نگهداری دیوان حافظ با قدمتی بالغ بر 585 سال در آستان قدس رضوی

به گزارش وبلاگ خوراکی، قدیمی ترین نسخه خطی دیوان حافظ که در مرکز نسخ خطی آستان قدس نگهداری می گردد، قدمتی بالغ بر 585 سال دارد.

نگهداری دیوان حافظ با قدمتی بالغ بر 585 سال در آستان قدس رضوی

این نسخه با بسم الله الرحمن الرحیم و ابیات الا یا ای ها الساقی ادر کأسا و ناولها؛ که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکل ها شروع شده و با بیت ای که بر ما بگذری دامن کشان؛ حافظ الحمدی همی خواهد بخوان خاتمه پذیرفته است.

کاربرد ک به جای گ، ج به جای چ، ب به جای پ، حرف اضافه به متصل به واژه بعد، سه نقطه زیر حرف س گذاشته، دونقطه زیر حرف ی، بعضی از ویژگی های رسم الخط این دیوان است. بعلاوه در این دیوان فاصله میان دو غزل کتیبه زرین با عبارت و له ایضا درج شده است.

در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی حدود 8 هزارو 200 نسخه خطی در موضوع ادبیات از شاعران و نویسندگان زبان و ادب فارسی به زبان های فارسی و عربی وجود دارد که از این میان تعداد 166 نسخه خطی از دیوان حافظ است.

کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه های دنیا اسلام دارای کتب خطی بسیار ارزشمندی به لحاظ قدمت، موضوع، خط و آرایه های هنری در موضوعات اخبار، ادعیه، ادبیات، تفسیر، تجوید، حکمت، کلام، تاریخ، جغرافیا، منطق، فقه، لغت، صرف و نحو و اخلاق است.

بعضی از این کتاب ها به خاطر قدمت و نفاست زیادی که داشته اند بار ها مورد استفاده پژوهشگران و محققان قرار گرفته و به صورت نسخه برگردان، یا تصحیح و تحقیق انتشار یافته و در اختیار علاقه مندان میراث مکتوب شیعه قرار گرفته است.

وبلاگ خوراکی خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نگهداری دیوان حافظ با قدمتی بالغ بر 585 سال در آستان قدس رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهداری دیوان حافظ با قدمتی بالغ بر 585 سال در آستان قدس رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید