11 فایده باور نکردنی طبیعت گردی برای سلامت جسم و روح

به گزارش وبلاگ خوراکی، طبیعت گردی و رفتن به دامن طبیعت با تجربیات لذت بخشی همراه است. کمی هوای تازه، گرمای آفتاب، خنکی آب و تماشای مناظری زیبا، لذت های کوچک و نشاط آوری هستند که تجربه آن ها باعث می گردد روحیه بهتری داشته باشیم. فرقی نمی کند که در باغچه کوچک خودتان بنشینید و یک فنجان چای بنوشید یا در رودخانه ای با آب های خروشان قایق سواری کنید؛ گذراندن زمانی خارج از خانه و در دل طبیعت، فواید زیادی دارد که شاید از شنیدن برخی از آ ن ها تعجب کنید! با خبرنگاران مگ همراه باشید تا بیشتر در این مورد بدانید.

11 فایده باور نکردنی طبیعت گردی برای سلامت جسم و روح

فواید طبیعت گردی برای سلامت جسم و روح

طبیعت گردی برای سلامت جسم و روح ما لازم و تأثیرگذار است. لازم نیست این واقعیت را تحقیقات علمی ثابت نمایند. کافی است خودتان یک بار آن را امتحان کنید و از نتایج شگفت انگیزی که در روحیه و جسم شما دارد، لذت ببرید. در ادامه به چند مورد از فواید طبیعت گردی اشاره می کنیم.

1. بهبود حافظه کوتاه مدت

آیا فکر می کردید اگر کمی از وقت خودتان را کنار درختان و گل ها بگذرانید، حافظه شما عملکرد بهتری خواهد داشت؟

مطالعه ای که در دانشگاه میشیگان انجام شد نشان داد دانشجویانی که به صورت منظم به طبیعت گردی می فرایند، برای یادآوری داده ها به زمان کمتری احتیاج دارند.

2. کاهش استرس

در دنیای امروز که صفحه های نمایش ما را احاطه نموده اند، خروج از خانه و تماشای مناظر زیبا در طبیعت می تواند تأثیر شگفت آوری در کاهش استرس داشته باشد. حتی اگر روزانه فقط پنج دقیقه در طبیعت باشید، آرامش ذهنی بیشتری خواهید داشت. به علاوه اینکه اگر وقت گذرانی در طبیعت با ورزش همراه باشد، باعث می گردد دستگاه گردش خون عملکرد بهتری داشته باشد. بنابراین اگر برای پیاده روی به طبیعت بروید، ذهنی آرام تر و بدنی سالم تر خواهید داشت.

  • 10

3. افزایش سطح ویتامین D

این مطلب کاملا صحیح است؛ قرار دریافت طولانی مدت در معرض آفتاب، می تواند به پوست آسیب برساند و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد. اما اگر مدت آن کاهش پیدا کند نتیجه آن هم تغییر می نماید. مطالعات نشان می دهند که روزانه بین 15 تا 20 دقیقه در معرض آفتاب قرار دریافت، به بدن شما برای جذب ویتامین D یاری می نماید. جذب مقداری کافی از این ویتامین باعث تقویت استخوان ها می گردد و خطر ابتلا به سرطان، دیابت نوع یک و ام اس را کاهش می دهد.

4. بهبود کیفیت خواب

سپری کردن زمان در محیطی با نور طبیعی، به تنظیم الگوی خواب یاری می نماید. وقتی خورشید غروب می نماید، مقدار مناسبی از هورمون ملاتونین در بدن ترشح می گردد که بهبود کیفیت خواب شبانه را به دنبال دارد.

5. تقویت سیستم ایمنی

پژوهش ها نشان داده اند وقت گذرانی در طبیعت و قرار دریافت در معرض نور خورشید (البته به اندازه کافی) می تواند به تقویت سیستم ایمنی یاری کند. به سلامتی خودتان اهمیت دهید و با خروج از خانه، به بدنتان برای مبارزه با بیماری ها یاری کنید. حتما برای پیاده روی به دامن طبیعت بروید؛ لحظات لذت بخشی در انتظار شما است.

6. نشاط و شادمانی بیشتر

ورزش هایی که می توانید در خارج از خانه انجام دهید به پیاده روی محدود نمی گردد. در هر سطحی از آمادگی جسمانی که قرار دارید و با هر هدفی که ورزش می کنید، گزینه های زیادی برای انتخاب دارید؛ شنا، کوه نوردی، دوچرخه سواری و…

ورزش در طبیعت، فعالیتی لذت بخش و نشاط آور است که باعث می گردد روحیه ای بهتر و ذهنی سالم تر داشته باشید.

7. کاهش التهاب

التهاب می تواند اختلالات و بیماری های زیادی در بدن ایجاد کند؛ از سرطان و افسردگی گرفته تا بیماری های خودایمنی. پژوهش های اجرا شده نشان داده اند افرادی که هر هفته مدت کوتاهی در طبیعت پیاده روی می نمایند، سطح التهاب کمتری در بدنشان دارند. اگر برای پیاده روی به جایی بروید که درختان زیادی دارد، این تأثیر مثبت دوچندان می گردد.

8. بینایی سالم تر

بیشتر افراد زمان زیادی را به تماشای صفحه های نمایش اختصاص می دهند که این گونه وقت گذرانی می تواند به بینایی آسیب برساند. در خانه ماندن یعنی خیره شدن به تلویزیون، کامپیوتر یا گوشی هوشمند. خروج از خانه به چشمان ما فرصت استراحت می دهد. دانشمندان استرالیایی با انجام پژوهش های متعدد به این نتیجه رسیدند بچه هایی که اوقات فراغت خودشان را در فضای باز می گذرانند، در سنین بالاتر، کمتر به نزدیک بینی مبتلا می شوند.

9. تقویت خلاقیت

طبیعت رنگ های متنوعی را به نمایش می گذارد؛ از آسمانی نارنجی هنگام غروب خورشید گرفته تا رنگ آبی ملایم در دریاها و گل های رز رنگارنگ در بوستان ها. رفتن به دامن طبیعت یعنی مشاهده مناظری چشم نواز، شنیدن زیباترین صداها و استشمام رایحه هایی دل نشین که همگی این ها فرصت هایی الهام بخش هستند. پژوهش های علمی هم این مطلب را تأیید می نمایند و نشان می دهند که وقت گذرانی در طبیعت باعث تقویت تفکر خلاقانه می گردد.

10. درک عمیق تری از احساسات درونی

پیاده روی طولانی مدت در طبیعت، در واقع فرصتی برای پاک سازی ذهن است و حتی می تواند نوعی مدیتیشن باشد. وقت گذرانی در طبیعت به ما یاری می نماید تا در لحظه زندگی کنیم؛ در هوای آزاد نفس بکشیم، به صدای پرندگان گوش دهیم و گلبرگ های یک گل زیبا را لمس کنیم. می توانیم از طبیعت درس های ارزشمندی بیاموزیم. طبیعت حقایقی را آشکار می نماید که به ما یاری می نمایند رابطه بهتری با درونمان داشته باشیم. تغییر فصول، بازتابی است از فراز و نشیب هایی که در طول زندگی آن ها را پشت سر می گذاریم. وقتی جریان آب در رودخانه را مشاهده می کنیم، توجه ما به این حقیقت بیشتر می گردد که زندگی در جریان است و این ما هستیم که باید آن را همراهی کنیم.

11. بهبود افسردگی

طبیعت گردی یکی از بهترین روش ها برای مبارزه با افسردگی است. گشت وگذار در طبیعت با وجود آرامشی که به فرد می دهد، برای سلامت روان معجره می نماید. همواره یکی از راهکارهایی که برای مبارزه را افسردگی پیشنهاد می گردد، گشت وگذار در طبیعت و لذت بردن از زیبایی های آن است و نقش مؤثر طبیعت در بهبود افسردگی در تحقیقت فراوانی به اثبات رسیده است. به خصوص اگر همراه با جمع های محبت آمیز باشد.

نکاتی در خصوص طبیعت گردی

گشت وگذار در طبیعت قوانین خاص خود را دارد. اگر برای گشت وگذار مقصدی را انتخاب می کنید که از شهر دور است و در دل طبیعت بکر قرار گرفته است، ضروری است که قبل از رفتن نکاتی را بدانید.

1. تنها نروید

تا جایی که ممکن است، بهتر است تنها به طبیعت گردی نروید. به خصوص اگر قرار است وارد طبیعت بکر شوید و از راستاهای پیاده روی فاصله بگیرید. به هر حال در طبیعت همواره خطراتی وجود دارد که غیرمنتظره است.

2. وسایل ضروری را با خود ببرید

برای تفریح در طبیعت، اگر مقصد دوری را انتخاب نموده اید و قرار است چند ساعتی در طبیعت باشید، باید مجموعه ای از وسایل ضروری را همراه ببرید. مثلا کیف کوچک یاری های اولیه، فندک یا کبریت، چاقو، سوت، چراغ قوه و… اگر دوست دارید کمپینگ و اقامت طولانی مدت در طبیعت را تجربه کنید باید وسایل کاملی برای این تفریح خود تهیه کنید.

3. به دیگران خبر دهید

قبل از راه افتادن بد نیست به دیگران در خصوص مقصدتان و ساعتی که برمی شد خبر دهید. اگر در راستا یا در مقصد مسئله ای برای شما پیش بیاید، وقتی نزدیکان شما خبر داشتند، زودتر می توانند برای یاری به شما اقدام نمایند.

4. کفش و لباس مناسب بپوشید

برای طبیعت گردی باید کفش مناسب بپوشید. کفشی که در پیاده روی های طولانی دچار مشکل نگردد و راحت باشد تا خسته نشوید. علاوه بر این باید لباس مناسب بپوشید و تغییرات هوا در طبیعت را در نظر بگیرید. اگر قرار است به ارتفاعات بروید و حدس می زنید که پیاده روی شما تا غروب طول می کشد، لباس گرم تر همراه خود بردارید.

5. مراقب تابش آفتاب باشید

قرار دریافت در معرض آفتاب برای مدت کوتاه می تواند مفید باشد و مهم ترین منبع برای تامین ویتامین D در بدن است. اما اگر همین تابش آفتاب از مقدار مشخصی فراتر رود، می تواند آسیب های متعددی داشته باشد؛ از آفتاب سوختگی گرفته تا سرطان. به همین دلیل قبل از طبیعت گردی خصوصا در ساعات نزدیک به ظهر، حتما کرم ضدآفتاب بزنید. از عینک آفتابی بهره ببرید و نقاب بزنید.

6. مراقب طبیعت باشید

طبیعت گردی فواید زیادی برای ما دارد ولی این فعالیت تفریحی جذاب نباید باعث نابودی خود طبیعت گردد. در طبیعت آتش روشن نکنید و اگر در صورت احتیاج ضروری، آتش روشن کردید سعی کنید تا جایی که ممکن است کوچک باشد و قبل از رفتن حتما آن را خاموش کنید. در مناطقی که احتمال افزایش آتش وجود دارد، مثلا در مناطق خشک، آتش روشن نکنید.

به درختان آسیب نزنید و زباله های خود را با خودتان برگردانید. همواره این جمله معروف علاقه مندان به طبیعت و طبیعت گردی را به خاطر داشته باشد: از طبیعت چیزی جز خاطرات خوب با خودتان به خانه نبرید و چیزی جز رد پا باقی نگذارید.

تفریحات جذاب در طبیعت برای بچه ها

از کودکی، فرزندان خود را عادت بدهید تا به طبیعت علاقه مند گردد، برای آن ارزش قائل شوند و برای حفظ آن کوشش نمایند. در طبیعت فرصت های زیادی برای سرگرم کردن بچه ها و یاد دادن مهارت های زندگی به آن ها وجود دارد. اگر فرزندی دارید و خانوادگی به طبیعت گردی می روید، این نکات را به فرزندان خود یاد بدهید:

  • معرفی حیوانات و گیاهان مختلف
  • حفظ طبیعت و یاری برای جمع کردن زباله ها از طبیعت
  • مهارت هایی مثل تهیه آتش و یاری های اولیه برای مواقع ضروری

حرف آخر

طبیعت گردی برای همه افراد در سنین مختلف، تفریحی جذاب و لذت بخش است. علاوه بر این، فواید بی شماری نباید که باعث می گردد حتما ارزش امتحان کردن داشته باشد. اگر از علاقه مندان به طبیعت گردی هستید، سعی کنید در گشت وگذار خود، بیشتر مراقب سلامتی خود و مراقب طبیعت باشید و به بچه ها خود هم بیاموزید که طبیعت مهم ترین دارایی ما است و باید برای حفظ و نگهداری آن کوشش کنیم.

منبع: Goodnet

منبع: دیجیکالا مگ

به "11 فایده باور نکردنی طبیعت گردی برای سلامت جسم و روح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 فایده باور نکردنی طبیعت گردی برای سلامت جسم و روح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید