سرنوشت اکثریت سنا در دست یک خبرنگار

به گزارش وبلاگ خوراکی، کمتر از دو ماه پس از اعلام نتایج نهایی بحث برانگیز انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا در ایالت جورجیا، دیروز دیگر بار چشم ها به این ایالت در جنوب شرقی امریکا دوخته شد. جایی که قرار بود، با اعلام نتایج مرحله دوم انتخابات سنا در آن، تکلیف دو کرسی خالی مانده در سنای امریکا معین شده و معین کند اکثریت سنا به دست کدام یک از دو حزب جمهوریخواه و یا دموکرات خواهد افتاد.

سرنوشت اکثریت سنا در دست یک خبرنگار

دیروز فارغ از اینکه کنترل سنا به کدام حزب خواهد رسید، جورجیا برای بار دوم در دو ماه اخیر تاریخ ساز شد. پس از پیروزی تاریخی جو بایدن در این ایالت که بعد از 30 سال آرای انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت را به سود دموکرات ها تمام کرد، برای اولین بار در تاریخ ایالت جورجیا، یک سیاه پوست توانست به عنوان یکی از دو سناتور این ایالت به کنگره امریکا راه یابد. به گزارش سی ان ان، رافائل وارناک سیاه پوست که در آتلانتا کشیش است، توانست با دو میلیون و 227 هزار و 296 رأی بر کلی لوفلر که دو میلیون و 173 هزار و 866 رأی به دست آورده بود پیروز گردد و در نهایت با کسب 50.2 درصد آرا یکی از دو کرسی ایالت جورجیا را تصاحب کند. وارناک همچنین اولین دموکراتی است که بعد از 20 سال از ایالت جورجیا راهی سنا می گردد. کلی لوفلر در حالی متحمل این شکست با فاصله اندک شد که بعد از انتخابات ریاست جمهوری امریکا، با وجود اینکه هیچ مدرکی از تقلب در انتخابات این ایالت به دست نیامد، ترجیح داد در کنار دونالد ترامپ بایستد و همصدا با او گردد. به اعتقاد ناظران، همین مسأله باعث باخت او شده است. البته او در مرحله اول انتخابات که در ماه نوامبر انجام شد نیز آرایی کمتر از وارناک داشت.

چشم امید دموکرات ها به پیروزی یک خبرنگار

با پیروزی وارناک شمار کرسی های دموکرات ها نیز همچون شمار کرسی های جمهوریخواهان به 50 رسید تا آخرین کرسی سنا که نبرد بر سر آن بین جان آساف دموکرات و دیوید پردو جمهوریخواه بود، برای هر دو حزب حیاتی گردد. در این میان به طور خاص دموکرات ها به جان آساف خبرنگار تحقیقی و تهیه نماینده فیلم های مستند چشم دوخته بودند. زیرا با پیروزی او دموکرات ها می توانستند، برای اولین بار بعد از یک دهه، کنترل کامل کنگره امریکا متشکل از مجلس نمایندگان و سنا را به دست آورند. دیوید پردو که در مرحله اول این انتخابات 88 هزار رأی بیش از آساف داشت، همچون لوفلر در جریان ادعاهای ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات، کنار رئیس جمهوری امریکا ایستاده بود.

خط انتها ادعاهای ترامپ

نتایج انتخابات در ایالت جورجیا تنها مسأله ای نبود که دیروز نفس ها را در سینه ها حبس کرد. کنگره نشینان امریکا دیروز روز پر التهابی را سپری کردند. نمایندگان مجلس نمایندگان و سناتورهای سنای امریکا بنا بود، ساعت 13 به وقت محلی (21:30 به وقت تهران) در نشست مشترکی حاضر شده و نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا را تأیید نمایند. این نشست همیشه در طول تاریخ امریکا نشستی تشریفاتی بوده است. اما سال جاری به خاطر ادعاهایی که ترامپ درباره نتایج انتخابات مطرح نمود و مدعی وقوع تقلب در انتخابات شد، از حالت تشریفاتی خارج و به نشستی معین نماینده تبدیل شد. این نشست دیشب در حالی برگزار گردید که پیش از آن 11 نفر از سناتورهای جمهوریخواه به رهبری تد کروز گفته بودند قصد دارند، نتایج انتخابات را به چالش بکشند. دیروز دو سناتور دیگر از ایالت های کارولینای جنوبی و اوکلاهما نیز به این جمع 11 نفره پیوستند. اما شمار آنها در بین 535 عضو کنگره کمتر از آن به نظر می رسید که بتواند تأثیری بر نتیجه انتخابات امریکا داشته باشد.

با این حال از آنجا که ریاست این نشست را طبق قوانین امریکا، مایک پنس به عنوان معاون اول رئیس جمهوری امریکا بر عهده داشت، دونالد ترامپ امیدوار بود بتواند ادعاهای خود را پیش ببرد و همان طور که می خواهد مانع معرفی جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری امریکا گردد. به گزارش نیویورک تایمز او روز سه شنبه در توئیتی نوشت: پنس قدرت رد نتایج این انتخابات متقلبانه را دارد. اما ساعتی پس از آن پنس که سابقه سیاسی بیشتری از دونالد ترامپ دارد، در پیغام هایی به اداره کاخ سفید، کوشش کرد به ترامپ اطلاع دهد نقشی که او در این روز خاص در کنگره امریکا دارد، یک نقش تشریفاتی است و او قادر به معین چیزی نیست. مطابق قوانین امریکا معاون رئیس جمهوری امریکا در نشست مشترک کنگره برای تأیید نتایج انتخابات، موظف است، با باز کردن مهر و موم دو جعبه ای که نتایج تأیید شده آرای الکترال و انتخابات در آنها وجود دارد، بازشماری و تأیید آنها را به ترتیب الفبا به همراه دیگر قانونگذاران کنگره انجام دهد. اما در صورت اعلام اعتراض به نتایج بحث و آنالیز مجدد شروع می گردد.

دیشب ترامپ بنا داشت، همزمان با این نشست، مقابل کاخ سفید برای طرفداران خود که از ظهر دیروز تجمع در این محل را شروع نموده بودند، سخنرانی کند. او با این حال از طرفداران خود که عموماً مردان و زنان راست افراطی و حامی حمل سلاح هستند، خواسته بود، در این تجمع سلاحی حمل ننمایند. عصر دیروز شمار این افراد تا ده ها هزار نفر برآورد شده بود.

منبع: ایران آنلاین

به "سرنوشت اکثریت سنا در دست یک خبرنگار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت اکثریت سنا در دست یک خبرنگار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید