10 مشکل فنی رایج خودرو که باید بدانید

به گزارش وبلاگ خوراکی، ایراد فنی ماشین مثل بیماری در بدن انسان است که به شکل های متفاوتی ظاهر می گردد. هر یک از این نقص های فنی دلایل متفاوتی دارد و باید ریشه یابی گردد. روشن شدن چراغ هشداردهنده در جلو فرمان نشان دهنده بروز مسئله ای جدی است.

10 مشکل فنی رایج خودرو که باید بدانید

با این که اتومبیل به غذا و اکسیژن احتیاج ندارد، امّا شبیه به یک موجود زنده رفتار می نماید. قسمت های مختلف ماشین مثل بدن انسان آسیب پذیرند. به مرور زمان و با فرسایش اتومبیل، مسائل آن دیده می گردد. آشنایی اولیه با اساسی ترین مسائل اتومبیل برای پیدا کردن منشا آن، بسیار مهم است.

ما در این مطلب به آنالیز رایج ترین مسائل فنی خودرو که هر راننده باید بداند پرداخته ایم. فقط به مقدار نوشیدن یک قهوه ما را همراهی کنید. در این مطلب به شما یاری می کنیم تا از سلامت اتومبیل خود اطمینان حاصل کنید و در صورت بروز مشکل آن را رفع کنید.

1) چراغ های هشدار، نشان دهنده یک ایراد مهم در خودرو

ایراد فنی ماشین مثل بیماری در بدن انسان است که به شکل های متفاوتی ظاهر می گردد. هر یک از این نقص های فنی دلایل متفاوتی دارد و باید ریشه یابی گردد. روشن شدن چراغ هشداردهنده در جلو فرمان نشان دهنده بروز مسئله ای جدی است.

زمانی که سنسور ها وجود یک نقص را در اتومبیل تشخیص دهند، چراغ های هشداردهنده به وسیله واحد کنترل موتور ماشین یا همان EUC روشن می گردد. چراغ هشدار بعد از بروز بیش از صد مشکل فعال می گردد و بهتر است که به وسیله یک مکانیک خبره عیب یابی گردد. در صورت روبروه با این مشکل بهتر است که در اولین فرصت اتومبیل را به تعمیرکار حرفه ای نشان دهید.

2) صدای انفجار مانند نتیجه عملکرد نامناسب موتور، سوخت و هوا

در صورت بروز نقص فنی در اتومبیل، صدا های مختلفی از آن شنیده می گردد. یکی از رایج ترین مسائل فنی ماشین زمانی است که موتور، سوخت و هوا به خوبی در محفظه احتراق مخلوط نمی گردد. در پی این اتفاق، صدایی بلند و شبیه به انفجار از قسمت موتور خودرو شنیده می گردد. یکی از اساسی ترین هشدار های خرابی و مشکل فنی در اتومبیل، شنیدن یک صدای غیرمعمولی است.

3) ساییدگی و خرابی لاستیک خودرو از رایج مسائل فنی ماشین

لاستیک اتومبیل به مرور زمان و بعد از استفاده زیاد دچار فرسایش می گردد. این فرسایش و ساییدگی لاستیک اتومبیل یکی از مهم ترین دلایل انحراف و بروز حادثه در جاده است. تنظیم باد تایر ماشین در فصول سرد و گرم سال یاری بزرگی به حفظ تعادل خودرو می نماید.

بعلاوه رانندگان حرفه ای برای دوام بیشتر، لاستیک جلو و عقب ماشین را جابه جا می نمایند تا طول عمر استفاده از تایر ها افزایش پیدا کند. به صورت میانگین بهتر است که هر اتومبیل بعد از طی 5000 مایل، لاستیک جلو وعقب خود را جابه جا کند.

بعد از برخورد وسیله ای سخت به ماشین، لاستیک فرسوده سوراخ می گردد. مسئله ای رایج که برای بسیاری از رانندگان اتفاق می افتد.

به همین دلیل وجود یک تایر زاپاس در صندوق عقب لازم است. البته برخی از افراد این نکته را فراموش می نمایند به همین دلیل بهتر است که لاستیک زاپاس را در چک فهرست خودرو قبل از سفر قرار دهید. به این ترتیب در صورت بروز حادثه یک لاستیک سالم زاپاس همراهتان خواهد بود.

4) لرزش فرمان ماشین هنگام استارت، نشانه مشکل فنی خودرو

در برخی مواقع لرزش کمی در فرمان اتومبیل دیده می گردد. این لرزش در دو صورت اتفاق می افتد:

در زمان روشن کردن اتومبیل و استارت زدن

در سرعت بالا و حین حرکت

لرزش ماشین هنگام استارت، نشان دهنده بروز مشکل در یاتاقان و اجزای سیستم اتومبیل است. در برخی موارد در حین رانندگی و در سرعت بالاتر فرمان دچار لرزش می گردد. در این صورت ممکن است که باد اتومبیل از حالت تعادل خارج شده باشد.

5) وجود مسائل سیستم ترمز، جرقه حادثه ای وحشتناک

تقریبا مهم ترین نقص اتومبیل مربوط به سیستم ترمز است. ایرادی که باید در سریع ترین زمان ممکن به آن رسیدگی کرد، زیرا به صورت مستقیم با جان سرنشینان ارتباط دارد. کوچک ترین مشکل در ترمز خودرو و قطع ارتباط آن با سیستم، باعث بروز حادثه ای وحشتناک می گردد. مشاهده چند ایراد زیر نشان دهنده مشکل در ترمز است:

صدای جیرجیر از ترمز خودرو

بوی لنت زیاد

روغن ریزی هنگام پارک

انحراف خودرو به یک سمت در زمان استفاده از ترمز

پدال ترمز پایین

پدال ترمز سفت

روشن شدن هشدار چراغ ترمز وسیله

تمام شدن لنت ترمز

6) استارت نخوردن ماشین؛ کلیدی ترین مشکل فنی خودرو

یک مشکل اساسی استارت نخوردن ماشین است. مسئله ای که کلیه اتومبیل ها از مدل بالا تا پایین، کم مصرف تا پرمصرف، خارجی تا داخلی با آن دست و پنجه نرم می نمایند. استارت نخوردن و روشن نشدن خودرو، دو بحث مجزا است. در حالت کلی زمانی که خودرو استارت نمی خورد به سراغ سیستم احتراق آن باید رفت. نقص سوییچ احتراق، سیستم استارت و باتری ماشین باعث بروز این اتفاق می گردد.

منبع: خودروبانک

7) رفع کردن مصرف بیش از حد اتومبیل با سرویس های دوره ای

به طور میانگین اتومبیل ها در جاده و سطح شهر، مصرف سوخت معینی دارند. برخی وقت ها مقدار مصرف سوخت ماشین بیشتر از حد معمول می گردد. کارکرد موثر موتور باعث می گردد تا سوخت با سرعت منطقی سوخته گردد. به همین دلیل بهتر است که همواره ماشین را با دیاگ، تنظیم موتور کنید.

بعلاوه تعویض و تمیز کردن فیلتر سوخت و هوا، سنسور های جریان هوا و o 2 به بهبود عملکرد خودرو یاری می نماید. تنظیم سوزن ژیگلور و مقدار فوران انژکتور ها هم یک راهکار مناسب برای مقابله با این نقص فنی است. بهتر است که در صورت روبرو با این مسائل فشار زیادی به خودرو نیاورید و سرویس دوره ای خودرو را در اولویت برنامه خود قرار دهید.

8) جلوگیری از گرم شدن خودرو با شستشوی رادیاتور

ماشین های تازه و پیشرفته دارای سیستم های خنک نماینده تازه و پیشرفته ای هستند. به همین دلیل امروزه اتومبیل ها کمتر با مشکل گرم شدن روبرو می شوند. اما این چالش هنوز هم یکی از مسائل رایجی است که برای اتومبیل وجود دارد. برای جلوگیری از بروز این حادثه دو روش عالی و آسان وجود دارد:

شستشو رادیاتور خودرو

تعویض پمپ آب ماشین قبل از فرسایش

این دو راه چاره ساده، ولی کاربردی، برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد اتومبیل است که باید به آن توجه کرد.

9) تعویض باتری ماشین در هر 50000 مایل

دوام باتری ماشین به صورت میانه نزدیک به 50000 مایل است. برخی وقت ها باتری قبل از طی این مسافت دچار کاهش آمپر شده و کارایی خود را از دست می دهد. مسائلی که باعث تسریع مصرف باتری خودرو است عبارتند از:

آسیب دینام

خرابی سنسور دمای باتری

خرابی قسمت های متفاوت سیستم شارژ

بهتر است که باتری اتومبیل را هر 50000 مایل تعویض کنید؛ حتی اگر در باتری ایراد خاصی را مشاهده نکنید.

10) تشخیص مشکل خودرو با یاری رنگ دود اگزوز

وقتی دود غیرطبیعی که از اگزوز خارج می گردد نشان دهنده یک مشکل اساسی در خودرو است. با یاری رنگ این دود مشکل قابل حل است:

دود آبی نشان دهنده نشتی در سوپاپ و فرسودگی پیستون است.

خروج دود سفید نشانه احتراق مایع خنک نماینده و سوخت است؛ پس در قسمتی از ماشین نشتی دیده می گردد.

خروج دود سیاه و ادامه دار شدن آن به خاطر ورود سوخت اضافی به سیلندر و عدم سوخت مناسب است.

در صورت مشاهده دود غیرعادی در رنگ های مختلف، بهتر است که به یک مکانیک حرفه ای مراجعه کنید.

توجه به کوچک ترین مسائل خودرو برای جلوگیری از بروز حادثه ای بزرگ

کوچک ترین مشکل فنی در ماشین، خطرات بزرگ تری را به همراه دارد. به همین دلیل بهتر است که به صورت پیوسته و در زمان های معین ماشین خود را کنترل و قطعات قدیمی آن را تعویض کنید. در این مطلب 10 تا از رایج ترین مسائل فنی خودرو را که هر راننده باید بداند مورد برررسی قرار دادیم تا در صورت روبرو با مشکل بتوانید به راحتی آن را رفع کنید.

منبع: خودرو بانک

منبع: فرادید

به "10 مشکل فنی رایج خودرو که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مشکل فنی رایج خودرو که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید