شواهد و تحقیقات نو نشان می دهد که ویتامین D ممکن است در پیشگیری از زوال عقل موثر باشد

به گزارش وبلاگ خوراکی، یک مطالعه تازه در مقیاس بزرگ نشان داده که مصرف مکمل ویتامین D در کاهش احتمال بروز دمانس یا زوال عقل موثر است.

شواهد و تحقیقات نو نشان می دهد که ویتامین D ممکن است در پیشگیری از زوال عقل موثر باشد

تحقیقات قبلی نشان داده بود که سطوح پایین ویتامین D با خطر بالاتر ابتلا به زوال عقل مرتبط است. این هورمون به حذف آمیلوئید از مغز یاری می نماید. تجمع آمیلوئید نشانه بیماری آلزایمر است. بعلاوه ممکن است مکمل های ویتامین D در جلوگیری از تجمع تاو tau، پروتئین دیگری که در ایجاد زوال عقل نقش دارد، موثر باشند.

ویتامین D در بدن با تابش نور مستقیم خورشید به پوست فراوری می گردد. اما آنالیز ها نشان داده که حدود 40 درصد از آمریکایی ها دچار کمبود D هستند، که این این درصد بسته به سن و رنگ پوست و سایر عوامل متغیر است. در ایران به نظر می رسد کمبود ویتامین D از این هم بالاتر باشد.

محققان ارتباط بین زوال عقل و مکمل های ویتامین D را در نزدیک به 12400 نفر که میانگین سنی 71 سال داشتند و در آغاز مطالعه فاقد دمانس بودند، آنالیز کردند. در این گروه 4637 مکمل ویتامین D مصرف می کردند.

از 2696 شرکت کننده ای که در دهه بعد دچار زوال عقل شدند، 75 درصد قبل از تشخیص، مکمل های ویتامین D نخورده بودند.

به گفته زهینور اسماعیل، محقق ارشد و استاد دانشگاه کلگری و دانشگاه اکستر، این شواهد نشان می دهد مصرف مکمل های اولیه ممکن است قبل از آغاز زوال شناختی مفید باشد.

محققان دریافتند در 4637 شرکت کننده ای که مکمل های ویتامین D مصرف می کردند، 40 درصد کمتر از گروهی که مکمل ویتامین D مصرف نمی کردند، زوال عقل دیده می گردد.

خیلی جالب است که بر اساس این مطالعه مصرغ مکمل های ویتامین D در چند زیرمجموعه موثرتر است و آنها سود بیشتری می برند: زنان، آن هایی که شناخت طبیعی دارند و در معرض اختلالات خفیف هستند و در افرادی که ژن APOE-e4 را ندارند.

حدود 40 تا 65 درصد از مبتلایان به زوال عقل حامل این ژن هستند که با تنظیم متابولیسم لیپیدها مرتبط است و با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است.

پیشگیری از زوال عقل یا حتی به تعویق انداختن آغاز آن با توجه به تعداد فزاینده افراد مبتلا، بسیار مهم است.

اخطار:

توجه کنید که ویتامین D به صورت خودسرانه مصرف نکنید. مصرف بیش از حد ویتامین D منجر به بیماری هایی با عوارض جدی و مسمومیت دارویی می گردد.

منبع: دانشگاه اکستر

منبع: یک پزشک

به "شواهد و تحقیقات نو نشان می دهد که ویتامین D ممکن است در پیشگیری از زوال عقل موثر باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شواهد و تحقیقات نو نشان می دهد که ویتامین D ممکن است در پیشگیری از زوال عقل موثر باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید