آبی که حیات بخش نیست، تفریحی لذت بخش که جان می گیرد

به گزارش وبلاگ خوراکی، رفتن به کنار آب های آزاد و روان، تن دادن به آب اگر با احتیاط های لازم و رعایت استاندارد های ایمنی توام نباشد در بردارنده خطرات جدی از قبیل غرق شدگی و مرگ ناشی از آن است.

آبی که حیات بخش نیست، تفریحی لذت بخش که جان می گیرد

به گزارش خبرنگار از ، تابستان که می شود، آب تنی و شنا مشتری های پروپاقرص خودش را دارد، اما روایت قربانیان شنا در مناطق ممنوعه حکایت آب بازی با مرگ است، تفریحی خطرناکی که کشته می دهد.

فصل تابستان و روز های گرم آن یکی از بهترین زمان ها برای شنا کردن و رفتن به دریا و استخر است. هر ساله تعداد زیادی از هموطنان راهی مناطق شمالی و جنوبی کشور می شوند تا از مناطق بکر و طبیعی آن دیدن و استفاده نمایند.

رفتن کنار آب های آزاد و روان و تن دادن به آب، اگر با احتیاط های لازم و رعایت استاندارد های ایمنی توام نباشد دربردارنده خطرات جدی از قبیل غرق شدگی و مرگ است.

غرق شدگی از جمله مسائل جدی تابستان به شمار می رود که در این فصل افزایش می یابد، به نحوی که در ایران سالانه بین هزار تا هزار و دویست مرگ ناشی از غرق شدگی رخ می دهد. تعداد کل برآورد غرق شدگی در دنیا سیصد و هشتاد و هشت هزار نفر است که سومین مرگ ناشی از صدمات غیر عمدی بعد از سوانح ترافیکی و سقوط محسوب می شود.

بیشتر غرق شدگی ها در کشور های در حال توسعه و توسعه نیافته رخ می دهد، در برخی از کشور ها غرق شدگی اولین علت مرگ بچه ها و در برخی دیگر از کشور ها دومین علت مرگ بچه ها به شمار می رود.

سازمان بهداشت دنیای عمده ترین منطقه ای که غرق شدگی در آن بیشتر گزارش شده را اقیانوس آرام مطرح نمود که شامل کشورهایی همچون ژاپن، کره، چین و استرالیا است که بیشترین آمار غرق شدگی را به خود اختصاص داده اند.

وضعیت ایران در پدیده غرق شدگی چگونه است؟

غرق شدگی به دو صورت است، اینکه فردی برای تفریح و شنا وارد آب می شود و یا در اثر عوارض ناشی از سیلاب ها اتفاق می افتد.

بیشتر غرق شدگی هایی که در کشور های کم درآمد و متوسط رخ می دهد غرق شدگی های در تالاب ها، مرداب ها، محیط های باز و مناطقی است که نظارت مطلوبی بر آن وجود ندارد، همچنین غرق شدگی ناشی از سوانح طبیعی نیز از جمله آماری است که بر این تعداد می افزاید. بیشترین غرق شدگی ها در کشور های ثروتمند در استخر های آب گزارش شده است، بنابراین در تمامی دنیا به عنوان معضل جدی مورد توجه قرار گرفته است.

در ایران به دلیل وضعیت جغرافیایی نیمه خشک و عدم دسترسی به آب همانند کشور هایی که بیش از ایران از آب برخوردار هستند، متاسفانه آمار غرق شدگی بالا است و مشکل جدی محسوب می شود.

توزیع جغرافیایی ایران در استان های شمالی به خصوص گیلان و مازندران بیشترین آمار غرق شدگی را به خود اختصاص داده است و به نسبت کل کشور این منطقه بعد از سوانح ترافیکی یکی از عمده ترین دلایل مرگ به شمار می رود.

در سال 1390 در استان مازندران 270 نفر در اثر غرق شدگی فوت کردند که 91 درصد آن ها را مرد و مابقی را زنان تشکیل می داده اند.

غرق شدگان مناطق شمالی عمدتا افراد غیر بومی و میهمان هستند که به دلیل نا آشنایی با محیط های آبی و عدم آشنایی با فن شنا غرق شده اند.

حوادث غرق شدگی در کشور 2.5 درصد مرگ ومیر ها را به خود اختصاص داده و استان های ساحلی نظیر مازندران، گیلان و استان های جنوبی در این زمینه، در مجموع بیشترین تعداد فوتی را داشته اند.

در این بین استان های غیر ساحلی معمولاً آمار های کمتری در بحث غرق شدگی دارند، اما برخی استان ها هم هستند که از سواحل در تلفات پیشی گرفته اند، بیشترین علت غرق شدگی در این گونه استان ها شنا در مناطق غیر ایمن و غیرمجاز از جمله در کانال ها و بند های کشاورزی، دریاچه ها، سد ها و رودخانه ها گزارش می شود.

کاهش تلفات غرق شدگی در سال 97

بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، سال 97، 935 نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که آمار تلفات غرق شدگی یکهزار و 26 نفر بود، 8.9 درصد کاهش یافته است و از کل تلفات غرق شدگی 135 نفر زن و 800 نفر مرد بودند.

بیشترین تلفات غرق شدگی در استان خوزستان

بر اساس آمار های موجود بیشترین آمار تلفات غرق شدگی در سال گذشته مربوط به استان خوزستان است. طی این مدت 118 نفر (102 مرد و 16 زن) در این استان بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند.

پس از آن استان های مازندران با 99 (91 مرد و 8 زن) و گیلان با 85 فوتی (75 مرد و 10زن) در رتبه های بعدی بیشترین تلفات غرق شدگی قرار دارند.

بیشترین آمار تلفات مربوط به رودخانه است

بر اساس این گزارش مطابق هر سال بیشترین آمار تلفات غرق شدگی مربوط به رودخانه ها است. به نحوی که 250 نفر از کل متوفیات غرق شدگی سال گذشته در رودخانه ها جان باخته اند.

از این جان باختگان 217 نفر مرد و 33 نفر زن بوده اند. تعداد افراد فوت شده بر اثر غرق شدگی در رودخانه ها در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن با کاهش 12.9 درصدی روبرو بوده و از 287 فوتی در سال 96 به 250 فوتی در سال 97 رسیده است.

کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور در خصوص آمار غرق شدگی 31 استان مطرح نمود: از اول فروردین ماه تا 21 تیرماه سال جاری، از مجموع 636 مصدوم و فوتی حوادث ناشی از غرق شدگی، 22 درصد مربوط به میانگین سنی 11 تا 21 سال، 16 درصد مربوط به چهار تا 10 سال، 15 درصد مربوط به 31 تا 40 سال، 23 درصد مربوط به گروه سنی 21 تا 30 سال، 7 درصد مربوط به گروه سنی 41 تا 50 سال، 6 درصد مربوط به بچه ها زیر سه سال، پنج درصد مربوط به 51 تا 60 سال و 6 درصد مربوط به گروه سنی 61 سال و بیشتر هستند.

او اضافه کرد: در این مدت، کوچکترین فرد غرق شده پسربچه 6 ماهه ای در روستای تازه کند اردبیل بود که پس از انتقال به بیمارستان و درمان ترخیص شد. مسن ترین فرد غرق شده هم خانمی 84 ساله در ارومیه و یک آقای 84 ساله در صومعه سرا (گیلان) بودند که هر 2 در محل حادثه جان باختند.

رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به غرق شدگی 636 نفر در محیط های آبی از اول فروردین تا 21 تیر 1398 در سطح کشور بیان نمود: 213 نفر پس از نجات از غرق شدگی توسط اورژانس پیش بیمارستانی تحت مداوای اولیه قرار گرفتند که 181 مصدوم جهت ادامه روند درمان به مراکز درمانی منتقل و 32 نفر در محل حادثه درمان شدند، همچنین 423 نفر در این مدت جان خود را از دست داده اند.

رودخانه ها در صدر حوادث ناشی از غرق شدگی

کولیوند با اشاره به اینکه رودخانه ها در صدر حوادث ناشی از غرق شدگی قرار دارند، گفت: در 114 روز گذشته و از مجموع 636 غریق، از نظر تفکیک مکانی 240 نفر معادل 38 درصد از کل غریق ها در رودخانه ها، 14 درصد در سایر محیط های آبی (شامل حوض، جوی، آب انبار و غیره)، 11 درصد در دریاچه پشت سد، 19 درصد در دریا، 9 درصد در استخر کشاورزی، 6 درصد در کانال آب و سه درصد در استخر شنا غرق شدند.

او ادامه داد: از ابتدای فروردین ماه تا 21 تیرماه سال جاری، استان های مازندران، آذربایجان غربی و تهران در صدر بیشترین حوادث ناشی از غرق شدگی هستند و در 114 روز گذشته بیشترین غرق شدگی ها به ترتیب به استان های مازندران، با 103 نفر، آذربایجان غربی با 43 نفر و تهران با 41 نفر اختصاص دارد. بیشترین فوتی نیز به ترتیب به مازندران با 42 نفر، گیلان با 29 نفر و استان های سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختکمک با 23 نفر، اختصاص دارد.

به گفته رئیس سازمان اورژانس کشور، بیشترین حوادث ناشی از غرق شدگی در 13 اردیبهشت با 27 مورد، 7 تیر با 23 مورد و 21 تیر با 21 مورد به ثبت رسیده است و در این مدت بیشترین فوتی ناشی از غرق شدگی به ترتیب در روز های 14 تیر با 16 نفر، 13 اردیبهشت با 15 نفر و 14 خرداد و 7 تیر با 12 نفر، اتفاق افتاده است.

خلق حوادث در رودخانه های خروشان کهگیلویه و بویراحمد

تابستان در کهگیلویه و بویراحمد همه چیز دارد از رودخانه و جنگل و کوه و برف گرفته تا میوه و طراوت و خنکای دل انگیز غروب.

رودخانه هایی که در یکی دو سال گذشته به وسط بهار نرسیده خشک می شدند با بارندگی های سال جاری پر آب شده اند، آنچنان که حتی پیش بینی می شود تا فصل بارندگی مهرماه هم دوام بیاورند.

اما پر آب شدن رودخانه ها در کنار طراوتی که به طبیعت بخشیده در سه ماه گذشته بستری برای خلق حوادث تلخ شده و قربانیانی گرفته است.

پس از بارندگی رودخانه های خروشان و تمیز کهگیلویه و بویراحمد و سد های لبریز از آب با انعکاس جنگل های سبز بلوط وسوسه انگیز، هر گردشگری را به خود می خواند و بسکمک نیز به این دعوت طبیعت پاسخ می گویند و همین نیز باعث شده در پنج ماه اول سال جاری 16 نفر جان خود را در آب های کهگیلویه و بویراحمد از دست بدهند و 20 نفر نیز با تلاش نیرو های امدادی و ورود اورژانس از مرگ حتمی نجات پیدا نمایند. آماری که برای استانی که فقط رودخانه دارد و ساحل ندارد، تکان دهنده است.

این آمار در مقایسه با پارسال نیز رقم بالایی است. در سال 97 ، 12 نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند و حالا به طور میانگین هر 9 روز یک نفر جان خود را در رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد از دست داده است.

کسانی که در رودخانه های استان غرق شده اند به نحوی غافلگیر شده اند که حتی اطرافیانشان نیز نتوانسته اند کاری برای نجات آنان انجام بدهند.

اما پر آب شدن رودخانه ها در کنار طراوتی که به طبیعت بخشیده، در سه ماه گذشته بستری برای خلق حوادث تلخ شده و قربانیانی گرفته است.

پس از بارندگی رودخانه های خروشان و تمیز کهگیلویه و بویراحمد و سد های لبریز از آب با انعکاس جنگل های سبز بلوط، هر گردشگری را به خود جذب می کند و بسکمک نیز به این دعوت طبیعت پاسخ می گویند و همین نیز باعث شده در سه ماه و نیم اول سال جاری 11 نفر جان خود را در آب های کهگیلویه و بویراحمد از دست بدهند و 9 دفر نیز با تلاش نیرو های امدادی و اورژانس از مرگ حتمی نجات پیدا نمایند. آماری که برای استانی که فقط رودخانه دارد و ساحل دریایی ندارد، تکان دهنده است.

کسانی که در رودخانه های استان غرق شده اند به نحوی غافلگیر شده اند که حتی اطرافیانشان نیز نتوانسته اند کاری برای نجات آنان انجام دهند.

رشد سه برابری غرق شدگی در رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد

وحید محمدی تبار مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد از رشد سه برابری غرق شدگی در رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

او بیان نمود: متاسفانه در سه ماهه نخست سال جاری، رشد سه برابری غرق شدگی در رودخانه های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است.

محمدی تبار اضافه کرد: مهم ترین عامل در بروز این گونه حوادث، بی توجهی است.

او در ادامه گفت: بخشی دیگر نیز عواملی هستند که دست مسوولین ذیربط را برای رفع شدن می بوسد که ما بار ها به صورت مکتوب و در رسانه ها به دستگاه های میراث فرهنگی، شهرداری و آب منطقه ای هشدار های لازم را در این زمینه داده ایم.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: این دستگاه ها موظفند که تابلو های شنا ممنوع را در کنار رودخانه ها نصب نمایند که متاسفانه تاکنون در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است و در حال پیگیری هستیم.

محمدی تبار با بیان اینکه به نظر ما گردشگران و توریست ها منبع جذب سرمایه هستند، گفت: ما باید به گردشگران به عنوان منبع درآمد و درآمدزایی نگاه کنیم و بر این اساس مدیریت و برنامه ریزی نماییم.

او اضافه کرد: علاوه بر ایمن سازی پارک ها، باید تابلو های شنا ممنوع را نصب کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکسال است که دنبال تشکیل تیم واکنش سریع نجات غریق در استان هستیم، ساختار طراحی شده است و افراد مورد نیاز نیز شناسایی شده اند، اما به علت نبود اعتبار دست نگه داشته ایم.

محمدی تبار در انتها با اعلام اینکه رودخانه بشار تحت هیچ شرایطی برای شنا مناسب نیست و از وحشی ترین رودخانه ها به حساب می آید، گفت: با توجه به تعطیلات تابستان، به دستگاه های میراث فرهنگی، شهرداری و آب منطقه ای توصیه می کنیم هر چه سریعتر نسبت به ایمن سازی پارک ها، تفرجگاه ها و رودخانه ها اقدام نمایند.

غرق شدن گردشگر مرد 37 ساله بیرجندی در چهاردهم تیرماه در رودخانه بشار در شهرستان دنا؛ جان باختن دختر 12 ساله در هجدهم تیرماه دریکی از رودخانه های شهرستان بویر احمد؛ غرق شدن جوان 29 ساله در رودخانه بشار در محدوده روستای گردو کنگک تنگ سرخ در 21 تیرماه، مرگ کودک 10 ساله در رودخانه مارون در 10 مرداد ماه و چندین حادثه دیگر به صورت سریالی و به فاصله چند روز بسکمک از مسئولان را نگران کرده است تا آنجا که مدیرکل بحران کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه خواستار تیم واکنش سریع برای پیشگیری از حوادث احتمالی شده است.

5 اردیبهشت بود که خبر غرق شدن کودک 3 و نیم ساله در رودخانه تنگ مهریان بویراحمد منتشر شد.

پدر این کودک 3 و نیم ساله در گفت وگو با خبرنگار از گفت:بعد از گذشت سه ماه هنوز اثری از جسد فرزندمان نیست و ما منتظر لطف خداوند هستیم.

او می گوید: روز 5 اردیبهشت در کنار رودخانه و بر روی یکی از سکو های تفریحی به همراه اعضای خانواده نشسته بودیم و دخترم با برادرش در کنار ما بازی می کردند. بعد از تذکرات ما مبنی بر احتمال افتادن در رودخانه دخترم از حاشیه آن کنار رفت و چند لحظه بعد متوجه نبود پسرم شدیم و هر چه به دنبال او گشتیم پیروز به یافتنش نشدیم.

این پدر مصیبت دیده اضافه کرد: از آنجا بود که به نیرو های امدادی گزارش دادیم و از آن روز هیچ اثری از فرزندم به دست نیامده است.

افزایش فوتی های ناشی از غرق شدگی

کامروز امینی مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در گفت وگو با خبرنگار از در سال 96 تعداد 12 نفر به دلیل غرق شدن در رودخانه ها و آبگیر های این استان جان باختند این در حالی است که آمار جان باختن شهروندان در رودخانه ها و آبگیر ها در چند ماه گذشته سال جاری بیشتر از کل سال 96 است.

امینی گفت: بر اساس آخرین سالنامه آماری سازمان پزشکی قانون کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد در رتبه هشتم کشور در میزان متوفیات ناشی از غرق شدگی برحسب جمعیت قرار گرفته است.

مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون 16 مورد فوت ناشی از غرق شدگی در ادارات پزشکی قانونی استان ثبت شده، اضافه کرد: از این تعداد 13 نفر مرد و 3 نفر زن بودند.

او گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد چشمگیری داشته به گونه ای که از ابتدای 97 تا 22 تیرماه همان سال چهار نفر (مرد) بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند.

همچنین قنبری مدیر روابط عمومی اورژانس 115 کهگیلویه وبویراحمد در گفت وگو با خبرنگار از : از ابتدای سال جاری تاکنون 21 حادثه مبنی بر غرق شدگی در آب های آزاد استان به واحد ما اعلام شد که تکنسین های ما به موقع در محل وقوع حاضر شدند.

او اضافه کرد: در این 21 ماموریت غرق شدگی متاسفانه 16 فوتی اعلام شد که در محل حادثه جان خود را از دست داده بودند و 5 مورد هم مصدوم بودند که توسط همکاران ما به مراکز درمانی منتقل و تحت درمان قرار گرفتند.

توصیه های کلیدی برای پیشگیری از غرق شدگی

غرق شدن معمولا آنطور که انتظارش را داریم بوجود نمی آید و همیشه آن علائم فانتزی که در ذهن ماست را نخواهد داشت.

از آنجا که بر اساس آمارهای موجود تعداد قابل توجهی از موارد غرق شدگی در رودخانه ها و آب های کم عمق اتفاق می افتد توصیه هایی برای پیشگیری از غرق شدگی در رودخانه ها مطرح می شود:

- آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت ها و رعایت آنها، از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا محسوب می شود.

- اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب، ضروری است. چرا که شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد. ضمناً ورود به آب های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.

-بررسی دمای آب نیز ضروری است، به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

- به هیچ وجه تنها و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

- در آب و در موقع شنا از شوخی های خطرناک بپرهیزید.

- پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شود، شنا نکنید.

- به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

-در حمام و حین استفاده از وان، مراقب بچه ها و سالمندان باشید.

- توانایی خود را در شنا کردن بیش از حد در نظر نگیرید. یک سوم قربانی های غرق شدگی با فنون شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

- در صورت روبروه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

- برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

- پس از رساندن غریق به ساحل به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

- بسکمک از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.

به یاد داشته باشیم بیشترین غرق شدگی در رودخانه های کشور اتفاق افتاده است.

گزارش /مرضیه سادات غلامی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آبی که حیات بخش نیست، تفریحی لذت بخش که جان می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبی که حیات بخش نیست، تفریحی لذت بخش که جان می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید