تفاوت کریسمس و سال نو میلادی چیست و چه شباهت هایی دارند؟

به گزارش وبلاگ خوراکی، فرق کریسمس و سال نو میلادی چیست؟ دو جشنی که در بعضی کشورها با فاصله کوتاهی از هم، برگزار می شوند، جشن های کریسمس و سال نو میلادی هستند. هر دو این جشن ها در سراسر جهان محبوبیت زیادی دارند. بنابراین در طول قرن ها، تکامل یافته و شخصیت جدیدی هم پیدا نموده اند. اما تفاوت جشن و سال نو میلادی چیست؟ جشن روز کریسمس و جشن سال نو میلادی چگونه روی هم تاثیر گذاشته اند و شباهت هایشان چیست؟ در این مقاله از سرویس در در خصوص این دو جشن بیشتر شرح خواهیم داد.

تفاوت کریسمس و سال نو میلادی چیست و چه شباهت هایی دارند؟

جشن کریسمس

آن طور که برمی اید این جشن تقریبا بزرگ ترین جشن در سراسر دنیا است. این روز که با عنوان روز تولد عیسی مسیح جشن گرفته می شود، جنبه مذهبی و سنتی مسیحی دارد و مردم طی آن، با شرکت در مراسم سرود یا رفتن به دید و بازدید یکدیگر، آن را گرامی می دارند.

برای بعضی، کریسمس تنها زمانی برای به اشتراک گذاشتن شادی با خانواده و دوستان است و بعضی دیگر به دید یک مراسم آیینی و مهم به آن نگاه می نمایند. تقویم، کارت پستال، چراغ و تزئینات خاص، از لوازم اصلی کریسمس هستند که طی روزهای جشن کریسمس، معمولا با شکلات پر شده و هدیه داده می شوند.

مثلا در تقویم هایی با عنوان تقویم ظهور، از اول دسامبر هر روز یک پنجره کوچک باز می شود تا تصویری شبیه به کریسمس یا یک تکه شکلات ظاهر شود. کارت های کریسمس برای دوستان، خانواده و بسیاری از افرادی که دورادور با آنها در ارتباط هستند، از جمله هستند.

در این میان اما، و بعضی تزیینات طبیعی آن با استقبال بیشتری روبرو می شوند. مردم خانه های خود را با چراغ های رنگی و بعضی اوقات نسبتا شیک، روشن می نمایند. با این حال، دید و بازدید به عنوان یکی از همواره سرگرم نماینده است.

این رسم هنوز در بیشتر شهرها و روستاها برقرار است. حتی در کوچک ترین شهرها هم چراغ های کریسمس روشن می شوند، که معمولا این کار، به وسیله یک فرد مشهور محلی یا کم سن و سال انجام می شود. این چراغ ها به مناسبت شادی های بزرگ و خریدهای آخر شب روشن می شوند.

مراسمات کریسمس

در روز کریسمس در بریتانیا، برای ناهار معمولا و کلم بروکسل پخته می شوند و حتی اگر خیلی ها آن را دوست نداشته باشند ولی بیشتر مردم یک روز از سال را به خوردن این غذا اختصاص می دهند. در کنار آن، نوعی سوسیس کوچک پیچیده شده در یک تکه بیکن جزو غذاهای محبوب در ناهار کریسمس است.

به طور سنتی، پس از ناهار، خانواده ها به سخنرانی روز کریسمس ملکه (جانشین او به عنوان پادشاه انگلیس) گوش می دهند. در کل تماشای تلویزیون بخش مهمی از وقت گذرانی در روز کریسمس را تشکیل می دهد.

علاوه بر این، برای خانواده ها، انجام بازی های رومیزی در روز کریسمس یک سنت است، اگرچه این روزها با جذابیت های بازی های الکترونیکی و آنلاین، انجام این بازی ها کمتر شده است ولی هنوز هم به صورت سنتی بعضی بازی های رومیزی بین اعضای خانواده و مهمان ها انجام می شود.

اما مهم ترین نماد کریسمس، بابانوئل است که با عنوان پدر کریسمس شناخته می شود و به طور سنتی کسی است که به بچه ها هدیه می دهد و هدیه ها را از شب قبل از کریسمس در جوراب هایش برای بچه ها جا می گذارد.

رسم خوردن غذاهای کریسمس در دیگر کشورها

به طور سنتی، همان طور که ایرانی ها در شب یلدا می خورند یا ویژه و خاص است، در شب کریسمس نیز و غذاهای مخصوصی در شب کریسمس سرو می شود.

مثلا در کشور فنلاند، شام کریسمس ترکیبی از هویچ، پوره سیب زمینی، نوعی سالاد به نام سالاد روسولی، ماهی سالمون، سالاد سبز نخود سبز، ژامبون و نان جو در کنار نوشابه است. استرالیایی ها نیز عادت دارند غذای شب کریسمس خود را بشقابی با ترکیب استیک، سوسیس، مرغ کبابی، سیب زمینی شیرین و سالاد بخورند.

در روسیه مردم برای شام شب کریسمس تمایل دارند گوشت قرمز را با پنیر، گوجه، سالاد و سوسیس، سرو نمایند. یا مثلا در اسپانیا از سوپ نودل مرغ به همراه تخم مرغ پخته خورده می شود. به عنوان غذای اصلی هم استیک کبابی به همراه مخلفات و آب پرتقال با بلوچیزهای رل شده سرو می شود.

شام کریسمس فیلیپینی ها مرغ کبابی با سالاد سیب زمینی، کاهو و برنج در کنار نودل های فیلیپینی است. بعضی افراد نیز میگوهای سرخ شده را در کنار بشقاب غذای کریسمس سرو می نمایند.

رسم فرانسوی ها این است که به عنوان غذاهای شب کریسمس، اردک کباب شده را به همراه کلم پیچ، ژله و گوشت قرمز تکه تکه شده بخورند. آمریکایی ها هم تکه های ماهی سالمون، پوره سیب زمینی و سبزیجات خام و پخته را به عنوان شام این شب سرو می کتتد.

سال نو میلادی

در اولین روز از آغاز سال نو میلادی، جشنی با عنوان جشن سال نو گرفته می شود که مصادف با اول ژانویه است. این روز، بر اساس تقویم پرکاربرد گریگوری و جانشین آن، تقویم جولیانی، که بر اساس تقویم رومی باستان تنظیم شده است، به عنوان روز آغاز سال نو میلادی شناخته می شود.

البته از آن جایی که هر فرهنگ و مذهبی از یک تقویم مجزا استفاده می نماید، تاریخ جشن سال نو فرق دارد. مثلا سال نو چینی در ماه مارس رخ می دهد یا سال نو هندو در ماه اکتبر برگزار می شود.

رسوم سال نو میلادی

به هر حال، در 1 ژانویه مردم آغاز سال نو میلادی را به هم تبریک می گویند و سنت ارسال، کارت های تبریک و هدایای سال نو، بخش جدایی ناپذیر جشن سال نو هستند.

علاوه بر این بسیاری از فعالیت های شب سال نو، به وسیله رسانه ها پوشش داده و در تمام طول روز از کانال های معروف تلویزیونی پخش می شود. بنابراین کسانی که تصمیم می گیرند برای تعطیلات سال نو در خانه بمانند با این نمایش های شب سال نو، سرگرم خواهند شد.

دید و بازدید، گرفتن تصمیمات نو برای سال نو مثل تصمیم برای کاهش وزن، ایجاد عادات سالم و کار سخت تعدادی از محبوب ترین برنامه های فردی مردم در سال نو هستند. ضمناً همزمان با آغاز سال نو میلادی، پخش موسیقی ها و، پایکوبی، پایکوبی و بازی با نور به وسیله مردم در سراسر دنیا انجام می شود.

تفاوت کریسمس و سال نو میلادی

کریسمس و سال نو میلادی هر دو هستند که در ماه های زمستان جشن گرفته می شوند. تفاوت اصلی کریسمس و سال نو میلادی این است که کریسمس یک جشن مذهبی به شمار میرود و بیشتر مسیحیان آن را گرامی می دارند. در اصل، کریسمس یکی از اعیاد بزرگ مسیحیت است، در حالی که جشن سال نو، جشن حرکت سیاره به دور خورشید است.

جشن کریسمس در 25 دسامبر برگزار می شود. اما جشن سال نو میلادی، آغاز یک سال تقویمی نو است که طی آن تعداد سال های تقویم، افزایش پیدا می نماید. کریسمس هر سال در 25 دسامبر جشن گرفته می شود، اما سال نو در 1 ژانویه هر سال نو جشن گرفته می شود.

البته لازم به ذکر است که بعضی مسیحیان مثل مسیحی های ایرانی تاریخ کریسمس متفاوتی دارند. ، 6 ژانویه است. مردم حدود دو هزار سال است که کریسمس را با آداب و رسوم مذهبی و بر اساس فرهنگ دینی و جامعه مسیحی جشن می گیرند.

تبادل هدایا، تزیین درختان کریسمس، رفتن به کلیسا، لذت بردن از غذا با خانواده و دوستان، و البته انتظار برای رسیدن بابانوئل همه از سنت های محبوب کریسمس هستند. در حالی که سال نو به روش های مختلف در کشورهای متفاوت گرامی داشته می شود.

سال نو در اولین روز از ماه ژانویه در تقویم میلادی آغاز می شود و جشن مربوط به آن، یک جشن اجتماعی و فرهنگی در سراسر دنیا است که در آغاز هر سال برگزار می شود. به این معنی که کریسمس بیشتر به وسیله مسیحیان جشن گرفته می شود، در حالی که جشن سال نو در سراسر دنیا جشن گرامی داشته می شود.

علاوه بر این روز کریسمس و روز سال نو دو تعطیلات جداگانه هستند که در روزهای متفاوت برگزار می شوند. کریسمس با درخت کریسمس، دعا کردن به کلیسا و دادن هدایا مرتبط است. اما سال نو با مهمانی، خوردن نوشیدنی و جشن گرفتن همراه است.

شباهت های جشن کریسمس و سال نو میلادی

ریشه داشتن در دوران باستان

روز کریسمس و سال نو هر دو، تاریخچه طولانی دارند و قدمت آنها به چندین هزاره قبل بر می شود. در حالی که کریسمس به طور کلی با تولد عیسی مسیح مرتبط است، اما جشن مشابهی نیز چندین هزار سال پیش از تولد مسیح، برگزار می شد.

بنا بر داستان های کریسمس، بعدا کلیسا تصمیم گرفت علت برگزاری جشن ها را به موضوعی مسیحی تغییر دهد. با این حال، علت برگزاری جشن های سال نو، کم و بیش به صورت اصلی به جای مانده است، یعنی جشنی به خاطر خداحافظی با سال قدیم و استقبال از سال نو.

تصمیمات و هدف های نو در آغاز سال نو

مردم دوست دارند در سال نو تصمیمات زیادی بگیرند. با این حال، همواره بعضی از این تصمیمات ناکام می مانند. برای بیشتر مردم، کنترل رژیم غذایی، خودداری از مصرف الکل یا سیگار و کوشش برای بهبود شرایط مالی، بعضی از محبوب ترین اهداف در طول سال هستند.

بسیاری از مردم تنها برای آغاز سال نو با چشم اندازی تازه تصمیم گیری می نمایند، در حالی که دیگران اهداف خاصی در پشت این تصمیم ها دارند، مثلا کسانی که با تنگناهای مالی روبرو هستند، در پی راهکارهایی هستند که هزینه هایشان را کاهش یا درآمدشان را افزایش دهند.

اگرچه این رسم به میزان سال نو محبوب نیست، ولی مردم در طول کریسمس هم چنین تصمیم هایی می گیرند. تفاوت عمده این است که تصمیم هایی که در کریسمس گرفته می شوند بیشتر ماهیت و جنبه مذهبی دارند.

رسم هدیه دادن در روز کریسمس و آغاز سال نو

درست مثل هر جشن دیگری، کریسمس و سال نو نیز با تقدیم هدایایی به نزدیکان و عزیزان جشن گرفته می شود. کادوهای مرسوم در کریسمس و سال نو شامل دسته گل ها، کارت پستال، زیورآلات و مصنوعات تزئینی هستند که در سراسر دنیا برای مردم عادی جزو محبوب ترین هدیه ها به شمار می روند.

البته افراد درجه یک، بعضی مواقع انتخاب متفاوت و منحصر به فردتری مثل هدیه دادن یک تور مسافرتی کامل، یک ماشین نو یا حتی یک خانه دارند.

زمان برگزاری جشن کریسمس و سال نو میلادی

نکته جالب در خصوص زمان برگزاری جشن کریسمس و سال نو میلادی این است که هر دو جشن در نیمه شب برگزار می شوند. چون باور عمومی این است که عیسی مسیح نیمه شب متولد شده است. شب سال نو نیز در نیمه شب تغییر می نماید. بنابراین جشن گرفتن در نیمه شب به صورت یک رسم شناخته شده است.

سوالات متداول

تفاوت بین کریسمس و سال نو چیست؟

تفاوت بین کریسمس و سال نو در این است که کریسمس بیشتر به عنوان یک تعطیلات مذهبی خانوادگی به مناسبت تولد عیسی مسیح است، در حالی که جشن سال نو، همزمان با آغاز سال نو گرفته می شود.

چند روز از کریسمس با سال نو مقارن است؟

سال نو دقیقا یک هفته (7 روز) پس از کریسمس است. برعکس، کریسمس 358 روز پس از سال نو است، به جز در سال های کبیسه که 359 روز است.

بین تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی چند روز فاصله است؟

در کشورهای مختلف گاهی اوقات، کریسمس و سال نو تاریخ متفاوتی دارند ولی به طور مرسوم بین کریسمس و سال نو میلادی، 5 روز فاصله است.

تعطیلات کریسمس چند روز است؟

کریسمس به وسیله مسیحیان و غیر مسیحیان به صورت مذهبی جشن گرفته می شود و بخشی جدایی ناپذیر از فصل تعطیلات است. جشن کریسمس به مدت 12 روز ادامه دارد و در شب دوازدهم به سرانجام می رسد.

سال نو میلادی 2023 چندم دی است؟

آغاز سال 2023 میلادی برابر است با یکشنبه 11 دی 1401 مصادف با 1 ژانویه 2023 میلادی و یا 8 جمادی الثانی سال 1444 قمری.

منابع: englishlive / askanydifference / techcrates

منبع: افق کوروش

به "تفاوت کریسمس و سال نو میلادی چیست و چه شباهت هایی دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت کریسمس و سال نو میلادی چیست و چه شباهت هایی دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید