چگونه هوش مصنوعی، موبایل و رایانش ابری بر شکل دهی بخش آموزش تأثیر می گذارد؟
به گزارش وبلاگ خوراکی، بخش آموزش، مانند سایر صنایع، پیشرفت هایی را در رایانش ابری، فناوری موبایل و هوش مصنوعی در پیش گرفته است تا شیوه های عملیاتی و کارآیی خود را بهبود ببخشد.
به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ خوراکی، صنعتی وجود ندارد که تحت تأثیر پیشرفت های فناوری قرار نگرفته باشد یا درآینده قرار نگیرد. این تغییرات سریع بدان معنی است که دانش آموزان باید کاملاً با مهارت های لازم برای سازگاری با نیروی کار آینده مجهز شوند.
بخش آموزش، مانند سایر صنایع، پیشرفت هایی را در رایانش ابری، فناوری موبایل و هوش مصنوعی در پیش گرفته است تا شیوه های عملیاتی و کارآیی خود را بهبود ببخشد. دانش آموزان در حال تعویض سریع کتاب های سنتی با تبلت و لپ تاپ هستند و همچنین فرصتی برای تجربه کلاس های مجازی دارند.
در حالی که امکان تجربه دانش آموزان با این فناوری های نوآورانه در کلاس فقط از دیدگاه آموزشی مهم است، مدارس و دانشکده ها فشار بیشتری برای اتخاذ این تصمیم دارند. رقابت برای ثبت نام دانش آموزان بین مؤسسات مختلف آموزشی رو به افزایش است. بنابراین، آنها باید از فناوری مدرن استفاده نمایند تا به این موضوع مرتبط باشند. این فناوری ها در آینده بسیار نزدیک جریان پیدا می نمایند، به همین ترتیب دانشجویان اکنون خواهان دسترسی به آنها هستند.
با توجه به موج بعدی دیجیتالی شدن، انتظار می رود فناوری های اصلی همچنان به شکل بخشیدن به آینده بخش آموزش ادامه دهند.
رایانش ابری و آموزش
رایانش ابری (Cloud computing) یک تحول انقلابی در زمینه آموزش است. طیف وسیعی از مردم، از معلمان و دانش آموزان گرفته تا موسسات آموزشی در صنعت آموزش و پرورش از مزایای این فناوری بهره می برند. فناوری ابری در این بخش در حال حاضر 8.13 میلیارد دلار در سال ارزش دارد و پیش بینی می گردد تا سال 2021 به 25.3 میلیارد دلار برسد.
امروزه، حدود 70 درصد مؤسسات آموزش عالی در آمریکای شمالی فناوری ابری را به منظور ارتقاء اشتراک اطلاعات در دانشگاه و یا در سراسر دنیا اتخاذ نموده اند یا در حال به کارگیری آن هستند.
یکی از پیشرفت های کلیدی در فضای رایانش ابری، پیشرفت کلاس های مجازی است. کلاس های رایانه ای مجازی به معلمان امکانات مختلفی از جمله برگزاری کلاس یا دوره بدون استفاده از کاغذ، توزیع مطالب آموزشی، دادن تکالیف و پیگیری مشارکت دانش آموزان و کنترل پیشرفت آنها از راه دور به وسیله رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند را ارائه می دهند.
رایانش ابری همچنین با فراهم آوردن این انعطاف پذیری و راحتی، اکنون فرصت های جدیدی را برای تیم ها ایجاد می نماید تا بر روی پروژه هایی که در گذشته نمی توانستند، کار نمایند. به عنوان مثال، با استفاده از برنامه های کاربردی مانند Google Docs، امکان استفاده چندین کاربر از یک کلاس را در نقاط مختلف دنیا فراهم می نماید. این باعث می گردد دانش آموزان توانایی تجربه کشورها و فرهنگ های مختلف را پیدا نمایند و باعث ایجاد کلاس های فراگیرتر، خلاقانه تر و در سطح دنیای می گردد.
با معرفی فناوری AV (صوتی و تصویری) موجود به وسیله رایانش ابری، معلمان می توانند با همکاران خود در سراسر دنیا ارتباط برقرار نمایند. این امر به اساتید مهمان یا متخصصان در موضوعات خاص اجازه می دهد تا برای جلسات پرسش و پاسخ در کلاس ها شرکت نمایند. علاوه بر این، تورها می توانند در مکانهای دور یا محلی و بدون احتیاج به ترک کلاس برگزار شوند.
این فناوری از مزایای مالی نیز برخوردار است؛ هزینه های منابعی مانند کتاب های درسی، به عنوان مثال در سطح کالج و دانشگاه، حتی در بعضی موارد از شهریه نیز پیشی گرفته است! و بسیاری از دانشجویان مالی را با مشکل روبرو نموده است. فناوری ابری موسسات آموزشی را قادر می سازد تا تمام مطالب یادگیری خود را در فضای ابری ذخیره نمایند. این موضوع امکان دسترسی سریع و مالیِ دانشجویان و پرسنل اجرایی را فراهم می نماید. بنابراین نه تنها باعث صرفه جویی در وقت می گردد بلکه قیمت منابع مطالعه را نیز کاهش می دهد.
علاوه بر این، فناوری ابری به مؤسسات امکان دسترسی آسان به مطالب یادگیری مبتنی بر ابری را فراهم می نماید. از آنجا که برنامه های کاربردی اینترنت مبتنی بر فضای ابری می توانند حتی با ارزان ترین تلفن هوشمند یا رایانه ای با قابلیت اتصال به اینترنت، اجرا شوند، احتیاج به خرید یا ارتقاء سخت افزار از جمله دستگاه های ذخیره سازی مورد احتیاج برای دسترسی به جدیدترین مطالب یادگیری را رفع می نماید.
فناوری موبایل و آموزش
از سرگرمی و ارتباطات گرفته تا یادگیری، فناوری تلفن همراه کاملاً بر زندگی ما حاکم شده است. یادگیری موبایل با شخصی سازی و تسریع در تجارب یادگیری، در پرداختن به بسیاری از چالش های آموزشی، نقشی اساسی پیدا نموده است.
طبق یک مطالعه جدید، 86 درصد از دانشجویان کالج دارای تلفن هوشمند هستند و تقریبا 47 درصد از مردم صاحب یک تبلت هستند. علاوه بر این، 50 درصد دانش آموزان برای کارهای روزانه در مدرسه از تلفن همراه استفاده می نمایند. دانش آموزان از تلفن همراه برای طیف گسترده ای از فعالیت های آموزشی، مانند ثبت نام در دوره ها، خواندن متون الکترونیکی، آنالیز نمرات و موارد دیگر استفاده می نمایند. بیشتر دانش آموزان از فناوری موبایل برای برقراری ارتباط با سایر دانش آموزان در خصوص امور مربوط به کلاس، در خارج از جلسات درس، استفاده می نمایند.
یک مطالعه دیگر نشان داده است که بیش از 90 درصد دانش آموزان هنگام کلاس درس از تلفن های هوشمند خود استفاده می نمایند. بسیاری از مؤسسات آموزش عالی روش های مؤثری برای مهار این عادت ها پیدا نموده اند و اکنون از فناوری موبایل برای بهبود تجربه یادگیری استفاده می نمایند. به عنوان مثال، در ایالات متحده دانشگاه پوردو برنامه Hotseat را راه اندازی نموده است، که این امکان را به دانشجویان می دهد تا در طی یک درس بازخورد آنی ارائه دهند و جلسات کلاس را جذاب و پویا نمایند.
تعداد قابل توجهی از برنامه های آموزشی وجود دارد که یادگیری را برای دانش آموزان واقعا جالب و سرگرم نماینده می نماید. شاگردان می توانند بسته به ترجیحات خود، هر نوع قالب مطالعه مانند فیلم، سخنرانی و حتی برنامه های یادگیری شبیه بازی را انتخاب نمایند.
هوش مصنوعی و آموزش
هوش مصنوعی قبلاً راه خود را از فیلم های علمی-تخیلی به زندگی واقعی هموار نموده است. کاربردهای آن بی حد و حصر است، از پردازش گفتار گرفته تا سیستم یادگیری ماشینی و فراتر از آن. در حقیقت، آموزش و پرورش یکی از حوزه هایی است که در چند دهه اخیر تحت تأثیر جنبه های پیشرفته فناوری معرفی شده توسط هوش مصنوعی قرار گرفته است.
همه ما برای انجام فعالیت های مرتبط با آموزش از ابزاری مانند Alexa و Siri و دستیار گوگل استفاده می کنیم. این بدان معنی است که ازقبل با آموزش هوش مصنوعی آشنا بوده و از آن استفاده می کنیم. گزارش بازار هوش مصنوعی در بخش آموزش ایالات متحده طی سال های 2017الی2021 نشان داد که هوش مصنوعی در آموزش و پرورش در این دوره 47.50 درصد رشد خواهد نمود.
فناوری آموزشی به یاری هوش مصنوعی به معلمان یاری می نماید تا منحنی یادگیری را به روش هایی بهتر از گذشته درک نمایند. آنها می توانند با استفاده از Edu-Bots (آموزش روباتیک) با قابلیت هوش مصنوعی در محیط کلاس، مفاهیم را به روشی بسیار بهتر درک و شرح دهند. درس های عمیق را می توان به راحتی به وسیله توابع هسته هوش مصنوعی بیان نمود.
چنین نوآوری های روباتیک برای دانش آموزانی که مشکل یادگیری دارند، امکان دستیابی به آموزش اصلی را فراهم نموده اند. در آینده می توانیم نوآوری هایی نظیر نمره دهی اتوماتیک و اتوماسیون بسیاری از کارهای اداری دیگر را مشاهده کنیم و به معلمان فرصت بیشتری می دهیم که در واقع روی آموزش متمرکز شوند. دروس متمایز و شخصی شده بر اساس احتیاج دانش آموزان تنظیم می گردد. هوش مصنوعی همچنین قادر به شناسایی نقاط ضعف در کلاس خواهد بود، کاری که برای معلمان با 30 دانش آموز سخت است.
آینده فناوری در آموزش روشن خواهد بود زیرا همه از پرسنل اجرایی گرفته تا دانش آموزان، و همه افراد در این بین، از آن لذت می برند. بخش آموزش و پرورش باید به عنوان یک نتیجه از پیشرفت های فناوری، در حال تکامل باشد، تا نسل آینده را برای دوره جدید دیجیتالی شدن به بهترین نحو آماده کند.
انتهای پیغام/4112/
منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا