راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی شد

به گزارش وبلاگ خوراکی، جهل وچهارمین اجلاس کمیته میراث دنیای یونسکو که پس از یک سال وقفه به علت همه گیری کرونا در دنیا این بار به میزبانی چین، (کشوری که نخستین نشانه های انتشار ویروس کرونا در دنیا از آن سربرآورد) در حال برگزاری است در جلسه عصر امروز پرونده خط راه آهن سراسری ایران را برای قرار گرفتن در لیست میراث بشری آنالیز و تصویب کرد.

راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی شد

تدوین پرونده ثبت دنیای راستا راه آهن شمال و جنوب ایران در سال 97 شروع شد. ساخت راستا راه آهن سراسری ایران از بندر ترکمن در شمال کشور شروع شد و به بندر امام خمینی در جنوب کشور منتهی شد. شروع احداث راه آهن ایران در سال 1305 شمسی به تصویب رسید و یک سال بعد از آن بود که مهندسان ایرانی، آلمانی و آمریکایی احداث این راستا 1394 کیلومتری را شروع کردند. راستا راه آهن سراسری ایران نه تنها از حیث تکنیک و کیفیت ساخت، بلکه از بعد گردشگری و برخورداری از منظره ها و جاذبه های طبیعی ویژه در دنیا حائز اهمیت است.

اگرچه پیشینه احداث و بهره برداری پیروز نخستین راه آهن در ایران به دوره قاجار و سال 1227 خورشیدی (1848 میلادی) از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی بازمی گردد که بقایای آن همچنان در راستا رشت به پیربازار با یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد اما تحقق کامل این آرزوی ملی تا سال 1306 به طول انجامید. در سال 1306، قرارداد نقشه برداری برای احداث خطوط راه آهن با کنسرسیومی متشکل از کمپانی آمریکایی یولن و شرکت های آلمانی فیلیپ هولتسمان - ویولیوس برگر و زیمینس باواونیون به بهای هر کیلومتر حداکثر 368 تومان بسته شد.

بهره برداری کامل از راه آهن سراسری ایران در سال1314 شروع شد و علی منصور، وزیر راه و شهرسازی وقت، در دوازدهم مرداد 1314 لایحه ای برای تشکیل مؤسسه راه آهن دولتی کشور به تصویب مجلس شورای ملی رساند تا از اول مهر 1314 نگاهداری و به کارانداختن همه اموال و اثاثیه و ابنیه و وسایل نقلیه و ساختمان های فنی متعلق به خطوط آهن و کشتیرانی دریاچه ارومیه را به عهده بگیرد.

پرونده ثبت دنیای راستا راه آهن سراسری شمال - جنوب ایران در یونسکو به هشت ناحیه با خصوصیات مشترک اقلیمی در داخل هر ناحیه و متمایز با سایر نواحی تقسیم شد و 89 ایستگاه منتخب هم به علت اهمیت ارزش های تاریخی و کارکردی مورد مطالعه و مستندنگاری نهاده شد.

این راستا از بندر ترکمن در شمالی ترین نقطه آن شروع و به بندر امام خمینی در جنوبی ترین نقطه منتهی می گردد و در میانه راه از ایستگاه های مهمی همانند قائمشهر، گدوک، گرمسار، تهران، اراک، دورود، شهبازان و اندیمشک عبور می نماید.

کمیته میراث دنیای قرار است در این نشست در روزهای آینده دیگر پرونده کشورمان منظر فرهنگی اورامانات (هورامان) را برای ثبت دنیای آنالیز کند.

منبع: گردشبان

به "راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه آهن سراسری ایران ثبت جهانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید