ابرقهرمان در کارتون های ایرانی چگونه باشد؟

به گزارش وبلاگ خوراکی، کارگردان انیمیشن آرمن که این روزها در حال پخش از تلویزیون است، معتقد است: با تمام سختی ها و محدودیت هایی که در حوزه انیمیشن سازی وجود دارد، باز هم می توان کارهای قابل دفاعی ساخت.

ابرقهرمان در کارتون های ایرانی چگونه باشد؟

محمدرضا حسایی درباره موضوع آرمن و ساخت ابرقهرمان ایرانی که هدف این انیمیشن عنوان شده است، به وبلاگ خوراکی گفت: ما سعی کردیم قهرمانمان را به فضای جامعه امروز نزدیک نموده و کاراکتر را زمینی تر کنیم. کاراکتر اصلی ما کاراکتری نیست که قدرت فراطبیعی داشته باشد؛ البته شاید در نگاه اول نگاهمان این بود که همچین چیزهایی را داشته باشیم اما به مرور با تحقیق بیشتر متوجه شدیم هر چقدر این کاراکتر فراطبیعی تر باشد دوباره همان راهی را می رویم که بقیه رفتند و در این زمینه کاراکترهای خارجی خیلی پیروز تر هستند و اگر ما بخواهیم دوباره بازسازی شان کنیم همان راه را رفته ایم. می خواستیم کارمان متفاوت باشد. ما قهرمانمان را زمینی کردیم و سعی کردیم قدرت اصلی را در اتحاد بگذاریم. در واقع مفاهیمی باورپذیرتر و امروزی که به جامعه نزدیک تر باشند را انتخاب کردیم.

حسایی در پاسخ به این پرسش که کاراکتر آرمن چه شاخصه هایی دارد که بتوان از آن به عنوان یک ابرقهرمانی ایرانی یاد کرد؟ گفت: منظور از خلق ابرقهرمان ایرانی این است که کار، یک کار ایرانی است و ساخت ایران است و البته ممکن است یکسری المان های ایرانی هم داشته باشد اما الزاما اینطور نیست که این کاراکتر ایرانی است و یا ملیت ایرانی دارد.

کارگردان انیمیشن آرمن درباره ضعف در حوزه انیمیشن سازی در کشور که نتیجه آن توجه بچه ها به ابرقهرمان های بیگانه شده است، شرح داد: مساله ضعف و قدرت نیست؛ مساله این است که کاری را درست انجام دهیم یا انجام ندهیم؛ البته محدودیت هایی وجود دارد، حتی برخی اوقات سنگ اندازی هایی هم وجود دارد و همه این ها هست اما باید سعی کنیم با همین محدودیت ها کار خودمان را درست انجام دهیم.

او درباره مسائل و محدودیت های حوزه انیمیشن سازی در کشور اضافه نمود: بله، مسائل زیاد هست اما وضعیتی که وجود دارد برای همه یکسان است. ما سعی کردیم از این محدودیت ها استفاده کنیم. یکی از دوستان نکته ای را می گفتند با این مضمون که شما هر چقدر محدودتر بشوید شاید میزان خلاقیتتان بیشتر بگردد. باید با شرایط بسازیم و دنبال راه چاره بگردیم. باید بتوانیم از راه های بازی که داریم حداکثر استفاده را بکنیم. اگر بنشینیم و فقط حرف بزنیم و دست روی دست بگذاریم کاری پیش نمی رود.

حسایی درباره مسائل اقتصادی حوزه انیمیشن نیز گفت: مسائل هست اما نگاه باید تغییر کند. در تصمیماتی که برای پروژه می گیریم محدودیت اقتصادی تاثیرگذار است و نمی توانیم انکارش کنیم.

این کارگردان انیمیشن تجربه، سرمایه و زمان را سه عامل اساسی تاثیرگذار در ساخت انیمیشن مطرح کرد و اضافه نمود: این سه عامل مهم است. اینکه این جامعه گسترش پیدا نموده و وجود اینترنت و شبکه هایی که می توانی با کسانی که در این رشته توانمندند ارتباط برقرار کنی بحث تجربه را تا حدی پوشش می دهد. در دو عامل دیگر یعنی سرمایه و زمان هنوز مشکل داریم. بحث انیمیشن که پیش می آید فکر می نمایند قرار است ما با کمترین هزینه کار را انجام دهیم که این نگاه باید اصلاح گردد. باید یاد بگیریم اگر قرار است ما کار بزرگی انجام دهیم احتیاج به منابع اقتصادی بزرگی هم داریم. زمان هم ضروری است و اینکه فکر کنیم کار انیمیشن احتیاج به زمان کمی دارد، درست نیست. هر وقت این سه عامل رفع گردد نتیجه درست می گردد.

حسایی در پاسخ به این پرسش که آیا انیمیشن های ایرانی توان رقابت با نمونه های خارجی را دارد؟ گفت: چرا که نه؛ ما هم می توانیم به کیفیت کارهای خوب جهانی برسیم. ما افرادی را داریم که همین الان آدم های توانمندی هستند و می توانند کار فراوری نمایند اما وقتی سه عاملی که گفتم یعنی (سرمایه، تجربه و زمان) در کنار هم قرار می گیرند کار، کار رضایت بخشی است و در غیر این صورت یک جای کار می لنگد.

او به حرفهایش اضافه نمود: از نظر جهانی در سطح خوبی قرار داریم. راه درستی را برای به نتیجه رسیدن طی می کنیم؛ البته چندین عامل احتیاج است تا بتوانیم کارهایی را بسازیم که با آثار جهانی هم طراز باشد.

حسایی در انتها با اشاره به انیمیشن آرمن، گفت: ان شاءالله بتوانیم از این کار بازخورد خوبی بگیریم و شروعی دوباره باشیم برای کار در حوزه انیمیشن. با تمام محدودیت ها می توان کاری ساخت که قابل دفاع باشد.

به گزارش وبلاگ خوراکی، انیمیشن آرمن به کارگردانی محمدرضا حسایی و حسین صفارزادگان و تهیه نمایندگی محمدمهدی شکوری هر آدینه ساعت 18 از شبکه پویا روی آنتن می رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ابرقهرمان در کارتون های ایرانی چگونه باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابرقهرمان در کارتون های ایرانی چگونه باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید