علائم و عوامل زایمان زودرس

به گزارش وبلاگ خوراکی، زایمان زودرس و پیش از موعد به وضعیتی اطلاق می گردد که نوزاد بیش از سه هفته قبل از تاریخ مشخص شده متولد گردد. به بیان دیگر، تولد زودرس پیش از هفته سی و هفت بارداری رخ می دهد.

علائم و عوامل زایمان زودرس

به گزارش وبلاگ خوراکی، نوزادانی که دچار تولد زودهنگام و پیش از موعد می شوند اغلب با مسائل جسمی روبرو هستند. به طور معمول عوارض ناشی از تولد زودهنگام متفاوت است. با این حال هر چه نوزاد زودتر از زمان معین شده متولد گردد با خطر بیشتری روبرو می گردد.

از جمله نشانه های تولد زودهنگام می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- جثه بدنی کوچک با سر بزرگ

- پوشیده بودن بدن نوزاد با موهای بسیار نازک

- پایین بودن دمای بدن به ویژه بلافاصله پس از تولد

- مشکل تنفسی

- عدم واکنش برای مکیدن شیر یا بلع آن

از جمله فاکتورهای خطرزا در تولد پیش از موعد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- سابقه زایمان زودهنگام

- چندقلوزایی

- وقفه کمتر از شش ماه بین بارداری ها

- بارداری به روش لقاح مصنوعی

- استعمال سیگار یا مواد مخدر

- ابتلای مادر به بیماری های مزمن از قبیل فشار خون بالا و دیابت

بنابر گزارش سایت تخصصی مایوکلینیک، همچنین به دلایل ناشناخته ای زنان سیاه پوست بیش از زنان دیگر محتمل است دچار وضع حمل زودهنگام شوند. هرچند احتمال بروز این مشکل برای تمامی زنان باردار وجود دارد. در واقع در بسیاری از زنان بارداری که دچار این عارضه می شوند فاکتورهای خطرزای شناخته شده ای مشاهده نمی گردد.

درحالیکه تمام نوزادان نارس و زودرس دچار مسائل جسمی نمی شوند با این حال تولد زودهنگام با مسائل جسمی کوتاه مدت و طولانی مدت همراه است. به طور کلی، هر چه نوزاد زودتر متولد گردد بیشتر در معرض مسائل جسمی قرار گرفته است. بعضی از این عوارض هنگام تولد ظاهر می شوند درحالیکه علائم بعضی از آن ها سال ها بعد بروز پیدا می نماید.

برای مثال مسائل تنفسی، قلبی، مغزی، متابولیک و سیستم ایمنی از جمله عوارض تولد زودهنگام هستند که در هفته های نخست بروز می نمایند.

همچنین در طولانی مدت تولد زودهنگام به بروز مسائلی همچون فلج مغزی، اختلال در یادگیری، مسائل بینایی، شنوایی، رفتاری و روان شناختی منجر می گردد.

تاثیر گرمای هوا بر زایمان زودهنگام

علاوه بر موارد فوق تازه ترین تحقیقات پزشکی نشان می دهد که گرمای هوا نیز با افزایش موارد تولد نوزادان نارس ارتباط دارد.

به نوشته روزنامه ژاپن تودی، محققان بر این باورند که آب و هوای گرم می تواند موجب افزایش احتمال تولد پیش از موعد در نوزادان گردد؛ پدیده ای که به سلامت نوزاد آسیب می زند و احتمال می رود با بالا رفتن هر چه بیشتر دما در اثر پدیده تغییرات اقلیمی، این موضوع تشدید گردد.

گروهی از محققان در کالیفرنیا اظهار داشتند: در فاصله سال های 1969 تا 1988 به طور میانگین 25 هزار کودک در دوره گرم تر سال حدود دو هفته زودتر متولد شده اند.

درحالیکه معین نیست چرا مادران باردار در دمای آب و هوایی بالا زودتر وضع حمل می نمایند، محققان هشدار دادند تولد نوزادان پیش از زمان طبیعی، موضوعی است که باید جدی گرفته گردد.

محققان تاکید کردند: تولد زودهنگان نوزادان می تواند بر فرایند رشد آنان تاثیر گذاشته و حتی این تاثیرات برای طولانی مدت ادامه پیدا کند هرچند ضروری است تحقیقات بیشتری در این رابطه انجام گردد.

به گفته محققان آب و هوای گرم سطح هورمون اکسی توسین در بدن مادر را که تنظیم نماینده زمان وضع حمل است افزایش می دهد. هرچند ممکن است گرمای هوا موجب وارد شدن فشار بر سیستم قلبی-عروقی و زایمان زودهنگام گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "علائم و عوامل زایمان زودرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم و عوامل زایمان زودرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید