در سافاری حیوانات را به حال خود رها کنید!

به گزارش وبلاگ خوراکی، سافاری در قالب بازدید از حیات وحش و حیوانات بسیار جالب است اگر به قوانین آن ها احترام بگذاریم!

در سافاری حیوانات را به حال خود رها کنید!

برای بسیاری از جهانگردان مشاهده و یافتن حیوانات در محل زندگی طبیعی شان و در دل حیات وحش لذتی غیر قابل انکار دارد و دقیقا به همین منظور است که امروزه فعالیت های بسیاری همانند سافاری یا بازدید از پارک های ملی در این حد محبوب شده و هوادار دارند. اما به تازگی اتفاقات بسیاری در رابطه با نزدیک شدن جهانگردان به این حیوانات و سیستم حیات وحش گزارش شده است. در بعضی از این موارد افرادی آسیب دیده اند و در بعضی دیگر تعدادی از حیوانات مجروح شده اند. حتی بسیاری از حیوانات پس از این برخوردها چاره ای جز مرگ نداشتند که این امر بسیار ناراحت نماینده است.

این گونه برخوردها در سال های اخیر بیشتر هم شده، در نتیجه الان زمان بسیار خوبی است که به تمامی جهانگردان یادآوری گردد تا حیوانات را به حال خود رها نمایند! این روزها بعضی از جهانگردان در مسئله بازدید از حیوانات و حیات وحش عادات بدی پیدا نموده اند.

به عنوان مثال گزارش شده که بسیاری از جهانگردان تمایل دارند تا در نزدیکی حیواناتی همانند گاومیش ها از خود سلفی بگیرند! مشکل اینجا است که همه حیوانات به حضور انسان ها در نزدیکی قلمرو زندگی شان عادت ندارند و اگر افرادی زیاد از حد به آن ها نزدیک شوند ممکن است واکنش وحشیانه ای از خود نشان دهند. نتیجه این می گردد که جهانگردی که به قصد سلفی گرفتن به گاومیش نزدیک گردد، چند ثانیه بعد به وسیله شاخ گاومیش به هوا پرتاب شده یا اینکه جانور از روی آن رد خواهد شد! این گونه موارد جزو طبیعت حیوانات است و در زمان نزدیک شدن به قلمرو آن ها باید تمامی این موارد را مد نظر قرار داد.

تنها در سال 2015 حداقل 5 جهانگرد به وسیله گاومیش ها زخمی شدند به این علت که زیاد از حد به قلمرو جانور نزدیک شده بودند. هیچکدام از این افراد کشته نشدند اما تعدادی از آن ها جراحت های بسیار جدی برداشتند. مسلما با در نظر گرفتن این نکته بسیار ساده که حیوانات قابل پیش بینی هستند و بلافاصله در صورت احساس خطر حمله خواهند کرد، این جهانگردان می توانستند از حادثه پیش آمده جلوگیری نمایند. در خصوص برخورد با حیوانات قوانین معینی وجود دارد. قوانین مطرح می نمایند که در مسئله مواجهه با حیوانات درنده همانند گرگ، خرس و سایر درندگان، جهانگردان حداقل باید 100 متر با جانور فاصله داشته باشند و در خصوص حیوانات غیر درنده همانند گاومیش یا گوزن، حداقل فاصله لازم 25 متر است. اگر جهانگردی این فاصله ها را رعایت نکند، نه تنها قوانین را زیر پا گذاشته است بلکه جان خود را هم در معرض خطر قرار داده است.

هنگامی که پا به حیات وحش می گذارید سعی کنید زندگی حیوانات را همان طور که هست قبول کنید و قصد در تغییر دادن آن نداشته باشید. در خصوص این بحث یک مثال عینی وجود دارد. پدر و پسری در یکی از پارک های ملی گوساله ای را دیدند که فکر کردند در حال مرگ در اثر سرما است. آن ها گوساله را به درون ماشین گذاشتند تا آن را به مامورین تحویل دهند و زندگی اش را نجات دهند. مدتی بعد گوساله به گله بازگردانده شد اما دیگر نتوانست با محیط و جمعیت گاومیش ها کنار بیاید و در نهایت کشته شد! این حیوان پیش از مرگش رفتارهای وحشیانه ای را نسبت به سایر جهانگردان بروز می داد.

در خصوص داستان فوق، درست است که دو مرد قصد نجات جان گوساله را داشتند اما این مسئله را فراموش نموده بودند که حیوانات درون حیات وحش وحشی هستند و فرایند زندگی شان با چیزی که گاها در فکر ما می گذرد تفاوت دارد. حیوانات با شرایط موجود در حیات وحش کنار آمده و برای بقا می جنگند. اگر آن ها گوساله را رها نموده بودند به احتمال خیلی زیاد جانور می توانست به بقای خودش ادامه دهد و حتی اگر این اتفاق نمی افتاد، باز هم این مسئله بسیار طبیعی بود چرا که از این دست اتفاقات در حیات وحش زیاد خواهد افتاد پس بهتر است سعی نکنیم تا جلوی آن ها را بگیریم.

در آفریقا، هنگامی که راهنمایان سافاری جهانگردان را به بازدیدهای روزانه می برند، بسیار محتاط عمل می نمایند. آن ها کاملا در جریان هستند که جانوران بسیار زیادی در محیط وجود دارند که در صورت نزدیک شدن بیش از حد انسان ها، رفتار وحشیانه ای از خود نشان می دهند. جانوران در سافاری ها ممکن است به درود اردوگاه ها و کمپ بیایند تا چیزی برای خوردن پیدا نمایند. به همین منظور بسیار مهم است که همواره غذای خود را درون محفظه ها جا بدهید و حواستان به آشغال هایی که فراوری می کنید باشد تا حیوانات را از خود دور نگه دارید. یادتان باشد، این مسئله که حیوانات وحشی و درنده شب ها به اردوگاه سافاری ها بفرایند و برخورد خطرناکی با جهانگردان داشته باشند بعید یا بی سابقه نیست! خطر این گونه اتفاقات را به راحتی می توان با احترام گذاشتن به حیات وحش و موجودات درون آن برطرف کرد.

یادتان باشد که این ما هستیم که به عنوان یک جهانگرد پا به خانه حیوانات می گذاریم پس باید قوانین آن را رعایت کنیم تا نه مسئله ای برای خودمان پیش بیاید و نه مسئله ای برای حیوانات و حیات وحش آن ها. با احترام گذاشتن به قوانین محیط زیست، طبیعت و حیات وحش می توانیم از تمامی آن ها لذت ببریم و با خاطراتی طلایی و به یاد ماندنی به خانه بازگردیم.

نظر شما در خصوص رعایت قوانین حیات وحش و حقوق حیوانات چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: کجارو / tripsavvy

به "در سافاری حیوانات را به حال خود رها کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در سافاری حیوانات را به حال خود رها کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید