سردردهای صبحگاهی را جدی بگیرید

به گزارش وبلاگ خوراکی، با این که قسمت عمده سردردهای شایع مردم جامعه نگران کننده نیستند و علل غیرعضوی دارند و یا به عبارت دیگر ربطی به ضایعات توموری مغز و غیره ندارند اما از نظر ما سردردهای صبحگاهی مهم تلقی شده و قابل آنالیز اند.

سردردهای صبحگاهی را جدی بگیرید

سردردهای صبحگاهی را جدی بگیرید

نویسنده:دکتر علیرضا زالی*

با این که قسمت عمده سردردهای شایع مردم جامعه نگران کننده نیستند و علل غیرعضوی دارند و یا به عبارت دیگر ربطی به ضایعات توموری مغز و غیره ندارند اما از نظر ما سردردهای صبحگاهی مهم تلقی شده و قابل آنالیز اند.

علل بسیار گوناگونی برای بروز این سردردهای اوایل صبح وجود دارد که بی خوابی و عدم استراحت کافی، بعضی از انواع میگرن ها و یا مسائل فشارخون می تواند از جمله آنها محسوب گردد لذا توصیه می کنم اگر دچار سردردهای تکرار شونده ای هستید که بلافاصله اوایل صبح پدید می آیند و به خصوص در طول روز از شدت آن کاسته می گردد، حتما با یک متخصص مغز و اعصاب صحبت کنید. می دانم حتما می پرسید چرا؟ مگر موضوع مشکوکی وجود دارد؟

حتما می دانید که مغز ما فاقد گیرنده درد است ومطلقا حس درد ندارد. حتی اگر در نسج مغز جسم تیزی فرو کنیم، دردی حس نخواهد شد بنابراین علت سردردهای ما آسیب یا فشار به بافت مغز نیست بلکه هرگونه آسیب به پوست سر، عضلات سر و گردن، خود استخوان جمجمه، فضای بین دو لایه داخلی و خارجی جمجمه که مملو از خون وریدی است (فضای دیپلو) و در قسمت زیرین آن پرده های پوشاننده مغز وارد گردد، می تواند عامل بروز سردرد باشد. شرح درمورد آسیب هایی که می تواند از پوست سر تا قسمت های زیرین را تهدید کند خارج از حوصله بحث ماست و من فقط به این مورد اشاره می کنم که پرده های پوشاننده مغز دارای گیرنده های درد هستند و نسبت به کشش حساس اند. هر علتی که موجب کشش در آنها گردد، باعث سردرد می گردد. فرض کنید فضای کاملا محدود و غیرقابل انعطاف جمجمه که مغز را در خود جای داده است دچار افزایش فشار گردد.

قطعا این فشار پرده ها را می کشاند و موجب سردرد می گردد چون درطول خواب به دلایل فیزیولوژیکی با افزایش نسبی فشار داخل جمجمه روبرو ایم، اگر کسی ضایعه فضاگیری داخل مغزش باشد، توان تحمل این افزایش فشار نسبی را ندارد و اوایل صبح سردرد می گیرد.

در بیشتر موارد علت اتساع و فشار، عروق هستند. گروه بزرگی از سردردها را عروقی می نامیم که سر ریشه آنها با این مکانیسم میگرن است، یعنی بخشی از این اتساع مربوط به انقباض و انبساط عروق خارج و یا داخل جمجمه هستند که به هر حال جای آنالیز بیشتر را دارد.

پی نوشت ها :

*جراح مغز و اعصاب

منبع: http://www.salamat.comمنبع: راسخون

به "سردردهای صبحگاهی را جدی بگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردردهای صبحگاهی را جدی بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید