در این شهر آدمها دهان ندارند!

به گزارش وبلاگ خوراکی، شهریئری دارای سنگ های برافراشته و سنگ نگاره های زیادی است که با گذشت زمان فرسوده شده و سبب شده آسیب زیادی به این بازماندهای باستانی وارد شود

در این شهر آدمها دهان ندارند!

وبلاگ خوراکی: اَردَبیل با نام باستانی آرتاویل، یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استانی به همین نام است، استان اردبیل شهرستان ها و مناطقی در مجاورت خود دارد که از نظر تاریخی مورد توجه است یکی از این شهرستان ها مشکین شهر است که یک محوطه باستانی جالب توجه را در خود دارد به نام یئری. یئری از توابع و بخش های روستای ارجق است. این منطقه که از نظر باستان شناسی مورد توجه است کنار رود قره سو، در31 کیلومتری شرق مشگین شهر و 65 کیلومتری اردبیل واقع شده است. این منطقه باستانی سه بخش متفاوت دارد که شامل دژ نظامی، قوشا تپه و یک قسمت دیگر که در مجموع در زمینی به وسعت 400 هکتار قرار گرفته است.

شهریئری دارای سنگ های برافراشته و سنگ نگاره های زیادی است که با گذشت زمان فرسوده شده و سبب شده آسیب زیادی به این بازماندهای باستانی وارد شود به طوری که در گردباد سال1390 باعث تخریب و ویرانی بخش زیادی از محوطه مورد نظر شد. وجود 280 قطعه سنگ¬ افراشت باستانی که قدمت آن به بیش از 8 هزار سال پ. م. می رسد توجه محققان را بیش از پیش به خود جلب کرده است.

منطقه ای که قدمت آن به دوره نوسنگی و مس سنگی، مفرغ و نیز اوایل عصرآهن می رسد. ارتفاع این سنگ های برافراشته با تفاوت در میزان آن بین 70 تا 360 سانتی ¬متر است و نکته مهم و جالب تر آن اینکه این سنگ های برافراشته به شکل انسان است و چهره انسان بر روی آن ها نقش شده است. این نقش ها و حکاکی های سنگی شکل انسان های دست به سینه را نشان می دهد که بیشترشان دهان ندارند!

منبع: توریسم آنلاین

به "در این شهر آدمها دهان ندارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در این شهر آدمها دهان ندارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید