راهنمای تغذیه صحیح سگ

به گزارش وبلاگ خوراکی، حیوانات نیز مانند انسان ها احتیاج های تغذیه ای خاص خود را دارند. یک رژیم غذایی سالم و مناسب برای سگ ها باید دربر گیرنده تمامی مواد مغذی مورد احتیاج بدن حیوان باشد.

راهنمای تغذیه صحیح سگ

یکی از سوالاتی که بیشتر صاحبان سگ ها با آن روبرو هستند این است که به حیوان خانگی خود چه غذایی بدهند که هم باب میل حیوان باشد و هم احتیاج های تغذیه ای او را به طور کامل رفع کند و از طرف دیگر از نظر هزینه ارزان باشد.

غذای سگ ها باید به گونه ای باشد که انرژی، پروتیین ها، چربی ها، ویتامین ها، موادمعدنی، ریزمغذی ها لازم را با توجه به احتیاج حیوان کاملا تامین کند.

غذاهای آماده مخصوص سگ:

مزیت غذاهای آماده این است که دربرگیرنده تمام مواد غذایی ضروری برای حیوان هستند، اما این غذاها تنوع ندارند. در یک تغذیه مناسب سگ شما باید موادغذایی را به وسیله مصرف انواع مختلف غذا ها دریافت کند، نه اینکه صرفا احتیاج او به وسیله مصرف غذاهای آماده رفع گردد.

اولین نشانه ای که باید به آن توجه کنیم رنگ و قوام مدفوع حیوان است، که در صورتی که نامناسب باشد نشان دهنده تغذیه نامناسب است.

اگر قصد دارید سگ خود را با غذاهای خام تغذیه کنید توجه داشته باشید که گوشت به تنهایی نمی تواند احتیاج تغذیه ای حیوان را رفع کند و در کنار آن مصرف سبزیجات نیز لازم است و باید توجه داشته باشید که هنگام مصرف گوشت یا جگر خام احتمال انتقال بیماری های انگلی به سگ وجود دارد. همبرگر رانباید به صورت خام به حیوان بدهید.

اگر قسمت عمده رژیم غذایی سگ شما گوشت و استخوان باشد، معمولا حیوان دچار یبوست خواهد شد. برای جلوگیری از این حالت باید مواد حاوی فیبر مانند سبزیجات مختلف، سیب زمینی، هویج، سبوس جودوسر، وپودر پسیلیوم (پودر ملین گیاهی) را در رژیم غذایی حیوان در نظر بگیرید.

هرگز به غذای سگ نمک اضافه نکنید زیرا سگ ها فاقد جوانه های چشایی رشد یافته برای درک حس شوری و نمک هستند وحضور نمک در غذا تاثیری در ذایقه آنها نخواهد داشت.

پودر پیاز و سیر در غذای سگ ها استفاده نکنید. زیرا بوی آن تمایل حیوان به خوردن غذا را کم می نماید.

اگر شک دارید که رژیم غذایی سگ شما کاملا متعادل بوده و همه مواد مغذی مورد احتیاج را پوشش می دهد، می توانید برای اطمینان بیشتر به حیوان مولتی ویتامین نیز بدهید.

بیشتر سگ ها غذاهای چرب را به خوبی تحمل می نمایند اما برخی از سگ ها با رژیم غذایی پر چرب دچار مسائلی در لوزوالمعده می شوند و بهتر است در مقدار چربی غذاها زیاده روی نکنید.

خصوصیات یک رژیم غذایی متعادل برای سگ ها:

برخی افراد به نادرست تصور می نمایند که سگ ها مانند گرگ ها حیواناتی کاملا گوشتخوار هستند. این طرز تفکر بسیار غیر منطقی است، پانزده هزار سال پیش نژاد سگ ها و گرگ ها از هم تفکیک شده است. سگ ها بیشتر به سمت تغذیه از بقایای غذای انسان ها تمایل پیدا کردند ولی گرگ ها شکارچیان قابلی باقی ماندند. اما این اصلا به این مفهوم نیست که سگ ها باید از به جامانده غذای انسان ها تغذیه نمایند.

اگر سگ شما به طور مرتب دچار اسهال، استفراغ،کاهش وزن و نفخ می باشد، بدانید که روش درستی را برای تغذیه حیوان در نظر نگرفته اید. برترین نوع تغذیه برای سگ ها ترکیبی از انواع غذاها است. به عنوان مثال به اودر وعده های مختلف غذاهای پخته، خام، گوشت، استخوان، سبزیجات و غذاهای آماده بدهید. به ذایقه سگ خود توجه کنید و دریابید چه غذایی بیشتر مطابق سلیقه او بوده و با دستگاه گوارش او هماهنگ است. زیرا طبع و ذایقه حیوانات با هم فرق دارد و شما باید با تکرار و تجربه رژیم غذایی مناسب سگ خود را بیابید.

در بیشتر سگ ها مخلوطی از غذا های مختلف می تواند یک رژیم غذایی مناسب برای حیوان باشد. فقط دقت کنید که با تنوع غذایی تمامی مواد مغذی را در اختیار حیوان قرار دهید. اگرحیوان از نظر ظاهری در سلامت کامل است، دندان های سالم دارد و پوشش بدنش براق و زیباست مطمین باشید که او را به خوبی تغذیه کرده اید.

تغذیه صحیح برای سلامت دندان ها:

یکی از مسائل استفاده از غذاهای آماده و کنسرو شده مخصوص سگ ها این است که این غذاها کاملا نرم بوده و احتیاج به جویدن ندارند ودندان و لثه های حیوان به خوبی تمیز نمی شوند و متعاقب آن مسائل و عفونت های دندانی ایجاد می گردد.

اگر به سگ خود گوشت گاو حاوی استخوان می دهید دقت کنید که استخوان قلم گاومی تواند باعث شکستن دندان های حیوان گردد . پس ابتدا استخوان ها قلم را از گوشت جدا کنید.اما به این نکات توجه داشته باشید که هیچوقت استخوان را به صورت پخته به حیوان ندهید و از دادن استخوان های ریز مانند استخوان مرغ و ماهی به حیوان خودداری کنید. سایر استخوانها را حتما در برنامه روزانه غذایی حیوان قرار دهید، مصرف روزانه استخوان برای سلامت دندان و لثه حیوان لازم است.

مقدار غذای مورد احتیاجروزانه برای یک سگ بالغ حدود بیستم وزن بدن حیوان است. ظرف غذا و آب باید از جنس استیل باشند و هر روز شسته شوند.

سگ ها برخلاف انسان ها به نوع و شکل ظاهری غذای مصرفی خود حساس نیستند. تعداد جوانه های چشایی انسان شش برابرسگ است . ما اغلب به غذاهای خود ادویه و نمک اضافه می کنیم و از طعم آن لذت می بریم اما سگ هابه دلیل جوانه های چشایی کم طعم آن را حس نمی نمایند ومصرف غذاهای پر ادویه می تواند باعث دل درد و مسائل گوارشی در سگ ها گردد. بنابراین اگر قصد دارید از به جامانده غذای خود به سگ بدهید به این نکته توجه داشته باشید.

منبع: فوت و فن

به "راهنمای تغذیه صحیح سگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تغذیه صحیح سگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید