یک اَبَرزمین با امکان دارا بودن شرایط حیات کشف شد

به گزارش وبلاگ خوراکی، ستاره شناسان یک سیاره فراخورشیدی از نوع اَبَرزمین کشف نموده اند که به دور یک ستاره کوتوله سرخ در فاصله تنها 37 سال نوری از منظومه شمسی می چرخد و ممکن است دارای شرایط حیات را باشد.

یک اَبَرزمین با امکان دارا بودن شرایط حیات کشف شد

این سیاره فراخورشیدی تازه، که به وسیله ناسا و با استفاده از تلسکوپ سوبارو کشف شده است، در طبقه بندی اَبَرزمین قرار می گیرد و ستاره مادر آن هم از ستارگان نوع M است.

این سیاره با نام Ross 508 b جرمی چهار برابر زمین دارد و شعاع آن 1.83 برابر شعاع زمین تخمین زده شده است. جرم ستاره مادر هم 0.18 جرم خورشید و شعاع آن 0.21 شعاع خورشید است.

این ابرزمین با فاصله 37 سال نوری از ما، تنها در مدت 10.8 روز به دور ستاره خود می چرخد و 0.05366 واحد نجومی (میانه فاصله زمین تا خورشید) از آن فاصله دارد. بعلاوه مدار Ross 508b بیضوی است، به این معنی که همواره به ستاره مرکزی نزدیک نیست.

ناسا در شرح این کشف نوشت: مدار سیاره، آن را به منطقه قابل سکونت ستاره اش وارد و از آن خارج می نماید. چنین سیاره ای ممکن است بتواند آب را روی سطح خود نگه دارد و هدف مهمی برای مشاهدات آینده در زمینه مطالعه امکان حیات در اطراف ستارگان کم جرم مانند کوتوله نوع M در این پژوهش خوهد بود.

ستاره هایی از نوع کوتوله سرخ، نسبتا خنک محسوب می شوند و دمایی بین 2000 تا 3500 کلوین دارند. چنین دمای پایینی باعث می گردد تا در طیف مرئی کم نور باشند و اخترشناسان باید آن ها را در طیف فروسرخ مطالعه نمایند.

بدین ترتیب مرکز اختربیولوژی ژاپن یک طیف سنج فروسرخ به نام ابزار دوپلر فروسرخ (IRD) را روی تلسکوپ سوبارو در هاوایی نصب کرد. بدین ترتیب این اولین کشف به وسیله یک ابزار نو در تلسکوپ سوبارو محسوب می گردد و فرصتی را برای آنالیز امکان حیات در سیارات اطراف ستارگان نزدیک فراهم می نماید.

Ross 508 b اما در مجموع سومین سیاره ای است که پیرامون چنین ستاره کم جرمی یافت می گردد. فاصله میانه آن از ستاره مادرش تنها یک بیستم فاصله زمین و خورشید است. به گفته اخترشناسان مدار بسیار بیضوی این سیاره، آن را هر 11 روز به کمربند حیات ستاره مادر می برد.

هیروکی هاراکاوا (Hiroki Harakawa) پژوهشگر اصلی این مطالعه که نتایج آن در نشریه جامعه نجومی ژاپن به چاپ رسیده است، گفت: رصدهای فروسرخ پیش از این در تشخیص سیارات کم جرم مانند ابرزمین، به میزان کافی دقیق نبودند.

به گفته او این کشف نشان می دهد که ابزار IRD حتی به تنهایی قادر به تشخیص چنین سیاراتی است و یاری می نماید تا ستاره هایی را اطراف ستاره هایی که نمی توانیم آن ها را در نور مرئی ببنیم، تشخیص دهیم.

عکس کاور: ساختار منظومه سیاره ای Ross 508

Credit: Astrobiology Center

منابع: Space, Tech Explorist

منبع: دیجیکالا مگ

به "یک اَبَرزمین با امکان دارا بودن شرایط حیات کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک اَبَرزمین با امکان دارا بودن شرایط حیات کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید