد برای تمامی سوال هایی که در فکر به وجود می آید. با ما همراه باشید.

روستای رنسانس در همدان!

روستایی که حال و هوای دوران رنسانس اروپا را در ایران ایجاد نموده است. این روستا دارای قدمتی بیش از 400 سال می باشد و در لیست آثار ملی ایران قرار گرفته است. این روستا در استان همدان واقع شده است. و جالب است بدانید که هیچ اثری از اروپا و فرهنگ این قاره در روستای رنسانس همدان وجود ندارد. علت نام گذاری آن بناهایی است که در آن وجود دارد. بناهایی که تنها با سنگ و گل در کنار هم قرار گرفته اند و این روستا را در دل دامنه کوه های همدان به وجود آورده است.

روستای رنسانس یا ورکانه؟

در روستای ورکانه به علت فراوانی وجود سنگ، به اصلاح به آن معدن سنگ می گویند. کانه در زبان کردی به معنای (چشمه) است با توجه به قرار گیری این روستا در کنار رودها و چشمه های متعدد شاید علت نام ورکانه برای این روستا هم همین موضوع باشد، روستایی که در کنار رود قرار گرفته است. از همین رو چون تمامی بناها به سبک دوران رنسانس از سنگ ساخته شده است به اصلاح به آن می گویند روستای رنسانس زیرا یادآورد بناهای اروپایی در دوران رنسانس اروپا می باشد. روستای ورکانه یکی از مجذوب کننده ترین جاذبه های گردشگری در استان همدان است، که در سال های اخیر توانسته گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند. با توجه معماری جالب خانه ها و دیوار های این روستا لذت عکاسی را چندین برابر می نماید.

ورکانه زادگاه نخستین سازنده قلب مصنوعی در دنیا

توفیق موسیوند، یکی از پروفسور های نامدار کشور ایران زادگاهش در این استان بوده است. او در سال 1315 در ورکانه به دنیا آمد و نخستین کسی بود که قلب مصنوعی را در دنیا ساخت.

بافت روستای ورکانه

بافت روستای رنسانس همدان به علت ویژگی خاص فرهنگی، به عنوان میراثی ارزشمند از دوران قدیم محسوب می گردد و جز منطقه های است که حفظ و نگهداری از آن جز وظایف اصلی سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است. اباهت و زیبایی که در این روستا فراگیر است باعث می گردد زمانی که در این منطقه قدم می گذارید احساس غرور و لذت را توام با هم داشته باشید. موقعیت مکانی روستای ورکانه در دامنه های جنوبی زاگرس مرکزی می باشد و روستاهای این منطقه به علت کوهستانی بودن و برخورداری از طبیعت زیبا از منطقه ها بسیار بکر به شمار می فرایند. وجود دره های فراوان از جمله دره های زیبای یورد صفرخان، دره خان، تخته سنگ، جن دره و سوبلاغ در مجاورت روستا از خصوصیات طبیعی منطقه است به طوری که دره بارانی در جنوب و جنوب شرق آبادی واقع شده است و شیب عمومی این منطقه و وجود دره های فراوان در اطراف روستا موجب شکل گیری رودخانه های فصلی می گردد. رودخانه های فصلی ورکانه از ارتفاعات یخچال ها سرچشمه می گیرند . اگر در کوچه پس کوچه های روستای سنگی ورکانه قدم بزنید درختان گردو، سیب و زردآلو را خواهید.

خودنمایی سنگ ها در بنای ساختمان های ورکانه

از لحاظ مصالح بومی و محلی روستای ورکانه از سنگ های منحصر به فردی برای ساخت دیوارهای روستا و خانه ها استفاده نموده است. کاربرد سنگ ها چهره و سیمای شهر را بسیار معروف و خاص نموده است.کاربرد سنگ نه تنها در پی ساختمان ها، بلکه در بیشتر قسمت های بناها از جمله دیوارهای باربر، دیوارهای محوطه و حیاط ها مورد استفاده قرار گرفته است و بیشتر سنگ لاشه ها با ملات گل کنار هم قرار گرفته است و پهنای این دیوارهای سنگی در طبقه همکف به یک متر هم می رسد تنها نقطه اتصال در دیوارهای سنگی بناهای این روستا تیرهای چوبی است. سنگ، سنگ لاشه، سنگ مالون، خشت و آجر از جمله مصالحی است که در ساخت این بناها مورد استفاده قرار گرفته است .

جاذبه های گردشگری در روستای رونسانس

در این روستای قدیمی در استان همدان باغهای سرسبز و فضاهای سبز جزء نقاط مثبت و پر اهمیت به منظور برنامه ریزی های گردشگری محسوب می گردد. زیرا باغ به عنوان فضای اصلی زندگی برای مردمان این روستا مطرح است و در خانه تک تک اهالی این روستا یک باغ وجود دارد. علاوه بر باغ، محور ارتباطی این روستا دارای چشم اندازی زیبا از کل این منطقه است که به عنوان یکی از اصلی ترین پتانسیل های جهانگردی محسوب می گردد. بعضی بناها و فضاها که بیشتر در بخش مرکزی روستا و جاهایی که قدمت بیشتری دارند، شامل بناهای سطوح و فضاهای پر و خالی در هم ادغام شده هستند که بافت همگن ایجاد نموده اند. که همه این ها در جذب جهانگرد به این روستا می افزاید.

بعضی از آثار قدیمی در روستای رنسانس همدان:

درب قدیمی ترین مسجد

در ضلع جنوبی روستای ورکانه یک مسجد نوساز به چشم می خورد. بنای این مسجد نوساز می باشد و با مصالح نو ساخته شده است. نمای ساختمان آن آجری است و به لحاظ معماری داخلی کاملا ساده می باشد. درون مسجد یک محراب کوچک وجود دارد که با کاشی کاری های ریز و کوچکی به آن زینت داده شده است.

محله درب مسجد

در قدیمی ترین محله این روستا که درب مسجد نام دارد، یک مسجد قدیمی واقع می باشد. این مسجد که آرامگاه امامزاده غیب است در روز های آخر هفته بسیار شلوغ می گردد، زیرا از احترام به خصوصی بین مردم ورکانه برخوردار است.

قلعه مهری خانم

در روستای ورکانه مانند سایر روستاهای استان، ریش سفیدان جایگاه خاصی دارند و در زمانهای قدیم نیز نظام تصمیم گیری و قدرت بر اساس ارباب رعیتی بوده است. در آن موقع نقی خان قراگوزلو، بزرگ روستای رنسانس همدان بوده و بعد از او دخترش ارباب و حاکم این روستا شده است. این بنا قلعه ای اربابی است که برای به مهری خانم دختر ارباب روستای ورکانه بوده و در فاصله 100 متری جنوب روستا در بستر سبز کوهپایه ای ورکانه واقع شده است.

منبع: الی گشت

به "روستای رنسانس در همدان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای رنسانس در همدان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید